Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Västerbotten

Täljstenskamin. Lönar det sig?

Hej

Är ny här på forumet och vi ska installera en kamin i vårt hus. Har tittat lite på det här med täljstenskaminer. Skulle vilja ha en Svendsen 1. Har då lite funderingar kring täljsten eller inte. Den är nästan 10 000 kr dyrare med täljsten än utan. Frågan är om det är värt det? Är det någon som har erfarehet från Svendsen kaminer med täljsten eller någon annan liknande kamin med täljsten.

Den här har ju lite mer täljsten än vissa mindre contura etc, men betydligt mindre än många finska större täljstenskaminer.

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Dalarna

Vi installerade en Contura 660 (tror jag) för fem år sedan och den är täckt med täljsten. Absolut ovärderlig i vårt hus från 1956 som är dåligt isolerat och dragiga fönster. Har inte räknat på om vi tjänat pengar på den men vi tjänar ett varmt och behagligt hus. Vi eldar varje em-kväll nov-mars. Rekommenderas absolut!
    Falubo

3.    länk #3
    Senior medlem Medlem: Mar 2008
    Län: Stockholm

Anledningen till att ha täljsten är att värmen ska lagras när man eldar och sedan hålla värmen länge, detta för att man ska få jämn värme och inte behöva elda så ofta.

Men för att det ska vara vettigt så måste man ha många hundra kilo täljsten i sin kamin, helst ett ton eller mer. De flesta täljstenskaminer har ett litet lager med täljsten som mest kan anses vara dekoration som dock inte tillför speciellt mycket i fråga om värmelagring.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Örebro Län

Glöm inte att det finns en poäng med mindre mängd täljsten. Med mindre mängd täljsten kommer värmen snabbare när man tänder upp kaminen.

5.    länk #5
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008

Lite dyr täljsten på utsidan av en järnkamin är mestadels kosmetika, och nej det lönar sig inte.

Det kan bli LITE mer "tröghet" så att värmen av en brasa avges lite lugnare under en längre tid. Men eldar man under en längre tid kan det bli tvärtom så att man värmer upp skorstenen mer än rummet..

En flertons svindyr jättepjäs av täljsten fungerar på samma sätt som en kakelugn, dvs man kan elda med hög effekt några timmar morgon och kväll och få "pjäsen" att avge värme hela dygnet. En modern kakelugn är dock billigare. Täljstenen har dock en inbyggd förmåga att ta åt sig värme snabbt och avge den långsamt, så den är bättre som värmelager än tegel och lerbruk, men det blir mycket dyrt om man skall ha så mycket som krävs för att avge värmen länge...

6.    länk #6
    PST
    Forumgud Medlem: Jan 2008

Glöm inte att det finns en poäng med mindre mängd täljsten. Med mindre mängd täljsten kommer värmen snabbare när man tänder upp kaminen.
    Och snabbast blir det varmt utan någon täljsten alls....

7.    länk #7
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Skåne

Jotack, med "direktverkande ved" (järnkamin) som enda värmekälla vet man detta... varmt snabbt men också kallt snabbt...
    Skånelänga från 1659/1830. Korsvirke, lertegel, faluröd panel. Många hål att stoppa pengar i!

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Aug 2009
    Län: Örebro Län

Det är sant

Jag förespråkar dock inte mycket, lite eller inget alls. Vill bara tillföra att det inte alltid är bra med stort värmelager, för alla. Det beror helt på vad man är ute efter.

Om man exempelvis har värmepump och vill toppa med ved så kan man göra som jag gjorde i förra huset. Där hade jag värmepumpen nerställd så det blev cirka 17 grader i huset. När jag sedan kom hem efter jobbet tände jag en brasa och fick ganska snabbt upp värmen i huset. Jag eldade då i en insatskamin utan täljsten. Hade det varit en tvåtons-pjäs hade fördröjningen förmodligen gjort att jag inte fått varmt lika snabbt, men därimot fått mer värme i huset under natten och dagen efter.

Det kanske hade varit bättre, men jag tyckte det funkade bra som det var.

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: May 2007
    Län: Örebro län

När vi installerade vår kamin så kollade jag in en lp300 från spiscenter,tyvärr så var den lite för stor för hörnan den skulle stå i.

Det blidde en andersen 8-2 med täljsten,funkar helt ok,är fortfarande ganska varm på morgonen om man har eldat kvällen innan.

10.    länk #10
    Dalbotöss avatar
    Moderator Medlem: Sep 2009
    Län: Dalsland

varmt snabbt men också kallt snabbt...
    Och snabbast kallt blir det när man somnar ifrån med spjället öppet... Inte en gång jag gjort så heller.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: sthlm

Har en Sofiero Handöl, gör en liten startbrasa, lägger i en gång, kanske fem björkpinnar. Hela magasinet varmt, slänger på ett par till om det brunnit ner när jag lägger mig. Och kaminen är varm på morgonen (6:30). Lagom med täljsten i den för att stötta direktverkande el. Behöver inga element igång nere om man är hemma t ex på helgen. Vi har alltid spjället fullt öppet, blir inte kallt genom det...

12.    länk #12
    Junior medlem Medlem: Apr 2010
    Län: Gotland

Jag kan garantera att om ni använder spjället mer under eldning, och stänger det efter, så kommer det gå åt mindre ved för att få magasinet varmt. och den kommer hålla värmen längre. Kör man öppet så blir dock skorstenen varm. Ni får självklart elda som ni vill men det kan va kul å prova sig fram lite å märka skillnaderna.
    Men med en varm skorsten och öppet spjäll så sugs rumsluften ut genom skorstenen.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Feb 2011
    Län: Västerbotten

Tack för alla synpunkter

Det verkar råda lite delade meningar. Pratade precis med en som har en Svendsen med täljsten. Han eldade en brasa på kvällen och kaminen var fortfarande varm på morgonen.

Sen verkar det ju vara idé att skaffa ett spjäll också å stänga det då elden har slocknat (samma princip som med kakelugnar).

Får fundera lite om det blir köp. Tror kanske att detta ändå kan vara ett bra komplement till min luftvärmepump. Eller?

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2007
    Län: sthlm

Jag kan garantera att om ni använder spjället mer under eldning, och stänger det efter, så kommer det gå åt mindre ved för att få magasinet varmt. och den kommer hålla värmen längre. Kör man öppet så blir dock skorstenen varm. Ni får självklart elda som ni vill men det kan va kul å prova sig fram lite å märka skillnaderna.
    Men med en varm skorsten och öppet spjäll så sugs rumsluften ut genom skorstenen.
    Rumsluften? Nej, det tror jag inte. Tilluften kommer ju utifrån och jag har inga problem med att det skulle bli kallt.
    Vilket spjäll är det du menar? För tilluft? Jag förstår nog inte hur du eldar.

15.    länk #15
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Rumsluften? Nej, det tror jag inte. Tilluften kommer ju utifrån och jag har inga problem med att det skulle bli kallt.
    Vilket spjäll är det du menar? För tilluft? Jag förstår nog inte hur du eldar.
    Om kaminen genomströmmas av kall utomhusluft måste den rimligen kylas fortare än om den genomströmmas av förvärmd rumsluft. I slutändan tror jag att det går på ett ut. Bäst är att den inte alls genomströmmas av luft. Jag vet inte vad det finns för spjäll på din kamin, men om det finns något så bör det stängas efter avslutad eldning.

En lätt täljstenskamin jämnar ut värmen en aning över tid. Det ger lite mindre av fenomenet bastu vid eldning och sedan kallt så fort man slutar. Någon betydelsefull värmeavgivning en natt efter avslutad eldning är nog en överdrift, men det blir mer lätthanterligt än en gjutjärnskamin.

Erik

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen