Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: Stockholm

Kamin + skorsten, dyr offert, eller?

Hej!

Har fått en offert på en vedeldad konvektionskamin, Morsö 6148 plus skorsten. En offert med ett slutpris som jag finner lite väl högt och frågar då er som har koll på detta om det kan stämma?!

Offerten ligger på hela 55 000 kr inkl moms och kaminen står endast för 15 000 av dessa. Övrigt går alltså till frakt (1 200 kr inkl moms), montering (knappt 14 000 kr inkl moms) och själva skorstenen, en Modulex helisolerad, svart och med dimension 130 mm för 24 600 kronor inkl moms.

I beräkningen av skorstenens pris ingår inte genomföring genom taket uppe vid nocken. Troligtvis vill jag ha det trots att det inte ser ut så på ritningen nedan.

Ta en titt på min egenhändigt gjorda ritning och hjälp mig gärna med om priset känns relevant.

Tack så mycket på förhand för er hjälp!

Dessutom en bonusfråga från mig till er
    Vi bor i ett 1½-planshus om cirka 145 kvm där invändig yta på nedre planet (där vi ska ha kaminen) är cirka 101 kvm. För att komplettera vår luft/vatten-värmepump som värmekälla med en vedeldad konvektionskamin, räcker det då med ovan nämnda kamin som har en drifteffekt på 3-6 kW och enligt tillverkaren värmer upp 45-90 kvm? Eller bör vi ha en kamin som värmer upp större yta för att kunna skära ned uppvärmningskostnaderna via luft/vatten-värmepumpen under vinterhalvåret?

Senast redigerad av seattlegrunge 2010-11-18 21:44

2.    länk #2
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Modulskorstenar är väldigt dyra. Och så fort man gör minsta avvikelse från "rakt upp" så blir det väldigt mycket dyrare. Om jag tolkar din ritning rätt så har du en tre-dimensionell vinkling på skorstenen, vilket komplicerar det ytterligare. Så priset är högt, men inte överraskande högt. Men du får väl ta in fler offerter.

3.    länk #3
    mhg_3s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007

Vi har fått en offert på en Jötul kamin som jag jämförde lite med din offert. Det som skiljer mest är kostnaden för montering och skorsten, nu vet jag inte hur stor skillnaden är i längden på skorstenen men men. Vi har en monteringskostnad på 8.000kr och ett skorstenspaket på 12.300 kr (vet dock inte vad en modulskorsten är så jag vet inte om det går att jämföra?) extraskillnaden för en krökning av skorstenen tror jag var 4.500 kr. Vår offert är från interide i sthlm.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Apr 2010

Tack för era svar!
    Tycker det verkar rätt luddigt det här med prissättning på skorstenar. En liten vinkel och vips så ökar kostnaden med hutlöst många tusenlappar.

Nu är ju min offert beräknad på Modulex skorsten helisolerad. Tror ni att det det skulle vara billigare att använda sig av Schiedels Permeter eller Schiedels Steel? Är det en kvalitetssänkning eller kanske inte ens möjligt att utföra vår dragning av skorstenen med dessa båda typer från Schiedel?

5.    länk #5
    Gudfader Medlem: Mar 2005

Naturligtvis ska du titta på priserna, men jag har gjort den erfarenheten att de märken som finns kostar ungefär lika mycket.

6.    länk #6
    Nykomling Medlem: Dec 2008
    Län: västra götaland

Har nyligen fått installerat en contura 520 T och en Premodulskorsten på 8m, är även en sidoförskjuning på 50cm på vinden. skorstenen gick på 21590kr för att vara exakt. Monteringen gick på 6075kr med rot.
    Sotarn ville ha lite pengar oxå 1875kr jo bygganmälan 384kr Totalt gick det på 50524kr. Mycket pengar men ångrar det inte en sekund.Mysigt å varmt. Fläkten kunde visserligen vara lite tystare för det priset (2350kr)
    Finns andra märken oxå bara lite å jämföra med iallafall...

7.    länk #7
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: västra götaland

45-90kvm ska du nog ta med en nypa salt, läs i typgodkännandet i stället och kolla hur många kilo ved du får elda i timmen. är det 2-3 kg klarar du nog aldrig av det. ska du ha kaminen till uppvärmning så ska du nog välja en som klarar av betydligt mer än den ytan du tänkt att värma upp så att du slipper elda som en tok.

8.    länk #8
    Gulfxxs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2010
    Län: dalarna

Monteringen ser mycket dyr ut tycker jag !
    Är man normalhändig fixar men monteringen själv !
    15 000 för kaminen låter väll normalt .

9.    länk #9
    Junior medlem Medlem: Jan 2008
    Län: Västra Götaland

Tycker det verkar vettigt
    1 1/2 dag och 2 st 90 vinklar varav minst en som t-rör, konsoler och två böjar. ta i offert för uförande i maj så kanke det blir billigare, Schiedel steel är en bra skorsten, inte permeter, permeter är billig.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen