Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Kalmar

Precis fått kamin installerad...

Hej
    Jag har alldeles nyligen fått en kamin med tillhörande skorsten installerad för att slippa värma huset med el som annars är den primära värmekällan i huset. Jag är dock något bekymrad. Huset mitt har mekanisk frånluft och jag har nu efteråt läst om att hus med just denna typ av ventilation "måste" låta en kamin ta luft utifrån vilket min, precis nyligen installerade kamin, inte gör. Jag behöver veta från någon som vet. Är det så att kaminen verkligen måste få luft utifrån när man har mekanisk frånluft? Kan jag då gå tillbaka till säljaren och säga att de inte är klara med sitt jobb?

Tack för svar.
    /Ante

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Det värsta som kan hända är att det blir lite bökigare att tända i kaminen. Om du får problem med att tända i den utan att det ryker in kan du öppna ett fönster medan du tänder. Det är nog ofta en fördel att ta kaminens tilluft utifrån, men något måste är det inte.

Erik

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Mar 2010
    Län: Kalmar

är det endast tändningsfasen som gör att man väljer att ta luft utifrån?
    har aldrig haft svårt att få fyr i brasan.
    tack för svaret föresten.

4.    länk #4
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

Kom ihåg att elda lungt. Det är många som bränner ner sina hus med nyinköpta kaminer.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

5.    länk #5
    Forumgud Medlem: Sep 2009
    Län: Stockholms

Om kaminen tar sin förbränningsluft inifrån rummet så ökar ventilationen. En del av värmen som kaminen bidrar med går därmed till spillo. Det är därför något effektivare att ta förbränningsluften utifrån. Någon avgörande skillnad är det dock inte.

Om du har mekanisk ventilation kan det bli så att ventilationssystemet suger in luft genom kaminen när skorstenen är kall. Det kan vara lite bökigt att tända när draget går åt fel håll. Det påstås att detta problem minskar om förbränningsluften tas utifrån. Om du inte upplever några problem så är det nog inga problem även om det kanske skulle vara ännu bättre att ta förbränningsluften utifrån.

Erik

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2008
    Län: jönköping

Kom ihåg att elda lungt. Det är många som bränner ner sina hus med nyinköpta kaminer.
    ?? är det? varför?

7.    länk #7
    mycke_nus avatar
    Gudfader Medlem: Feb 2008
    Län: Gotland

?? är det? varför?
    Skorstenen blir för varm om man idioteldar även om den är isolerad enligt tillverkarens anvisningar. När träet runt skorstenen når 70 grader startar pyrolys som alstrar brännbara gaser. Sedan är det bara en tidsfråga..

Samma sak gäller vanliga murade skorstenar, jag har mätt upp 90 grader i bjälklaget till andra våningen efter en hel dag dags eldande i braskaminen.

Så elda lugnt med måttligt drag, och inte alltför många timmar i sträck. Lägg en hand på murstocken ibland, börjar det brännas är det hög tid att sluta elda.
    Hempulare. Renoverar Gotlandsgård på heltid.

8.    länk #8
    Nykomling Medlem: Oct 2010
    Län: jämtland

har en liten fundering på att köpa kamin en gjutjärns, men jag tyckte det var rätt hög rökgastemp, på mellan 300- 550, hur hög temp får man ha, tacksam för nå svar,,,,,,,, e rätt ny här så ja hitt inte vart man la in fråga

9.    länk #9
    Senior medlem Medlem: Jul 2009
    Län: Värmland
    Inloggad
    Frågar du en sotare säger de tvärtom: elda på ordentligt och håll inte på och fjösa. Om huset brinner ner av att man eldar ordentligt har man nog använt en installatör som inte vet vad han gör...

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Jul 2010
    Län: Jönköping

Är det en braskamin så ska man inte elda för hårt/lägga i för mycket varje gång,det är många som har förstört sina braskaminer,men det har väl säljaren upplyst om.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen