Byggahus.se
Hej
jag sitter och kikar på Viadrus vedpannor och tycker dom verkar intressanta..

från 30 - 50KW och rätt billig ,
och som det står om dom så håller dom upp till 50 år.. vilket låter riktigt bra tycker jag.

men min fråga är dom så bra som det står ? är det någon som kanske har en eller har erfarenhet av dom ?

länkar info om den..
http://www.lindquistheating.se/broschyr/broschyrpanna.pdf
 
_ap_
tänk att dom flesta nyinvesteringar görs efter noggranna kontroller, besökt, provkörningar
och test resultat men när det kommer till vedpannor är det oftast priset som avgör.

resten får du räkna ut själv.
 
Redigerat:
kick3n skrev:
och som det står om dom så håller dom upp till 50 år..
Stackars vedeldare som inte får anledning att byta ut den på så lång tid;)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
köp inte skiten-lägg till några tusen till och få då en bättre panna med underförbräning-jag själv var lite snabb i vändningarna så nu står jag där med skägget i brevlådan i 50 år framåt.....
 
Stackare!
Kan du inte bli eftersänd någonstans?
 
Så länge du inte väljer kokspannan i din broschyr...Kan vara bra att förbränna sopor och byggavfall i om man har enormt garanterat självdrag i skorstenen...Eller att sätta en oljebrännare på om man har gratis diesel på jobbet...

Skämt åsido:
Skall du elda seriöst med ved kommer du inte att tycka den där har någon vidare verkningsgrad. Den kan dock kanske funka hyggligt med en pelletsbrännare.

Det finns egentligen bara ett bra sätt att elda ved:

Keramisk eldstad/efterbrännkammare, omvänd förbränning och sugande rökgasfläkt....Viadrus har sådana också i gjutjärn: "Dakon" & "Hefaistos".

Kul det där de skriver om "kokspannan":
"En enkel klassisk gjutjärnspanna med självdrag som har total avsaknad av fläkt, keramik och andra utbytbara delar..."

--Total avsaknad av utbytbara delar.... tänka sig...
 
Låga underhållskostnader = omöjlig att reparera.
 
Om Viadrus håller i 50 ellet 60 år spelar ju ingen roll om det blir generellt eldningsförbud för såna här kokspannor om några år.
EU för lite tuff attityd mot USA och Kina när det gäller utsläppen och Kyoto avtalet och det är bra. Men samtidigt måste ju EU sopa lite framför sin egen dörr för att kunna tas på allvar. Utsläppen från EU staterna måste ned. De fattiga U-länderna Polen, Tjeckien, Slovakien vågar sig EU byråkraterna inte på för det skulle bli bråk, tumult och vägran att betala EU avgift från dessa länder om de inte fick elda men sin skitiga kol.
Sverige däremot som frivilligt ställer upp och betalar förlusterna i det franska och belgiska jordbruket blir därför måltavlan när EU ska sänka sina utsläpp. Bestämmelserna för svensk vedeldning kommer att normaliseras till de regler som gäller för centraleuropa.

De kluriga gamla vedgubbar som eldar i kokspannor-kombipannor kommer att få ändra sina vanor och sin uppvärmning när EU-elefanterna bestämmer.

Att det dessutom inte är roligt att elda i en panna som ryker in och har dålig verkningsgrad måste väl vägas in också. 17000-18000 kr till så har man en riktig panna som höjer fastighetens värde. Viadrus är ju ett riktigt tungt blysänke om man ska sälja.
 
Det finns en tråd helt om detta med minst tre sidor med kompakt info.

Man kan ju köpa en värdelös keramikpanna där man måste byta keramik vartannat år för massa tusen också. Med köpt ved kostar det då ungefär som att köra på elpatron. :rolleyes:

Det är lätt att avfärda den som dålig när man inget vet eller inte ens ids kolla vad som är fel.

Kolla http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/103446-tips-foer-viadrusaegarna.html där har du massor med tips och kan bilda dig en egen uppfattning.

Det som är sämst är att det är litet vedutrymme.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 1 till
  • Laddar…
_ap_
där ha nog v-g en poäng, om jag skulle välja mellan en dålig keramikpanna med tryckande fläkt och alla problem det innebär är nog en Viadrus bättre (trodde ALDRIG jag skulle säga det) då man redan från början vet att man köper en hyfsat oeffektiv men enkel panna.
Många tror att en fläkt-keramikpanna för 19000-20000: - är dubbelt så bra som
kanske en Viadrus och där tror jag många har fel, dom kan vara nog så besvärliga att förstå sig på och uppvissar mycke olika förbrännings resultat från gång till gång.
Vilket en Viadrus inte gör då dom inte arbetar enligt "gas principen"
 
Känner mig väldigt osäker om jag ska tycka och tro om Viadrus när man läser de olika trådarna som finns. Endel säger att det är rena skräpet och andra fattar inte hur folk kan lägga pengar på någon annan panna som är många gånger dyrare och tycker Viadrusen är bra.
Kollar man runt i olika trådar där andra pannor diskuteras så förekommer det ju labbverksamhet där också. Tex i Calmar V33 tråden som jag läste häromdagen så bygger de om med plåtar där med.

Önskar jag kunde besöka någon som har tex en Viadrus och bilda mig en egen uppfattning. Så finns den någon i södra Dalarna?

Så Viadrus ja eller nej är frågan?
 
v-g skrev:
Det finns en tråd helt om detta med minst tre sidor med kompakt info.

Man kan ju köpa en värdelös keramikpanna där man måste byta keramik vartannat år för massa tusen också. Med köpt ved kostar det då ungefär som att köra på elpatron. :rolleyes:
Behöver man verkligen byta keramik vartannat år eller är det bara nått du hittade på?
Min är inne på sjätte året?
 
Kokspanna?
Klickar man sig fram till specen på viadrus.cz så står det att U22 C, är gjord för koks, kol eller ved. Men U22 D (den som LH säljer) är gjord i huvudsak för ved men med möjlighet att även elda koks och kol.
 
Kokspanna därför att den där "enklaste gjutjänspannan" i sortimentet ursprungligen nog byggdes för att elda kol eller koks. Problemet med ved är att det innehåller så mycket mer olika ämnen än rent kol, och för att det skall bli bra förbränning ("Blå låga") behöver man en temperatur på 800 grader eller så, då är det bara keramisk brännkammare som är aktuellt, man kan inte elda ved effektivt i en vattenkyld gjutjärnskammare.
 
Lånar tråden lite! Jag skulle också vilja se en Viadrus "in action" så att säga. Finns det någon Viadrus-ägare i norra Skåne/södra Småland som skulle vilja visa upp sin panna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.