26 001 läst ·
34 svar
26k läst
34 svar
Vedpannor - VIADRUS ?
Det finns nog ett sätt att få en bra förbränning i en överförbränningspanna genom att inte ladda proppfullt ändå upp till taket och lämna en rum (50%?) för rökgaser att blandas med luft och förbrännas ytterligare ovan brasan innan dom lämnar pannan. Sen är det bara att blåsa på med luft så tempen höjs ...och ladda tankarna.PST skrev:Kokspanna därför att den där "enklaste gjutjänspannan" i sortimentet ursprungligen nog byggdes för att elda kol eller koks. Problemet med ved är att det innehåller så mycket mer olika ämnen än rent kol, och för att det skall bli bra förbränning ("Blå låga") behöver man en temperatur på 800 grader eller så, då är det bara keramisk brännkammare som är aktuellt, man kan inte elda ved effektivt i en vattenkyld gjutjärnskammare.
Men visst går man miste om vedutrymme som är i det minsta laget för ved. Mao man får besöka Viadrus i pannrummet oftare än en modern vedpanna. Har man plats med deras Hefaistos så är det ett bättre val, tycker jag.
Å andra sidan får man dras länge med en Viadrus medan svetsade pannor tar ut skillsmäsan efter ca 10-15 år ...
Det är bara att välja om man vill leva i ett troget äktenskap eller byta kärleksobjekt med jämna mellanrum
gaia
Läs på forumet så ser du att en del keramik går sönder så snabbt ja.Andreas_Hansson skrev:
Vilken panna har ju mycket att göra med vilken typ av eldare man är. Viadrus går att få bra förbränning i med god verkningsgrad med lite jobb/vett. Men kanske inte lika enkelt som i en 50kkr panna där allt är nästan finjusterat (eller justerar sig själv) redan från start. En del vill ju knappt ta i veden än mindre ställa om pannan det minsta lilla. Själv får jag vara ifred i pannrummet så ibland sitter man å myser lite extra
Jag känner en som har ett åbäke för enmetersved i sin verkstad, strax söder om Ljungby. Skulle kanske kolla med honom om det verkligen är en sån panna.Tompa74 skrev:
Utanför Klippan, mitt inne i ett samhälle, finns det ett exemplar av den inrykande icke miljögodkända helvetespannan, om du känner för att bli förgiftad...Tompa74 skrev:
Nej, men ett 125 mm ovalt insatsrör, eftersom skorstenen har eldningsförbud annars, och det är det största som gick att få i. Det ryker in vid ilägg.knekten skrev:
Dock har jag kanske kommit på Tekniken för att slippa det -> tända med varmluftpistolen = ingen startbrasa utan fullt vedutrymme direkt = inget första ilägg som kan ryka, samt därefter vänta tills det har brunnit ut helt och sen upprepa proceduren med fullt ilägg plus varmluftpistol.
Ok! Ja lider med dig.. När ja skulle köpa ny skorsten till panna,blev ja rekomenderad utav säljarn att en 150mm pipa skulle räcka gott o väl,som tur var slog ja till på en 200mm istället.Några kronor dyrare men ja har sluppit det mesta utav inrykningar.har du någon ordentlig tillluft i pannrummet nära panna?cheetah1 skrev:Nej, men ett 125 mm ovalt insatsrör, eftersom skorstenen har eldningsförbud annars, och det är det största som gick att få i. Det ryker in vid ilägg.
Dock har jag kanske kommit på Tekniken för att slippa det -> tända med varmluftpistolen = ingen startbrasa utan fullt vedutrymme direkt = inget första ilägg som kan ryka, samt därefter vänta tills det har brunnit ut helt och sen upprepa proceduren med fullt ilägg plus varmluftpistol.
Det där med att "inte ladda fullt" är "huvudet på spiken" när det gäller det andra problemet med vedeldning: Att reglera bränsletillförseln. Det finns vissa överförbränningspannor man försett med "luft-turbo" och nån slags EBK i keramik eller liknande ovanför eldstaden,(Med följd att eldstaden är jätteliten och vattenvolymen i pannan jättestor) eller varför inte ta liknelsen med en pelletsbrännare som ju ochså bränner en liten mäng bränsle kontinuerligt och vid hög temp.gaia skrev:Det finns nog ett sätt att få en bra förbränning i en överförbränningspanna genom att inte ladda proppfullt ändå upp till taket och lämna en rum (50%?) för rökgaser att blandas med luft och förbrännas ytterligare ovan brasan innan dom lämnar pannan. Sen är det bara att blåsa på med luft så tempen höjs ...och ladda tankarna.
Men visst går man miste om vedutrymme som är i det minsta laget för ved. Mao man får besöka Viadrus i pannrummet oftare än en modern vedpanna. Har man plats med deras Hefaistos så är det ett bättre val, tycker jag.
Å andra sidan får man dras länge med en Viadrus medan svetsade pannor tar ut skillsmäsan efter ca 10-15 år ...
Det är bara att välja om man vill leva i ett troget äktenskap eller byta kärleksobjekt med jämna mellanrum.
gaia
Även en enklare (och effektiv) teknik som kakelugnen bygger på full fart i en liten eldstad med en stor massa som kan lagra energin som utvecklas.
Det finns olika sätt, men inga genvägar, att förbränna trä effektivt. Där det brinner skall det brinna rejält med en temp på uppåt 800-1000 grader och med tillräcklig syretillförsel.
Vill man ha ut energin under en längre tid är det bränsletillförseln som skall regleras, som i en pelletsbrännare, eller en underförbränningspanna.
Edit: Stavfelen och missade bolstäver ovan beror på att jag skriver så snabbt jag kan, med kalla fingrar (Vi kom just hit till landet +12 inne)...
Redigerat:
cheetah1 skrev:
Är det då pannan eller rökkanalen som är problemet?cheetah1 skrev: