Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Pris på skorsten?

Hej
    Jag ska bygga en skorsten och undrar om det finns modulskorstenar att köpa som blir billigare än att bygga en själv?

Om jag ska mura en 7 meter skorsten i lekablock med ett cortenrör på 200 mm + värmekulit så kostar det mej ungefär 6500:- i matrialkostnad.
    Allt arbete gör jag själv.

Den billigaste modulskorstenen som jag hittar kostar ca 13500:-
    Det blir halva priset om jag bygger själv.

Någon som vet var man kan få tag på billigare modulskorsten?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Jul 2008
    Län: Gävleborg

Cortenrör och värmekulit? Är inte det nån typ av gjutmassa, Tänk på att cortenröret måste ligga flytande i skorstenen...
    Kommer att bli över 10mm längre när den är varm.

Lägg stenull mellan röret och lecablocken istället.

Det enda stället jag känner till som säljer skorstenar på nätet är netek

Men försök att hitta en återförsäljare för isokern skorsten, dom borde vara billigare än tona, men då har man betong innerrör istället för keramik.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: May 2009
    Län: Gävleborg

Nsp

Jag köpte NSP SAFEBLOCK E modulskorten direkt från sotarn. Satte upp den själv.
    Kommer inte ihåg riktigt vad den kostade men det vart under 7000:- för 5,5m 200mm.
    Sen tillkommer plåtar stege osv. Jag tyckte den var lämplig iaf.

www.nspab.se

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Dalarnas

Premoduls Permeter kostar 1500 inklusive moms per meter..

5.    länk #5
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

Okej Tona Premodul och Isokern blir mycket dyrare än min lösning och efter många timmars sökande så blir det inte billigare.
    Stenull e kanske bättre.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen