Svara Nytt ämne
  1. 2009-10-10 20:32
    Svara | #1

Fullvärdig medlem Medlem: dec 2006
    Skåne
    112 inlägg
    Gillad 3 gånger

Riva skorstenstock och mura ny liknande -tankar och funderingar...

Hej,

Jag har ett fritidshus byggt 1948 med en riktigt risig skorsten. Jag tänkte först jag skulle glidgjuta den själv men efter att jag frilagt den insåg jag att den måste bort: ovan och nedan nock
    Skorstenstocken är i tegel med halvstensvägg, murad i löpförband 2,5sten x 2sten med 2 kanaler med skiljevägg på 65mm. Den ena kanalen är inte använd och den andra till tidigare öppen spis.
    Jag ser ingen anledning till att mura upp skorstenen med 2 kanaler då jag bara behöver en till en braskamin av nyare modell.

Jag står i valet och kvalet att mura den med 2 sten i kvadrat som ger rökkanal på helsten i kvadrat, ELLER 2x2,5sten fortfarande med rökkanal 1x1sten i kvadrat dock med bortre rökkanalsväggen i helstens tjocklek (halv+halv). Det senare alternativet gör att skorstenen kommer se likadan ut utvändigt som innan. Med 3 halvstensväggar och en helstensvägg ger man murstocken mer styrka på helstensväggen jämfört med halvstensväggen. Det gör mig lite tveksam. Kanske i onödan!? Samtidigt ger man ju murstocken större värmelagring vilket är trevligt!

Jag kommer mura skorstenen med hydrauliskt kalkbruk. Eventuellt murar jag första biten med engelskt förband vilket ger en rökkanal med helstensvägg. Mitt resonemang kring det är att värmelagringen ökar. Engelskt förband fungerar bäst om jag sedan murar vidare med 2x2sten eftersom man landar symetriskt utan att behöva vända rökkanalen.

Jag har kommit över ett parti med nytillverkat danskt tegel av Petersen-fabrikat. Handslaget, vattenstruket och kolbränt. Den stenen är lite mindre än måtten jag har idag. Nya stenen har måtten 108x228x54mm. Jämfört med befintligt enligt svensk standard som ger rökkanalsvägg på 120mm istället för mina 108mm.

Jag kan tillägga att murstocken inte kommer ligga an eller närmare brännbart material än 20cm.

Är jag helt ute och cyklar i mina tankar och resonemang? Räcker 108mm rökkanalsvägg?
    Senast redigerad av Gallimatias 2009-10-10 20:40
    Redigera/radera meddelande Citera Multi-citera detta inlägg Snabbsvara på inlägget

Liknande ämnen

1. Golvbjälke mot skorstenstock
    av stefan64 i forum Grund & markarbeten
  2. Garage, tankar, funderingar och tips!
    av Atenza i forum Småhus, garage, friggebod, m m.
  3. Värmemagasin i skorstenstock
    av NilsT i forum Värme allmänt
  4. Lucka för hål skorstenstock
    av Stew i forum Värme allmänt

Taggar