Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

TMV Panna -62

Hejsan alla!
    Jag undrar om någon kan hjälpa mej med att tyda effekten på min TMV Panna från 1962 med tank på 125 l ?
    Det står Effekt 33000 ve/H ?????
    Vad e det för måttenhet och vad blir det i kw?

Värmer bra trots ett rökrör i skorstenen på 85 mm.
    Jag har en rökgasfläkt högst upp på skorstenen.
    Inga acktankar än så länge men funderar på att fortsätta med ved så jag ska köpa in diverse tankar.
    Måste jag byta pannan eller e den effektiv tillräkligt till 2 750l ackar?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

"ve" står för "värmeenhet", vilket är ett äldre energimått som svarar mot den värmemängd som åtgår för att värma 1 l vatten 1 grad (i princip samma som 1 kcal).

Eftersom 1 kcal = 4,187 kWs = 4,187/3600 kWh kan effektangivelsen på din panna räknas om till 33000 x 4,187 / 3600 = 38 kW.

Det som avgör vilken storlek på ackumulatortank som är lämplig för en viss panna är ju - som ofta påpekats på detta forum - inte effekten på pannan, utan storleken på pannans vedmagasin. Ackumulatortanken bör vara tillräckligt stor för att kunna ta emot den värmemängd som pannan alstrar vid ett fullt vedinlägg (temp.höjning typiskt från 40 till 90 grader).

En tumregel som ofta används för en modern panna är att ack.storleken bör vara minst 18 ggr så stor som vedmagasinet. Med sammanlagt 1500 l ackar skulle detta svara mot ett vedmagasin på 83 l. Verkningsgraden är dock säkert 10-15% lägre på din panna än på en modern panna. Man kan därför kanske säga att om vedmagasinet inte är större än ca. 100 l så kan ackarna förmodligen ta emot energin från ett fullt vedinlägg. Om vedmagasinet är större, får du vara försiktig så att du inte lägger in för mycket ved - om vedmagasinet är mindre måste du fylla på med mera ved för att få upp ack.temperaturen till max.

3.    länk #3
    Pompe1997s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Apr 2009
    Län: skåne

TMW panna -62

Tack menygards för ditt svar.
    Nu blev jag en klokare man.
    Ska kolla hur stort vadmagasin jag har.
    Tror att det ligger på 125 liter så då blir det om jag förstått det hela rätt 2250 l acktank.
    Eller?

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Sep 2009
    Län: Dalarna

Med tanke på att din panna förmodligen har 25-30% lägre verkningsgrad än en modern panna med omvänd förbränning, räcker nog en ackvolym på 1600-1700 l för att ta emot energin från ett fullt vedinlägg på 125 l.

Du skulle nog också kunna hanka dig fram med 1500 l ackvolym och fortfarande kunna lägga in fullt på vintern, när en del av energin går ut i radiatorerna under tiden som pannan brinner. Sommartid är det ju då kanske inte vare sig lämpligt eller nödvändigt att proppa pannan full.

Men... jag har aldrig hört någon som klagat på att han/hon valt för stor ackumulatorvolym - tvärtom. Så om du har plats för 2000 l eller mer, är detta utan tvivel en klok investering för framtiden. Ackumulatortankarna kommer nog trots allt att överleva TMV-pannan, och redan nu kan ju eldningen bli bekvämare genom att du kan fylla på med ett ytterligare vedinägg på kanske halva volymen och därmed elda mer sällan.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
idag 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen