Byggahus.se
Har nu byggt en första version av lambda-styrning.

Mäter syrehalten i röken och styr sekundärluften så att Lambda hålls konstant 1,1. Detta motsvarar en syrehalt på 2,1 % i röken. Betydligt lägre syrehalt än vad Woody påstås hålla.

Bild på styrdon som sköter sekundärluften.
 
  • Styr1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BGA
  • Laddar…
Microcontroller och strömförsörjning
 
  • El_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lambdasonden monterad i locket till rökgaslådan
 
  • Lambdasond.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollkrets LC-1 till bredbands lambdasond
 
  • LC-1.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen lucka och het keramik...
 
  • Eld.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var intressanta bilder. Vad är det för panna du har byggt det på och vad kostade kalaset? Räknar du med att tjäna ekonomiskt på denna lambdastyrning eller är det mer för att det är kul?
Mvh Martin
 
  • Gilla
Lennart426
  • Laddar…
Det vore otroligt skojj om du ville dela med dej av vilka prylar du använt. Har själv ett lambdaprojekt på önskelistan...

Om jag hade din panna skulle jag vilja mäta CO. Tror nämligen - utana att veta - att 1,1 är lite för lågt.
 
Är också nyfiken var och vad bredbands sonden kostar?

/danso
 
LinaoMarkus skrev:
Det vore otroligt skojj om du ville dela med dej av vilka prylar du använt. Har själv ett lambdaprojekt på önskelistan...

Om jag hade din panna skulle jag vilja mäta CO. Tror nämligen - utana att veta - att 1,1 är lite för lågt.
Recept:
Perifal Solo Plus 30 kW
Innovate Motorsports LC-1 Lambda Cable with LSU4.2 Sensor http://www.diyautotune.com/catalog/innovate-digital-wideband-controller-with-sensor-p-41.html
Eget microprocessorkort som gör en enkel reglering
Diverse skrot som stegmotor, nätagregat, setgmotordrivare
Snabbkurs i Lambdasensorer på http://www.megamanual.com/PWC/


Lambda 1,1 har jag valt eftersom det visade sig att när jag ställt in pannan efter anvisningarna så att den brinner bra hade jag den syrehalten. Men ställer jag spjället konstant i det läget kommer lambda att ligga under 1 vid start och vedpåfyllning. Nu öppnar spjället fullt vid dessa lägen och står helt stängt i slutet av eldningen. Spjället rör sig faktiskt mer än vad jag trodde under eldning.

Har provat med börvärde 1,2 också men det ser ut som att det brinner magert då och efter ett tag fick jag övertändning i vedmagasinet.
 
  • Gilla
Gamba
  • Laddar…
Kul ide !
Har du tittat om du får bättre verkningsgrad och hur konstant ligger lambda på 1.1 ?
Det känns svårt att öka verkningsgraden i en modern vedpanna (n >90 %) eller vad är iden att ha lambda styrning mer än att det är kul med elektronik :) ?

/Peter
 
Problemen med övertändning i vedmagasinet borde väl bero på att du bara reglerar på sekundärluften, då kan du inte åstadkomma tillräckligt stor styrsignal.

Vad är det man mäter i för enhet när du skriver "lambda på 1,1"?
 
ylven skrev:
Problemen med övertändning i vedmagasinet borde väl bero på att du bara reglerar på sekundärluften, då kan du inte åstadkomma tillräckligt stor styrsignal.

Vad är det man mäter i för enhet när du skriver "lambda på 1,1"?
Vet inte hur jag skulle kunna hindra övertändning på annat sätt??

Lambda 1,0 betyder att syre och kolväten precis matchar varandra i mängd. 1,5 betyder att det finns dubbelt så mycket syre som behövs. Dvs 10,5 % syre kvar i röken, om jag nu fattat det rätt...
 
Nu kliar det i fingrarna, men måste prioritera en del andra små och stora projekt först. Måste tex bygga ett hus att ställa pannan i...

Lambda 1 motsvarar fullständig förbränning, dvs. förbränningsluftens syre = (kol + väte - syre) i bränslet. NOx o SOx försummat... Vilken syrehalt som ett lambda >1 motsvarar beror på vilket bränsle som eldas (C-H-O-kvoter), men går att uppskatta. Har ett excel-ark i en annan dator som beskriver och beräknar bland annat detta. Länkar ut det senare om jag hittar igen det.
 
LinaoMarkus skrev:
Vilken syrehalt som ett lambda >1 motsvarar beror på vilket bränsle som eldas (C-H-O-kvoter), men går att uppskatta. Har ett excel-ark i en  annan dator som beskriver och beräknar bland annat detta. Länkar ut det senare om jag hittar igen det.
Så du menar att lambda 1,1 inte är direkt översättbart till syrehalt utan beror av bränslet?

Vore intressant att få se ditt Excell-ark!!

Håller på och bearbetar Inovate för att få protokollet för seriekommunikation med LC-1. Det jag har stämmer inte alls med datat som skickas...
 
Matss skrev:
Håller på och bearbetar Inovate för att få protokollet för seriekommunikation med LC-1. Det jag har stämmer inte alls med datat som skickas...
Detta avskräcker en aning eftersom jag inte fattar ett dugg  

Jo, det är ganska direkt översättbart. Excel-arket ligger på jobbdatorn. Ska försöka pallra mej dit nån dag... *pappaledig*
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.