2 867 läst ·
5 svar
3k läst
5 svar
Elektromagnet?
Hej,
Elektromagneten som håller dragluckan på min Thermia polaric 35 vedpanna har brunnit upp.
Dom som säljer reservdelar till den pannan vill ha 3000:- för en ny. Hutlöst...
Någon som vet var man kan få tag på en till vettigt pris?
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Elektromagneten som håller dragluckan på min Thermia polaric 35 vedpanna har brunnit upp.
Dom som säljer reservdelar till den pannan vill ha 3000:- för en ny. Hutlöst...
Någon som vet var man kan få tag på en till vettigt pris?
Vore väldigt tacksam för hjälp.
Jag har ingen anining om hur elektromagneten på pannan ser ut men ett tips kan vara att söka på branddörrar alltså ståldörr som hålls öppen med elektromagnet som vid brand stänger dörren genom att magneten blir strömlös,förutsätter brytande utgång på termostaten ingen aning om kostnad för sådan magnet menn 3000 lät dyrt.
Jag köpte nåt liknande till den Kenjon-förugn jag hade ett tag, ca en långsjal vill jag minnas att den kostade. En branddörrsmagnet funkar inte riktigt som det du söker. Du söker en jä-a kraftig dragspole.
Redigerat:
Om man söker en dragmagnet som ska ersätta en originalmagnet, måste man veta data på magneten, Elfa gar en mängd dragmagneter:Johnson skrev:
https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19913#toc=19914;
Sök på dragmagnet på den sidan
//Bosse
Själv köpte jag en rulle 0,10 mm lackad koppartråd på ELFA och lindade om en brunnen spole själv, inte till en panna men liknande grej, det kostade mig 50 kr c:a.
Nu beror det ju på hur det ser ut, men för min den så var själva spolhållaren rund, ungefär som en sytrådrulle så det vara bara att sätta den i borrmaskin och snurra på koppartråd tills det var fullt och sen löda fast ändarna. Varken svårt eller tidskrävande
Snålt, kanske, men jag hatar att betala svindyra reservdelspriser 
Nu beror det ju på hur det ser ut, men för min den så var själva spolhållaren rund, ungefär som en sytrådrulle så det vara bara att sätta den i borrmaskin och snurra på koppartråd tills det var fullt och sen löda fast ändarna. Varken svårt eller tidskrävande
Klicka här för att svara