822 läst ·
6 svar
822 läst
6 svar
Hjälp med kamin
Hej!
Jag är ny här och tänkte ställa min första fråga,
Är ute efter en kamin men den måste ligga under vissa värden.
Dessa gäller:
CO 25mg/MJ
THC 2 mg/MJ
NOx 30mg/MJ
Värderna gäller vid spareffekteldning och vid 13% CO2
Någon som har ett tips?
Tack på förhant
Jag är ny här och tänkte ställa min första fråga,
Är ute efter en kamin men den måste ligga under vissa värden.
Dessa gäller:
CO 25mg/MJ
THC 2 mg/MJ
NOx 30mg/MJ
Värderna gäller vid spareffekteldning och vid 13% CO2
Någon som har ett tips?
Tack på förhant
Tex en ren panna som en Effecta lambda har tex
193mg/m3 NOx (CO 10%)
Det går en hel del m3 luft för att elda så mycket ved att man får ut en MJ effekt. Ovan effecta skulle tex behöva brinna på full effekt 29h i sträck innan den kom upp i 1 MJ.
Edit: Räknade lite fel kom jag på, brukar ju vara kWh man räknar på. Det är inte 29h utan 29s för 1MJ med en 35kW panna. Sorry.
Men vet dock fortfarande inte hur många liter luft som går åt under 29s.
193mg/m3 NOx (CO 10%)
Det går en hel del m3 luft för att elda så mycket ved att man får ut en MJ effekt. Ovan effecta skulle tex behöva brinna på full effekt 29h i sträck innan den kom upp i 1 MJ.
Edit: Räknade lite fel kom jag på, brukar ju vara kWh man räknar på. Det är inte 29h utan 29s för 1MJ med en 35kW panna. Sorry.
Men vet dock fortfarande inte hur många liter luft som går åt under 29s.
Redigerat:
Men är du säker på att du har rätt uppgifter? tex /MJ är ju en väldigt konstig enhet att använda. Värden är ju oftast % eller mängd av 1m3 luft. Har inte ens sett uppgifter på m3 luft som används per tidsenhet på en panna.
KANSKE det kan gå om man har någon form an katalytisk avgasrening och partickelfilter på skorstenen, tror det finns sådant i tex Tyskland, men det är jag inte insatt i.
KANSKE det kan gå om man har någon form an katalytisk avgasrening och partickelfilter på skorstenen, tror det finns sådant i tex Tyskland, men det är jag inte insatt i.
Redigerat:
Klicka här för att svara