B
Bygg_Bob: Hej, I vårt 50-tals hus så har vi en liten vedeldad bastu som fungerar bra. Dock så har de vid en tidigare renovering förts in nya avloppsrör genom taket i bastun. Dessa för har isolerats med PU-skum. Är det ok att ha PU skum i en varm och fuktig miljö som i en bastu eller vad borde man ha istället? Kunde jag isolera kring resterande glapp och rör med liknande PU skum eller annat
0 svar · 286 läst
·
J
JRVSKAN: [citat] Tack för infon
10 svar · 645 läst
·
D
Davbos: det är en sån variant jag har. frågan är bara hur man ska få upp det på väggen så att det stannar där. Borde gå med att börja måla på en primer och sen använda ett stenlim?
2 svar · 568 läst
D
Davbos: Ok så det är alltså ingen bra ide att sätta stenpanel mot en mineritskiva? Tips på vad man ska göra för att lösa det då? Har en vägg på utsidan av bastun (i omklädningsrum inte utomhus) där en mineritskiva nu sitter. Finns det verkligen inget man kan limma upp dom med?
4 svar · 4,5k läst
J
jonaserik: Det är en kapilärtermostatdel, under övertäckningen finns en bulb, som är förbunden med ett tunt rör ner till själva brytaren. När den blir varm så trycker en vätska på en liten vippa och bryter strömmen. Nu sitter den nästan högst upp under tak och där är det varmast. Flytta den ca 0,5 meter från aggregatet i sidled och ca 1,2 - till 1,5 meter över golvet, så blir det säkert
4 svar · 636 läst
·
T
teuvo tainio: [citat] Hej, är inte bastun använd under lång tid så kan ni tvätta den som ett vanligt badrum innan ni använder den, duscha av stenarna och tvätta väggar, lavar och golv
2 svar · 419 läst
L
Ljungsgård: [citat] Hej. Inte mycket svar du hade fått… :) Hur gjorde du sen oh hur gick det? Vi är nämligen i exakt samma situation men en IR-bastu byggsats på en inglasad men inte isolerad altan. /Magnus
1 svar · 2,9k läst
svartöra
svartöra: [citat] Det går fortare att värma bastun och värmen håller sig kvar längre om du isolerar. Jag byggde min bastu i ett vanligt badrum och använde 70 mm reglar, men då ville jag undvika att värma upp badrummet. 45 mm är ju ett tunnare alternativ. Nödvändigt är det knappast men det är så att säga en fråga om var man vill att värmen ska vara. Men du tänkte ta hela rummet till
3 svar · 658 läst
·
Perrolf
Perrolf: Går i funderingar att bygga en bastu i gillestugan. Hur skull ni göra i detta fallet?. Utan vatten och avlopp. vedeldadagrigat Bastu utrymme kommer att vara mellan dörrposten och skorstensmur
0 svar · 409 läst
·
G
Glenno83: [citat] Nej det tror jag inte den blir. Golvet är spontat och så länge det inte går isär så är det nog ingen fara. Det är en avrinningsränna under lavarna, syns på några bilder. Där är tanken att vatten ska kunna rinna ut. Golvet under lavarna lutar mot rännan. Men det är lite olika bastuskolor där jag själv inte sölar så mycket med vatten när jag bastar, medans en del öser
77 svar · 23,3k läst
·
D
drsakke: [citat] Helt til väggen, annars blir regel ostadig. Så fyller man ev. Glipa med skum, trimmar och tapear över övergången. Mvh Sakari
22 svar · 7,9k läst
·
A
alfons74: Hej Ska bygga en bastu i källaren och har en fråga om ventilation. Se min enkla skiss där jag markerat i blått där luft kommer in under en glasdörr, tänker mig en glipa mellan golv och glasdörr som är ca 1,5 cm hög och dörrbredd på 70cm, typ…. Sen tänker jag att ha luften som ska ut ur bastun går via en ventil i bortre hörnet i en 100mm spirorör som den varma luften färdas
0 svar · 486 läst
·
stiga
stiga: [citat] Kanske lite otydligt men då tråden ligger under bastu så borde det vara underförstått tänkte jag. Det är i vart fall ventilation för bastun som aves.
3 svar · 593 läst
·
T
Tilde Saaf: [citat] Tack för svar! Man kan alltid lita på detta forum ☺️
3 svar · 467 läst
·
H
HemfixarenHulken: [citat] Uppdatering: pratade med tillverkaren och är glipan bara några millimeter är tejp ok. Är den ca 5 mm eller mer kan man lägga lite fogskum och sen tejpa. Hoppas nån mer får nytta av svaret 🙂
1 svar · 419 läst
·
A
AndersS: Var för att skapa luftspalten och hålla isolering på plats och inte kunna sjunka ihop och falla in i luftspalten.
45 svar · 21,0k läst
·
X
xxargs: Känns lite hembygge över det hela, saker som (synligt) saknas är reglerspjäll för luftintaget för rosten (primärluftspjäll) och dito reglerbar spjäll för sekundärluften (släpps in där lågorna brinner för att det inte skall brinna 'fett' och sota mindre - samt ger mer värme iom. bättre förbränning...) - sedan vill man ofta ha en vändskiva framför utloppet mot skorstensröret
2 svar · 877 läst
·
S
Sandra Eriksson5: [citat] Hur gick det med bygget? Jag håller på att höra samma sak nu har du några tipps, fick du svar på dina frågor samt hur blev slutresultatet?
1 svar · 4,9k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Takstege och glidsäkring för stege krävs pga arbetsskyddslagarna (lite beroende på höjd osv kan andra saker behövas). Sotare ska inte, även om kanske vissa gör undantag, gå upp på taket om skydd inte finns. Och därmed kan din skorsten inte sotas och får eldningsförbud. @Peter Petterson Du har det ju svart på vitt från boverket...men kan du inte prova att ringa sotarens
4 svar · 755 läst
·
M
Maggan-77: [citat] Hej, ja åren har gått. Det gick jättebra att montera ner och allt blev sålt eller bortskänkt. Minns dock inte vad jag fick för det. Men nu har vi ett superfint kontor istället
7 svar · 4,4k läst
·
Allan J
Allan J: [citat] Men det är klart somliga är ju inte intresserade av att elda eller har bastun så placerad att det känns bra ifråga om närhet till grannar och så.
118 svar · 57,1k läst
·
M
Martinworgo: Hej! Jag som amatör har tänkt bygga en bastu i min friggebod, men är osäker på konstruktionen. Har läst på många olika ställen och svaren är likaså; olika. I ett hål i väggen har jag sett att Friggebodens väggar inifrån sett har i ordning; någon slags spånskiva, plast, isolering, sen ser jag inte längre. (Panel utsida) Vad behöver jag göra innan jag kan få upp bastupanel?
0 svar · 648 läst
F
Filip Geilert: [citat] Blev en stor ölandsten under kaminen istället.
2 svar · 1,0k läst
·
O
Olf Oggler: Hur nära en annan byggnad får en friggebod stå. Med och utan eldstad? Om man har ett 7 meter högt hus på tomten. Kan det påverka kravet på skorstenshöjd på bastuns eldstad?
3 svar · 1,2k läst
Matti_75
Matti_75: Nej du behöver luftspalt
1 svar · 525 läst
Demmpa
Demmpa: Flexslang/VP-rör tål ganska hög värme, det är inga problem. "Problemet" är att vanlig kabel/tråd får max belastas till en ledartemperatur av 70°C, anslutningskabeln till själva bastuaggregatet ska vara "högtemperaturkabel". I bastuväggarna så "ska" elen dras på "den kalla sidan".
4 svar · 761 läst
H
haxxen: Hej! Tänkte bygga om en rejäl lekstuga som även tjänstgjort som isolerat hönshus till en liten bastu. Är målat även på innerväggarna. Hur illa är det utifrån fuktperspektivet? Hade tänkte köra ytterpanel, 45 mm isolering som var sen tidigare, sen bastufolie, luftficka och sen bastupanel. Kanske kommer användas max 1 gång per vecka, i övrigt stå kall. Ska ha elagreggat. Kan man
0 svar · 356 läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: [citat] Det är bra för draget om skorstenen är lite längre än lite kortare ;-) På min smedja har jag dragit upp skorstenen 2 meter för att få drag från ässjan. /W
8 svar · 15,4k läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Du måste ha antingen extrem ventilation eller mycket dålig isolering för att temperaturen ska kunna sjunka med 30 grader på 10 minuter. Eller sitter möjligen termometern väldigt nära aggregatet så att den "luras"?
9 svar · 753 läst
useless
useless: [citat] Flaket behöver inte vara lika stort eller ha samma geometri som den före detta husvagnsöverbyggnaden. De mått som inte får ändras är axelavstånd (om det är en fleraxlad vagn) och avståndet från axel till kulhandske. I övrigt kan man göra nästan vad man vill så länge det uppfyller de "vanliga" kraven för belysning etc.
4 svar · 687 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.