HasseTeknik
HasseTeknik: Godkänd kamin och godkänd skorsten borde väl räcka om inte träden ligger direkt mot taket. Sotaren vet annars, så kontakta en sådan.
1 svar · 4,9k läst
D
drsakke: Måste också påpeka att iom att bastu inte betraktas som våtrum i Sverige så saknas våtrumsskikt/membran i golvet. I tillägg är inte väggarna lämpade för att duschas på, igen ofta helt utan ångspärr med bara isolation rätt bakom Mvh Sakke
2 svar · 2,2k läst
E
Erik -74: Hallå! Planerar att bygga en bastu på en flotte i en insjö. Kommer ha tryckimpregnerat trallgolv på den delen som inte är inne i bastun och lärktrall i bastun. Planen är att reglarna ska vara i obehandlad furu. Men hur bör jag göra med de reglarna som är ner mot flottens golv? Fukt inifrån tror jag kommer ventileras bort. Men fukt utifrån, regn och bad. Det tror jag kommer förstöra
0 svar · 2,4k läst
N
Nikorasu: Om det nu ser ut som jag tror, hade jag klippt ned genomföringsisolator till samma höjd som bjälklaget (och verifierat med sotare om jag varit osäker).
3 svar · 3,0k läst
·
niklasn
niklasn: Och där kör vi ett mellanliggande funktionstest för att se vilken påverkan den nya panelen har. Ett lyft onekligen.
28 svar · 6,3k läst
·
S
sulfobus: Bastun bör ha tilluft (gärna under aggregatet, alternativt under dörren om aggregatet är nära dörren) och frånluft (gärna diagonalt från tilluften, antingen under lavarna (enligt vissa) eller upptill (enligt andra). Båda ventilerna bör vara mot inneluft, men det kan vara svårt att ordna alla gånger, så ofta är frånluft till uteluft (som då måste kunna stängas och regleras).
1 svar · 1,1k läst
F
Fredde99: Ja det stämmer han isolations testade. Du har säkert rätt men få hit elektriker och köpa nya värmeelement på ett så pass gammalt aggregat blir knappt värt. Hittade på Tylö att deras version commercial bör fungera för 4700:- [citat]
2 svar · 1,3k läst
ylven
ylven: Jag skulle ta bort skivorna och byta ut dem mot masonite eller råspånt, sedan bastupanelen på det.
1 svar · 2,1k läst
jbr
jbr: [citat] Jag kommer faktiskt inte ihåg vad specifikationen sa men som sagt, de på Isovers tekniska support var inte bekymrade över tillämpningen.
13 svar · 4,7k läst
O
Olf Oggler: Detta var ju marigare än jag hade tänkt mig. Jag har alltså ett rektangulärt rum ca 3,5m x 1,8m. Detta hade jag tänkt dela av på mitten med en skiljevägg i glas. På ena sidan glasväggen dusch och på andra sidan en liten bastu. En innervägg som alltså ska ha tätskikt och kakel på ena sidan glasväggen men sedan övergå till bastuvägg på andra sidan glasväggen. Nu sitter det 15mm
5 svar · 6,8k läst
A
Annikanybyggare: tack för svar, ja det kanske blir plast ändå!
3 svar · 1,8k läst
J
jesper_t: Tack för kloka råd. Härligt att kunna ta med bastun på äventyr.
3 svar · 4,9k läst
·
AntiusII
AntiusII: Jag har exakt samma situation som TS. Jag undrar hur det löst sig, för jag skulle vilja få igång min bastu med (som sagt Exakt samma situation)
7 svar · 14,5k läst
·
L
Leifff: [citat] [citat] Blev det någon kombinerad bastu den där gången för 10 år sedan? Jag har exakt samma fråga idag som du hade då
4 svar · 6,2k läst
S
SusannaO: [citat]
5 svar · 2,6k läst
S
5 svar · 2,6k läst
D
drsakke: Nej, sätt in 6kw. 4,5 är helt på gränsen- du kommer då att ha peoblem med att få up temp och den går hela tiden. Köp med större effekt och med en del sten så att du har varmemagasin som jämnar ut tempavgivning. Mvh Sakke
1 svar · 1,8k läst
G
Glenno83: Tack så mycket!
7 svar · 2,8k läst
·
G
7 svar · 2,8k läst
·
Vipehn
Vipehn: Vad blev det för budget på bygget lät väldigt intressant :)
2 svar · 10,1k läst
D
drsakke: Konstruktionen som du hade från för stängde ju in fukten- och där hade du en verklig riskkonstruktion med trä och isolation instängt mellan fuktspärr och mur. Det är ju detta som är problemet med källarkonstruktioner- at man bygger in material som kan skadas eller vara växtgrund för mögel osv. Inte fukten i sig själv. På så sätt så behöver inte ren utläktad panelvägg direkt
7 svar · 4,7k läst
O
Ockelbo12: [citat] Det är inte spåntat utan det är väl torkade brädor för ett rejält utseende. Fungerar kanon
3 svar · 6,8k läst
·
K
Kjellis: Hej, Håller på att bygga ett fristående hus på tomten med dusch/wc, bastu och ett allrum. Har försökt läsa på kring ventilation i bastun och har med några få undantag mest stött på instruktioner som säger att bastuaggregatet bör placeras på samma vägg som dörren och att luften ska komma in under aggregatet. Vad finns det för möjligheter att få till en bra ventilation om
0 svar · 1,1k läst
·
Silver78
Silver78: Grundregeln är att alltid ha en spalt mellan kall yttervägg och bastuns vägg.
2 svar · 1,5k läst
T
topmount: [citat] Mest för att det är enklare att avgränsa bastun i de stora rummet. Sen att det är enklare att värma upp innerväggarna än hela ytterväggen ser jag som ett plus. Spalten ventileras upp och ut i resten av rummet.
4 svar · 3,5k läst
Anna_H
Anna_H: [citat] Ja, jag föredrar 65-70 grader och hög luftfuktighet, torrbastu är vidrigt.
13 svar · 4,7k läst
·
Petteri Koste
Petteri Koste: Kul med bastu! Ett par tips.jag har 3 bastur. sätt aggregatet lågt och lavarna högt. Under stenmagasinets topp blir det ingen värme. Laven du har fötterna på 160 cm från tak. Ventil ut mot omklädning längst upp i hörnet motsatt sida mot aggregat. En brunn nära aggregatet är bra så du kan skrapa ner spillvatten. Den kan gå rakt ner i stenkista. Harvia cilindro är ett bra aggregat
1 svar · 1,8k läst
·
J
Jeeroy: [citat] Det låter ju som musik i mina öron:) Tack Sakke!
5 svar · 4,6k läst
·
V
Villa Prästkragen: [citat] Vad kom du fram till för lösning på musproblemet? hampaisolering har fördelen att råttor och möss inte gillar det, utöver att vara ett hållbart alternativ i övrigt.
68 svar · 67,9k läst
·
HasseTeknik
HasseTeknik: Lite förklarande bilder : [bild] [bild] [bild]
8 svar · 8,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.