Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2007
    Län: Västernorrland

Bastutunna

Testade en Bastutunna förra helgen och blev förtjust i den, Är det någon som har tips på ett sånt bygge (Liggande tunna) Har sett att den vanligaste Diametern ligger på 2.3 Går det att böja vanlig pannel på ca 20mm och få den rund i en omkrets av 2.30m . Hälsningar
    Martin

2.    länk #2
    baxs avatar
    bax
    Senior medlem Medlem: Apr 2006
    Län: Härliga Härjedalen

Nämen alltså...ligger inte panelen på andra ledden?
    Så att det blir som en badtunna, fast liggande.
    Eller missförstår jag dig nu..?
    Profilstål till detta finns att köpa på www.toolbox.se
    Sedan krävs ju förstås en fräs...
    Sådärja!.....Nämen?...Vafan nudå?

3.    länk #3

Jo panellen ligger , jag tänkte att det kanske finns en profilen som man kan få en böjning på, måste ha minst 30mm tjocklek på panel,

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2006

Är du ute efter en färdigbyggd kan du med fördel titta på http://ww.kaggen.com/ jag beställde en bastu och badtunna där för någon månad sedan och är mycket nöjd. Just bastun är förvånansvärt rymlig... (Det går även att besälla den som oinredd tunna om man vill göra iordning själv.

5.    länk #5

Nu har jag färdigställt min bastutunna , det gick bra (har ej snickrat förr) matreial kostnaden hamnade på ca 17.000 kr inklusive glas dörr i mellan vägg o Bastukamin.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Vad blev det för fabrikat och sort?
    Eller byggde du själv?

7.    länk #7

Byggde själv, Har varit å tittat runt på internet på olika modeller men fastnade för den med kamminen på ena sidan så att den ej tar upp plats vid bakre gavel där ett fönster sitter.

8.    länk #8
    Immobils avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2003
    Län: Blekinge

Inget dåligt bygge med tanke på att det första gången!

9.    länk #9
    fresves avatar
    Senior medlem Medlem: Aug 2005
    Ålder: 35
    Län: Jönköping

Ser ju riktigt trevlig ut, grattis till din snygga bastu!
    Fler bilder hade ju varit trevligt!

Hur gör man med tanke på regnvatten i springor, lutar taket en aning åt ngt håll?
    / Fredrik
    -- www.fresus.se --

10.    länk #10

Vet ej hur jag ska göra taket riktigt har funderat på takpapp men de blir svårt eftersom jag har dragit ihop tunna med 12mm rundjärn och det blir svårt att gå över rund järnen med pappen, taket lutar inget har hålit till på ett plant betonggolv när jag byggde.

11.    länk #11
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Hur gjorde du med panelen då? Special verktyg?

12.    länk #12

Ja fick köpa speciela stål till kuttern för att fräsa sidor på bräderna, Profilen ser ut som en halvmåne som går in i varandra ca 5mm.

13.    länk #13
    Nykomling Medlem: Jun 2009
    Län: Gävleborgs län

Bastutunna

Nu har jag färdigställt min bastutunna , det gick bra (har ej snickrat förr) matreial kostnaden hamnade på ca 17.000 kr inklusive glas dörr i mellan vägg o Bastukamin.
    Den blev ju jättefin. Grattis till ett bra jobb. Hur reglade du upp stommen?

14.    länk #14

ca 15 bräder i botten är fast skruvad i "fotstöd" resten av bräderna är lösa (rörliga) järnbanden håller de på plats, i alla bräder runt om är det fräst 8mm djupt spår som håller gavlar + mellandel på plats

15.    länk #15
    Nykomling Medlem: Jan 2010
    Län: Uppsala

Riktigt snyggt! Planerar för ett eget bygge och har några frågor. Hur lång är den totalt? Vad använde du för band runt tunnan? Var och vad köpte du för frässtål, kostnad?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01