Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #46
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Svårt att fota i bastun, men bilderna kanske duger. Jag började med att skruva ihop den undre fururamen sen kunde jag lägga ut aspplankorna.
    Jag gjorde inte heller några fina ritningar, det är roligare att prova sig fram :-)

/fremag
    Snyggt med en ram runt! Fast jag vill ha med tvärgående lavbräder så då känns det inte riktigt värt det. Fäste upp väggfästena igår och imorgon blir det att tillverka övre laven. Kommer bilder då tänkte jag, men först ska jag skapa en hustråd under "Socialt och projekt så det går att visa lite mer grejor än bara bastun, även om den är viktig. =)

//Rob

2.    länk #47
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2004

Tack! Jag hade faktiskt tänkt göra tvärgående brädor ("finska" lavar), men ångrade mig. Fast då hade jag redan köpt virket och blev tvungen att lägga en på tvären i varje ände. Men jag är mycket nöjd med resultatet :-)
    Ska bli kul att se hur dina lavar blir!
    /fremag

3.    länk #48
    Robsters avatar

Nu är övre laven klar

Hej på Er,

Blev ett par konstruktionsändringar lik förbaskat, men nu är övre laven redo för visning. Dock är inte förstärkningen (45x70) längst till vänster monterad. Pga strömavbrott så kunde jag inte finjustera vinkeln innan limning och skruvning så den får anstå till imorgon. Noterbart är också vp-slangen som kommer ut för att dras till "knät" på övre laven där Tylös ljuslist skall sitta, samt utluftsventilen som ännu inte är tillsnyggad men som kommer att sitta dold bakom knät på övre laven. Vidare kommer även ett enklare ryggstöd att byggas med tre parallella lavbrädor i skön vinkel för skönare sittställning och enklare rengöring.

Varsågoda och kommentarer, kritik mm är mkt välkommet.

//Rob
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3293.jpg
Visningar:	181
Storlek:	31.3 KB
ID:	24525  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	IMG_3296.jpg
Visningar:	190
Storlek:	36.8 KB
ID:	24526  

4.    länk #49
    Nykomling Medlem: Feb 2009
    Län: Västmanland

I finska rekommendationer föreslås i första hand gran med lite grenar (billigt, lättillgängligt). De finaste lavarna var gjorda av asp (ljust, ingen kåda, blir inte för varma) och nuförtiden ochså abache ( men dyrt, ev. regnskogsträd). Några bildideer fås från http://www.rakennustieto.fi/rtnet/10469/index.htm, finsk byggsite men se på se på kuvaliitteet (bilder).
    Den verkar inte finnas kvar, eller är jag för dålig på Finska...

5.    länk #50
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Ålder: 42
    Län: Örebro

Skruvar till bastulavar

Hej vilken dimension på skruv använder ni när ni skruvar fast lavarna i furustommen , måste ju vara korta rackare ?

6.    länk #51
    Robsters avatar

Jag har använt 35mm skruv till mina 2x2" bänkar (44mm total tjocklek) och istället satt någon extra skruv för att vara säker.

För bilder se några inlägg upp.

//Rob

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01