Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2003
    Ålder: 36
    Län: Uppsala

Ventilation

Är det någon som kört med tillluft från taket och från luft under lavarna ?

Jag håller på att bygga min bastu nu och funderar på att använda den mekaniska frånluften som finns indragen är de dumt ?

2.    länk #2
    Forumgud Medlem: Dec 2002

Re: Ventilation

Jag håller på att bygga min bastu nu och funderar på att använda den mekaniska frånluften som finns indragen är de dumt ?
    Varför skulle det vara det? Du bör dock inte mata in bastuluft i en FTX.

3.    länk #3

Har inte FTX utan bara Mekanisk ventilation

4.    länk #4

OK. Då kan jag inte förstå att det skulle vara problem. Så har vi med. Vi har visserligen FTX, men separat frånluft i källaren.

5.    länk #5

har du från luften under laven eller i takhöjd ?

6.    länk #6

Takhöjd. Till-luft under dörren. Kommer att had den stängd då vi bastar och räknar helt kallt med att vedspisen drar tillräckligt never vid golvet.

(Bastun ej klar ännu)

7.    länk #7
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

bimbosorken skrev:
    Är det någon som kört med tillluft från taket och från luft under lavarna ?

Du är ute efter att köra den finska metoden för bastuventilation. Eftersom frånluften tas under tilluftsventilen så måste du ha ngn typ av aktiv ventilation, annars kommer ju luftflödet enligt gängse naturlagar att gå den andra vägen.

8.    länk #8

ok jag skall ha el aggregat

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01