Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Sep 2005

Nog måste det finnas nån bets för bastutak?

Har nu kommit så långt att tak i bastu och badrum är uppe men inte kakal ännu.
    Då vi har rejält med glas mellan basu och badrum retar jag mig ganska rejält på att taket kommer se annorlunda ut i bastu jämfört med badrum.

Det borde finnas någon bra modell att behandla både bastutak och badrumstak.

Taket är byggt i grangolv.

Tacksam för svar

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Mar 2005

Re: Nog måste det finnas nån bets för bastutak?

Fråga efter SUPI saunasuoja från K-rauta och färg pigment till det.
    Borde fungera.

//Miknii

3.    länk #3
    ama
    Senior medlem Medlem: Sep 2002

Japp, det skall fungera, jag läste på Tikkurilas (tillverkar SUPI) hemsida för ett par veckor sedan om användning ihop med pigment. Det blir som att lasera trät, men jag hittar inte en engelsk eller svensk beskrivning just nu. Den färgkarta som passar ihop med SUPI heter "Tikkurilan Kuultavat värit värikartta" och jag skulle tro att det på svenska är Tikkurilas lasyrfärgkarta (jag vet vad det heter på finska, men hittar inte deras översättning till svenska, så ni får hålla till godo med min översättning).

/ama

4.    länk #4

Härligt jag har försökt söka information och pigmentdelan hittade jag ej.
    Tackar o bockar.

Vad jag däremot förstod var att man bör ha dubbla lager i bastu. Men det kan inte skada med dubbla i badrum heller så då blir det identiska tak.

Becker saluför Tikkurilas produkter med och det känns nästan som om man borde få bättre hjälp där en på K-rauta.

5.    länk #5
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

Nja, vad jag förstod på anvisningarna -i samband med att jag behandlade min panel- var att i bastuutrymmen behandlas panelen bara 1 gång medans i våtutrymmen kan/ska man behandla 2 ggr. Fråga mig inte varför, jag återger bara vad som står på burken.

6.    länk #6

Har nu varit i kontakt med K-rauta som saluför produkten nämnd övan :-/

De vet ej brytbasen så de vågar inte bryta den.
    Ringde då upp generalagenten (Becker) men de tar inte in denna i sverige längre så de kunde inte ge mig information.
    >

Så det slutade med att jag gick till min vanliga färghandel. Underbart med yrkesbutiker
    De funderade två sekunder, gick sedan in på datorn och kollade vad jag köpt innan och sa
    -Du har köpt natur panellack innan den fungerar bra har du något kvar annars har vi din tidigare brytning inlagd.

Viva la kunnig personal säger jag bara.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01