Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Västerbotten

Gips+väv+måla på utsida av bastu?

Funkar det att gipsa utsidan av bastuväggen, sätta väv och sedan måla? I mellanväggen har jag 45 mm isolering. Kan ytterväggen bli så varm att det ställer till problem för väv/målning?

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2003
    Ålder: 36
    Län: Uppsala

Re: Gips+väv+måla på utsida av bastu?

Har du bastufolie i bakom bastupanelen ?

Det fungerar väggen blir allrig så varm att det blir några problem

3.    länk #3

Vad jag förstått av alla inlägg så är bastufolie helt överflödigt, så jag hade inte tänkt sätta någon.

4.    länk #4
    Senior medlem Medlem: Jul 2004

jenfor skrev:
    Vad jag förstått av alla inlägg så är bastufolie helt överflödigt, så jag hade inte tänkt sätta någon.
    Om just detta tvistar de lärde....Finns inget rätt eller fel om man skall tolka dem rätt...Men det skadar inte att peta in folien.....

5.    länk #5
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

jenfor skrev:
    Funkar det att gipsa utsidan av bastuväggen, sätta väv och sedan måla? I mellanväggen har jag 45 mm isolering. Kan ytterväggen bli så varm att det ställer till problem för väv/målning?
    Jag har spån+gips och sedan microlit. Ena mellanväggen är bärande med 75 el. 95-reglar. Den andra har 45-reglar. Det blir ingen värme att prata om. Min bastudörr (trä med ruta) har ännu klenare med isolering och den blir inte speciellt varm heller, vilket förvånar mig faktiskt.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2003

Temperaturen skall väl inte vara några problem. Är det våtrum på utsidan bastuväggen? Skall du sätta väv och måla med våtrumsfärg på utsidan skulle jag inte sätta bastufolie på insidan väggen, då den i så fall får täta skikt åt båda hållen, men som sagts tidigare, om detta tvistar de lärde.

7.    länk #7

Tack för svaren. Reglar med 45 och isolerar som sagt väggen, så då bör det inte bli speciellt varmt på utsidan.

Utanför bastun blir det en relaxavdelning, som jag förvisso kommer att fuktspärra som ett våtutrymme, men något "riktigt" våtutrymme är det inte frågan om.

Är fortfarande inne på att hoppa över folien...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01