Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Forumgud Medlem: Dec 2002

Några synliga spik i alpanel. Rostfritt eller mäss

Hur jag än girar och har mig så kommer jag att vara tvungen att spika några deteljer synligt. Skall jag spika men rostfri eller mässingsspik?

2.    länk #2
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

Re: Några synliga spik i alpanel. Rostfritt eller

Kör med varmgalvad dyckert. Jag har för mig att jag använde Gunnebo 40*1.7. Osäker på om det finns klenare dim. som varmgalvat. De flesta listerna spikade jag upp med listnålar, sådan där härdade "spik" som man bryter av.

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Dec 2002

" De flesta listerna spikade jag upp med listnålar, sådan där härdade "spik" som man bryter av."

Finns de i varmgalvat?

Kommer inte eg att ha några lister annat än en runt i taket som skymmer skarven mellan tak och vägg.

4.    länk #4
    ClasseClass avatar

Jag vet inte om det finns varmgalvade listnålar, tvivlar på det, nålarna blir nog för tjocka och ojämna. Jag körde iaf med vanliga. När du använder listnålar så knackar du ner dem så att de sticker upp en bit ovanför trät. Därefter bryter du av nålen och får du till det rätt så bryts nålen av inne i trät.

Jag kollade i min bastu, som numera är 5 år gammal, och det ser bra ut, dvs man ser knappt de små hålen från listnålarna!

5.    länk #5
    ClasseClass avatar

forts. och så såg jag att jag hade använt mässingspik till två hörnlister och det funkar uppenbarligen jättebra också!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01