Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Oct 2004

väldigt kallt i nedre delen av bastun

Vi får aldrig riktig värme i nedre delen av bastun. Den är på ca 2,5 m2 och höjden är 2,20. Golvet och 1 meter upp får aldrig nån riktig värme.

I I
    I ***
    I aggreg ***
    I ***
    I
    I -ventil med rör som går nästa ända fram till undersidan av aggregatet.

Hur skall jag få värme även i underdelen? Skall jag sätt in fläkt eller skall jag ändra på ventilerna?

2.    länk #2
    Junior medlem Medlem: Aug 2003

Re: väldigt kallt i nedre delen av bastun

När man bygger en bastu så skall den nedre bastulaven vara i höjd med aggregatets bastustenar,jag har märkt att det är sällan man bygger en bastu så i Sverige...

3.    länk #3
    Forumgud Medlem: Dec 2002

Sätt frånluftsventilen lågt nere på motsatta väggen om spisen. Till-luft under spisen.

4.    länk #4
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

bolets skrev:
    Vi får aldrig riktig värme i nedre delen av bastun. Den är på ca 2,5 m2 och höjden är 2,20. Golvet och 1 meter upp får aldrig nån riktig värme.

I I
    I ***
    I aggreg ***
    I ***
    I
    I -ventil med rör som går nästa ända fram till undersidan av aggregatet.

Hur skall jag få värme även i underdelen? Skall jag sätt in fläkt eller skall jag ändra på ventilerna?
    Hur ser det ut med tilluft o frånluft? Samma rum eller går frånluft ut direkt i naturen?

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: Oct 2004

jag har en ventil högt uppe på väggen.(motsatta sida om aggregatet)
    Sen har jag ett rör som kommer från samma rum som ventilen i taket. Röret går också från motsatta sida aggregatet och går under nedersta laven ända fram till aggrgatet. Röret stannar ca 15 cm från aggregatet och är i bottenkant på den samme.

6.    länk #6
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm

Det kan hända att ventilationen är för bra eller att aggregatet helt enkelt är för klent. Du kan ju börja med att montera en justerbar lucka över frånluftsventilen och experimentera med luftflödet. Hoppas att den lilla ändringen fixar problemet!
    Senast redigerad av ClasseClas 2008-07-14 13:34

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01