Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Apr 2010
    Län: skåne

Fjärrstyra bastun via sms

Håller på att renovera min bastu och har tänkt byta ut mitt gamla aggregat. Nu har jag tänkt att jag skall kunna starta bastun via sms. Någon som vet något om detta eller har något bra förslag? Skall bara var enkelt och så biligast som möjliga. Har sökt lite på nätet men hittar bara 1-fas lösningar.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

tror det blir svårt att hitta något att styra 3-fas med direkt. Du får installera en kontaktor.

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Skåne

jag styr min bastu via en kontaktor, det är nog enklast så. Då kan du driva kontaktorn med "vad-som-helst"

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Nov 2005

hur funkar en kontakter då har även dessa tankar att fjarr styra. Bastun

Sent from my Blade using Tapatalk

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Jag vill också kunna fjärrstyra bastun. Har ett Helo 16 vedeldat

6.    länk #6
    puu
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007
    Län: Östergötland

Jag brukar sms frun att hon ska sätta på bastun. Jag har trefas med det borde funka med vedeldat också om man förberett väl.

7.    länk #7
    Forumgud Medlem: Aug 2006

En varning med att slå på bastun utan att vara på plats är OM det skulle ligga något på eller nära aggregatet, då har du ingen koll på om brand uppstår. Men visst slå på via sms är såklart bekvämt om inte annat.

8.    länk #8
    Junior medlem Medlem: Aug 2011
    Ålder: 23
    Län: skåne

Ett bra alternativ till detta kan vara KNX, då kan du styra den via datorn om du kopplar upp systemet på nätet. lite dyrare men fasiken så häftigt!
    Gud välsigne dig! om inte jag skulle ha tid...

9.    länk #9
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008

Jag brukar sms frun att hon ska sätta på bastun. Jag har trefas med det borde funka med vedeldat också om man förberett väl.
    Fråga är om frugan går med på att vara kvar i stugan under veckan så jag kan sms:a henne på väg dit på fredagen

10.    länk #10
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2009
    Län: Örebro

En varning med att slå på bastun utan att vara på plats är OM det skulle ligga något på eller nära aggregatet, då har du ingen koll på om brand uppstår. Men visst slå på via sms är såklart bekvämt om inte annat.
    Lysande ide, då kan man sms:a en massa olika nummer och se hur man startar folks bastuaggregat när de inte är hemma och kan se det.

Förhoppningsvis finns det någon slags säkerhet i det hela, förutom känna igen vilket nr som sms:ar och lösenord (vilka båda är relativt enkla att fejka)
    Renoveringsbloggen på landet
    http://hassleby.amiga.tm

11.    länk #11

Går på många GSM-sändare att ställa in behörigheter med vilka nummer som får aktivera funktioner.

12.    länk #12

Går på många GSM-sändare att ställa in behörigheter med vilka nummer som får aktivera funktioner.
    Visst är det så men det hindrar inte ex: http://en.wikipedia.org/wiki/SMS_spoofing
    Men visst vill man göra det möjligt att vem som helst (med rätt kunskaper) kan slå på ett bastuaggregat varifrån som helst i världen så....

Det är en sak att styra o slå på en lampa eller så men ett varmt bastuaggregat...

13.    länk #13

Nu börjar vi prata om saker där det är lättare att vinna på lotto än att veta, A) någon har en bastu. B) att just den bastun går att aktivera via sms. C) vilket nummer och vilken text som måste skickas

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Skåne

Min bastu kan jag styra mha KNX, och då också via min telefon, klart hög imponansfaktor på jobbet
    Kontaktorn styr då via en aktor (en sk intelligent strömbrytare)

Annars går det säkert att använda GSM, och har man ett betalkort så är väl problemet med GSM spoofing minmal, precis som frohike säger..

15.    länk #15

Det är upp till var och en att bedöma riskerna, jag vet hur jag bedömmer dem, dock kanske jag är lite för påverkad då jag jobbar med sådant varje dag och vet hur lätt det faktisktv är.

Ang att det är lättare att vinna på lotto.....
    Det är lättare att vinna på lotto än att ens hus brinner ner... Varför skaffar man då brandförsäkring?
    Det ät lättare att vinna på lotto än att man krockar med bilen.... Varför har man då bilbälte?

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01