Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    blobs avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2010
    Län: Nydala

slipa bastulavar

Jag oljade in våra bastulavar i hopp om att de skulle bli fina, typ som när jag oljade in altangolvet. Köpte nån olja som var till för bastulavar. Resultatet blev skit. Det ser smutsigt ut och inte bra.

Funderar nu på att slipa ner den oljade ytan igen, kan det vara en bra idé?

2.    länk #2
    morsans avatar
    Moderator Medlem: Mar 2004
    Län: Dalarna

Kolla vad det är för olja du använt, jag tror att du kan komma undan med att skura med någon sorts "trärens" Länken går till ett fabrikat men det finns flera.

3.    länk #3
    blobs avatar

Tror det var beckers bastuolja. Tack, ska kolla in det.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Jan 2005
    Län: Jönköpings

Paraffinolja finns på K-rauta, du kan även behandla skärbrädor av trä med det, gift och luktfritt.

Bastu=Finland

5.    länk #5
    Nykomling Medlem: Jan 2011
    Län: Skåne
    Blogginlägg: 2

Min bastu är 40 år och träet är lite mörkt och trist. Tänkte försöka göra allting lite ljusare (särskilt väggarna som är lite vedbordsartade - lavarna är ljusare). Har någon ngt tips - slipmaskin gör ju allting mkt ljusare, men det är hemskt mycket jobb. Kan man prova med blekmedel typ Klorin? Vem har erfarenhet?
    Sedan skulle jag köpa ett nytt Tylö Combiaggregat så att jag kan få ångbastu- Läste installationsanvisningar på nätet. Där står det att man skall ha en tilluftsventil. Det har inte min bastu och det har då aldrig verkat behövas. Är det verkligen nödvändigt. Frånluftsventilen sitter i taket och går rätt in i en 10 meter lång skorstensstock med bra drag.

6.    länk #6
    SJW
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Stockholm

Oxalsyra som säljs i färghandeln (Nitor) är otroligt effektivt när man skall bleka trä. Det skulle jag pröva med.

7.    länk #7
    blobs avatar

Jag hörde med ovan tipsade Åkerberg.se De sa att man skulle slipa lavarna utan ny påföring av något. Blev skitbra, ljust och fint. Började med 40, för att avsluta med 240 i slippappervärldens måttenheter.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01