Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
...
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2007
    Län: Stockholm

Min bastu

Jag har aldrig varit duktig på att dokumentera något bygge, så nu kör jag bastubygget som en pilot. Vi har en terass med utrymme därunder som mest varit skräp samlingsplats samt förråd för en del trädgårdsverktyg. Har nu röjt den och ska bygga en liten bastu med egen design. Första bilder visar utrymmet och en skiss på plan Ser framemot bastubad i vinter
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Terass1.jpg
Visningar:	78
Storlek:	141.2 KB
ID:	52881  

Namn:	Terass2.jpg
Visningar:	66
Storlek:	79.8 KB
ID:	52882  

Namn:	Bastuplan.jpg
Visningar:	66
Storlek:	44.7 KB
ID:	52884  

2.    länk #2
    platon1980s avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Östergötland

Spännande!

3.    länk #3
    Patrik_Heds avatar
    Gudfader Medlem: Oct 2008
    Ålder: 21
    Län: Gävleborg
    Inloggad
    Glöm inte att dokumentera elen extra noga!

//El-Putte

4.    länk #4

OK ! Elen dras av El-Pelle ! Stommen börjar bli klar. Jag kommer att använda fuktspärr då det kan vara ganska kallt i detta utrymme dvs sk finsk konstruktion.

Namn:	BastuSep3.jpg
Visningar:	58
Storlek:	80.0 KB
ID:	53009  

5.    länk #5
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

OK ! Elen dras av El-Pelle ! Stommen börjar bli klar. Jag kommer att använda fuktspärr då det kan vara ganska kallt i detta utrymme dvs sk finsk konstruktion.
    Glöm bara inte att ventilera spalten mellan betongvägg coh bastuvägg ovan någonstans så all inträngande fukt kan vandra ut när du värmer på.

//Rob

6.    länk #6
    Senior medlem Medlem: Jan 2007

ska så småningom börja ungefär samma projekt...ska bli spännande att följa denna tråd!!...
    mycket bilder...
    /
    M

7.    länk #7

Ja det går lite långsamt, svårt att hinna med allt. Man blir grymmt imponerad av dem som orkar hålla tempot. Rob! , jag är tvungen att lägga taket dikt mot terassundertak då höjden är bara 190cm. Därav att jag ska använda fuktspärr, men bra ventilation runt väggarna

8.    länk #8

Ja så blev det en ny planlösning då hustrun tyckte att man ska kunna se ut då man sitter i bastun,
    Mycket riktigt förståss !

Namn:	Bastuplan.jpg
Visningar:	44
Storlek:	44.7 KB
ID:	53248  

9.    länk #9

hoppsan fel bild !

Namn:	NewBastuPlan.jpg
Visningar:	30
Storlek:	36.4 KB
ID:	53249  

10.    länk #10
    Haba_tsutts avatar
    Junior medlem Medlem: Oct 2005
    Ålder: 40

det som saknas är golvbrunn...
    Senast redigerad av Haba_tsutt 2011-09-12 16:45 Anledning: finlandism

11.    länk #11

Japp! på bilden, men kommer att borra upp det i gjutna golvet
    på något sätt. inte helt klar hur

12.    länk #12

Isolering mm

Eldragning klar till aggregat och 2 belysningslister, en i nischen och en i taket. Isolering börjar komma på plats. Dags att börja med plastfolie medan jag väntar på beställd dörr och fönster detaljer som jag ska fixa med själv. Behöver lösa behovet av någon form av insynsskydd för det större fönstret

Namn:	Bastu4Sep13.jpg
Visningar:	55
Storlek:	68.8 KB
ID:	53406  

Namn:	Bastu3Sep13.jpg
Visningar:	53
Storlek:	54.9 KB
ID:	53407  

Namn:	Bastu2Sep13.jpg
Visningar:	55
Storlek:	50.2 KB
ID:	53408  

Namn:	Bastu1Sep13.jpg
Visningar:	54
Storlek:	60.9 KB
ID:	53409  

13.    länk #13
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Om jag vore du skulle jag offra ett par centimeters höjd för att få en luftspalt ovan taket. Det har du igen genom lätt utvädring av fukt där. Annars har du en vis fru som vill kunna se ut.
    Insynsskydd fixar man med en enkel solskärm av lämpligt material som man kan ställa dit när man riskerar insyn och som kan vara borta för full frihetskänsla när så passar.

//Rob

14.    länk #14

ja, det är nog riktigt, jag ska ändra till en 20 mm luftspalt i taket, bifogar en skiss på sektion. Jag ska välva taket i kanten och ha fondbelysning ner på ena väggen . Kommentarer?

Namn:	Bastusektion.jpg
Visningar:	40
Storlek:	35.6 KB
ID:	53448  

15.    länk #15

bilder på hur jag lagt distanser i taket för att skapa en luftspalt bakom isoleringen, börjat klura på hur jag ska välva
    taket men avvaktar ljuslist som beställts som jag tänker sätta dit först

Namn:	tak1.jpg
Visningar:	57
Storlek:	38.2 KB
ID:	53535  

Namn:	tak2.jpg
Visningar:	47
Storlek:	39.2 KB
ID:	53536  

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01