Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Stockholm
Hur få till en dusch i bastustuga i timmer
Jag bygger en bastustuga som är knuttimrad i 70 mm plank (timmerstuga). Jag skulle vilja bygga en dusch i rummet utanför bastun. Eftersom detta är så litet så skulle jag vilja sätta en duschvägg i stället för en duschkabin i ett hörn så att man kan vika dörrarna åt sidan, då utrymmet är så litet (4m2). Jag har funderat på att lägga våtrumsskiva direkt mot väggen, sedan tätskikt och sedan kakel. Och kakel på golvet efter att jag spacklat fall och tätskikt. Men jag undrar om timmerväggen kommer att röra sig så mycket att kaklen kommer att lossna. Är en cementskiva så stabil att det kan fungera?
Ett annat alternativ jag lite funderat på är att sätta klinker på golvet med tätskikt uppvikt mot väggen en bit. Sedan sätta en plexiglasskiva i hörnet över det hela och en bit utanför duschväggen så att stockarna syns igenom. Kanske plexiglas direkt dikt an mot stockarna, det vädrar ju lite i mellanrummet mellan varje stock. Sedan lacka resten av stockarna i rummet med båtlack. Skarvarna i Plexiglaset är säkert det kritiska, går det att få dem täta? Är det en ide som kan fungerar eller är det bara en dum tanke? Jag har aldrig hört om en sådan lösning.