Bygga ångabastu (Tylö Combi) i källaren på hus byggt 1954
Har precis byggt klart en vedeldad bastustuga tillsammans med far. Nästa projekt blir att bygga en bastu i förrådet som angränsar till tvättstugan i källaren.
Förutsättningar:
-Hus med tegelfasad byggt 1954
-Bastun blir en hörnbastu med två väggar mot yttervägg, en vägg mot tvättstuga som har svetsad plastmatta och våtrumstapet och sista väggen är mot gillestugan
-I förrådet finns idag träpanel (se bifogad bild för ytterväggens konstruktion
-Grunden är inte omdränerad och utvändigt isolerad. Det ingår i planeneringen på 5 - 10 år, eller om/när vi börjar få fuktproblem
Efter att ha läst mer än vad som förmodligen är hälsosamt i diverse trådar, i sv. byggbeskrivningars film / skrift Bygga bastu så är man något förvirrad (och ja, jag har läst monstertråden på nio sidor där Sverige ställs mot Finland).
Spontant känns det som att eftersom jag vill bygga bastu med ett så kallat kombi-aggregat så kan det bli högt ångtryck i bastun. Därför känns det som att jag borde ha bastufolie i taket och luftspalt mellan folie och panel. Eftersom ytterväggarna har plast innanför panelen ska jag väl bara ha luftspalt mellan bastuväggens isolering och den gamla panelen. Sedan är jag mer osäker på hur jag ska göra med väggen mot gillestugan. Den är gjord i någon slags "smulig" betong med någon slags väv på. Eftersom tvättstugan är som den är (och dessutom har avfuktare för tork av tvätt) tänkte jag bara köra isolering i den lilla väggstumpen (dörren kommer att uppta mesta platsen).
Någon som har några insikter / tips på smartare lösningar än de två varianter som jag har klurat fram? Bortsett från att ligglaven blir i kortaste laget så känns den andra varianten bäst. Funderar dock på hur trevligt det är att stoppa in fötterna under övre laven och dessutom behöva ha huvudet alldeles bredvid aggregatet.