Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Mar 2009
    Ålder: 42
    Län: Örebro

Problem med Harivas regnkrage

Hej har monterat Harvias skorstenspaket ,med tillhörande regnkrage i gummi, dock är den ej helt tät , det sipprar in vatten längs med skorstenen på en plast. Tips på vad man kan täta med mellan skorstenen och gummikragen önskas !

2.    länk #2
    SJW
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Stockholm

Silicon mot plåt, kallasfalt mot takpapp mot taket. Hur har du satt? Kanske man kunde lägga värmetålig silicon som säljs av Biltema mellan skorstenen och kragen. Jag har ingen aning om hur varm skorstenen kan bli? Skriv gärna och berätta hur du gjort och dina erfarenheter då jag snart också skall sätta upp Harvias skorsten. Om det läcker här så läcker det ju hela vägen in.
    Senast redigerad av SJW 2011-07-24 22:25

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Dec 2005

Plastic Padding elastiska silicone artikelnummer 353. Den ska du använda om det är i den skruvade ytterflänsen det läcker. Jag hoppas att det inte är i innerkant mot skorstensröret det läcker för då har du gjort för stort hål i gummiflänsen. Isåfall kan du testa med att köpa en stor slangklämma och dra runt.

4.    länk #4

Jo mlkjhr det är vid skortensröret det läcker och hålet är gjort enligt Harvias instruktioner. Väntar på svar från dem om hur man kan lösa detta.

5.    länk #5

Harvia svarade Sikaflex 221 så det blir till att hitta en butik som säljer det sedan tänker jag även montera en slangklämma.

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Bild?

Du har ingen bild på din skorsten med krage?

Jag har ganska kraftig taklutning, och då blev det väldigt lustig form på kragen på själva "baksidan", alltså högsta punkten.
    Skulle vara kul att se hur era blev.

Har även haft problem med kondens som sedan frusit och blivit is på insidan av skorstenen, som sedan börjat droppa när det smält.
    Någon med samma problem?

7.    länk #7

Bilder på min regnkrage !

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Själv har jag papptak!

Men har du satt kragen under plåten?

Var tar vattnet som rinner ner på kragen vägen då?

9.    länk #9

Nej kragen sitter ovan på min underlagspapp, sedan ligger det betongpannor ovanför, regnvattnet fråbn kragen rinner ned på underlagspappen brevid kragen'

10.    länk #10
    Nykomling Medlem: Mar 2007

Hej. Jag har också en Harvia kamin + skorsten. Jag har en dropplåt under yttre plåttaket som tar hand om vattnet som rinner från gummikragen. Det är nog inte tänkt att regnvatten skall komma direkt på underlagspappen. Se bilder. Även jag hade lite läckage från övre hålet av kragen. men jag tätade med nån värmebeständigt silikonmaterial ( tror det var Sikaflex , lite osäker. ).
    Nu , 2 år senare, upptäckte jag litet läckage igen. Då jag inte har snörasskydd ovanför kragen, så har snön tryckt på och gjort att tätning släppt lite. Måste upp och täta igen, och skaffa litet plåtbit som snörasskydd.Bor i Södermanland, men även här har senaste vintrarna varit snörika.

Mvh / Opticruise
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	DSC00378.jpg
Visningar:	15
Storlek:	93.7 KB
ID:	52549  

Klicka på bilden för en större version

Namn:	skorsten.jpg
Visningar:	8
Storlek:	147.9 KB
ID:	52552  

11.    länk #11
    SJW
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008

Jag har ett tegeltak och tänkte sätta en slät plåt bockad i sidorna från nock över hålet och sedan gummikragen mot denna plåt. Jag ser bilder där gummikragen är direkt mot takpappen. Har jag tänkt fel, det blir ju öppet under plåten. En annan fråga jag funderade på är hur nära kan träd vara

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01