Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jun 2011
    Län: Stockholm

Byta sten?

Hur ofta behöver man byta sten i sitt aggregat? Vad ska man ha för sten?

Är det fortfarande lavasten (eller vad det heter) jag tänker på den svarta stenen som är ganska vanlig

2.    länk #2
    SJW
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2008
    Län: Stockholm

Jag vet inte om man behöver byta sten. Det sägs att stenar från naturen kan innehålla svavel och göra att aggregatet rostar. Men bastusten som säljs är inte lavasten, lavasten brukar användas i gasolgrillar. Jag hade helst själv plockat sten för att få vackra stenar, jag har funderat på om jag skall köpa sten eller plocka själv i strandkanten.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Aug 2011
    Län: Västragötaland

Det är speciell sten man använder i aggregatet. Vanlig sten kan sprick i värmen men vist går det det var vanlig åkersten man använde förr i tiden. Idag finns det keramiska korta stänger . Men det finns att köpa hos badrumsbutiker den sten som är bäst enl min far som är en inbiten bastubadare sedan barns ben kommer från finland från ett stenbrott i Ylöjärvi eller om det var Yläjärvi. Det retliga var att jag satt på en hel pall med sådan bastu sten bara för två veckor sedan på semstern i Finland. Detta emedan barnen provade skor, men inte kommer jag i håg vilken av orterna det var eller vad bergarten kallas .....
    Stenen behöver inte bytas särskilt ofta. När man märker att det börjar att grusa mycket från sten eller om den blivit smutsig av någon anledning kan man byta sten. Man kan även plocka om stenarna och rensa bort gruset som blir med tiden genom att skölja stenen helt enkelt.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01