Fullvärdig medlem
Medlem: Oct 2008
Län: Stockholm
Tak i bastustuga
Jag bygger en bastu i 70mm timmer. Jag bygger med öppet golv i 45 mm plank, ganska smala springor och ingenting annat än timmerväggarna i vägg. Jag har reglat för 120 mm isolering i tak. Jag har läst i forumet om tätskiktet i bastutak men är ändå ännu villrådig. Det som jag funderar på är inifrån ut: panel-luftspalt-bastufolie-isolering-(sedan vet jag inte om jag skall ha board som vindskydd mot luftspalten)-25 mm luftspalt ventilerad i vardera nocken-råspont.
Jag har lagt board av den billigare varianten i halva taket som vindskydd, nu börjar jag undra om jag riskerar med den att skapa dubbla tätskikt, eller skall jag borra en massa hål i den jag redan monterat och sätta hönsnät på den andra halvan? Jag vet inte hur bra fukt vandrar genom board? Stugan står ouppvärmd hela året och den står på en ganska fuktig plats eftersom den står nära stranden. På hösten är det fuktigt då vattnet är varmare än uteluften. Fuktproblem kommer således från två håll. Jag misstänker att fuktproblemen utifrån kan vara en större risk än fuktproblem inifrån.
Jag har läst om ventilerad invändig luftspalt i bastu. Bygger man den bäst genom att lämna en liten springa närmast väggarna?