Elarbetsansvarig
m.m.
|
2010-07-28, 22:58
|
|
|
Junior medlem
Medlem: okt 2007
Län: Skåne
|
Bastu i nybygge
Hej!
Jag vet att det finns tusen forum med detta att bygga bastu men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska gå till väga! Badrummet blir på ca 15kvm och där i har jag tänkt att trycka in en bastu som jag ska bygga själv. Då bastuväggen kommer att bli mot ytterväggen på ett ställe där jag har 320mm isolering så undrar jag om man måste stoppa i mer isolering med luftspalt? Som man kan se på bilderna så har jag ingen diff spärr alls. Innerväggarna blir 2tum 4 med 95mm isolering- Min tanke var att klä allt med plyfa (OSB) runt om så att det blir ett rum i rummet så att säga och sen spika på 1 tum 2 och klä panelen utanpå detta. Då får jag ju 1tum luftning. Ingen plast någonstans i bastun. Kan detta funka? Mvh Andreas |
|
2010-07-29, 20:18
|
|
|
Forumgud
Medlem: aug 2005
Län: Norrbotten
|
Luftspalt är nog bra, men regla gärna tätt, t.ex. cc-300 då panelen gärna skevar när man inte har underlag direkt under. Som vanligt, jag är ingen expert, ta det jag utrycker med några nypor. |
|
2010-08-04, 21:20
|
|
|
Junior medlem
Medlem: okt 2007
Län: Skåne
|
Blir det så mycket fukt i bastun? Just när man kastar vatten blir det ju en de, men torkar inte det upp ganska snabbt? Vilken nytta har bastufolien?
Ventilationen. Insuget kommer att sitta under aggregatet och ut luften är kopplat till vent. systemet där det sitter en fläkt på taket. Jag vet att det inte är riktigt optimalt då luften skall cirkulera i "samma" rum så att säga. Utluften borde ju då gå ut i rummet där inluften tas ifrån. |
|
Posta svar
Nytt ämne
|
| Antal aktiva användare som läser denna tråd: 1 (0 medlemmar och 1 gäster) | |
| Ämnesverktyg | |
|
|