Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Stockholm

Elkabel i bastuvägg

Jag är i full gång med ett bastubygge och har nu fastnat lite pga att jag är lite osäker på hur jag ska dra kabel till aggregat samt belysning som sitter på väggen, samt en till kabel som jag gärna vill dra nära fast hels i ena bastuväggen så jag slipper lägga den på utsidan.

De kablarna till aggregatet samt till belysningen hade jag tänkt lägga i knähöjd medans matarkabeln som går i taket hade jag tänkt lägga i ena ytterväggen men då i takhöjd.

Är det bäst att köra PVC rör till alla kablar eller ska man ge sig på värmebeständig kabel?

mvh
    MJ

2.    länk #2
    Rrrrrs avatar
    Gudfader Medlem: May 2008
    Län: Västerbotten

Du ska helst inte dra någon kabel i taket!

Alla rör ska ligga på den kalla sidan av isoleringen i väggen.
    EL-intresserad datanörd

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Oct 2007
    Län: Skåne

Jag körde VP rör och värmetålig kabel och precis som Rrrrr säger dra det så lågt som möjligt.

4.    länk #4
    Nykomling Medlem: Dec 2009
    Län: Stockholm

Nej det blir ingen i taket, får försöka dra den så lågt det går. Men kör nog på VP rör som sagt, tack för tipset!

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01