Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    KBJ
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Österbotten

Bastudörr inåt?

Vårt badrum är litet och bastun är stor, så jag tänkte svänga bastudörren så den öppnas inåt bastun för att på så vis skapa mera utrymme i badrummet. Men så kom jag att tänka på om det finns byggbestämmelser som säger att en bastudörr måste öppnas utåt från bastun sett?!

Kan ju tänka sig att det blir riktigt hett i bastun o man vill snabbt ut, då bra om den öppnas utåt Får man montera dörren så, eller är det bra det sunda förnuftet som bestämmer?

2.    länk #2
    KnockOnWoods avatar
    Senior medlem Medlem: Sep 2004
    Län: Halland
    Inloggad
    Hej KBJ,

jag har bestämt för mig att dörren, som du misstänker, måste öppnas utåt.
    Dessutom får det inte finnas några mekaniska låsanordningar för dörren.

Men jag kan inte hänvisa till någon källa. Kanske någon expert kan...

//KoW

3.    länk #3
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Västra götalands län

Kan du inte använda sådan där gångjärn som går åt båda hållen, typ salonsdörr. Då borde ju säkerhetsreglerna vara uppfylda

4.    länk #4
    Junior medlem Medlem: Jan 2007

Enligt Boverkets regelsamling för byggande, avsnitt 8: "En bastu ska utformas så att den snabbt kan utrymmas. Dörren ska vara utåtgående eller av pendeltyp. Dörren får inte ha lås och dörrbladet ska inte kunna fastna i karmen till följd av värmeutvidgning eller påverkan av fukt".

5.    länk #5
    KBJ
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Österbotten

Jaha, det var lite som jag misstänkte. Bör öppnas utåt =(
    Hmm... "salongsgångjärn"... ingen dum ide, men var hitta såna som passar en helglas bastudörr, den är ju ganska så tung, 8mm glas?

6.    länk #6
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2006
    Län: Västra götalands län

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen