Hej!
Premiärbadade igårkväll, blev tyvärr besviken. :-(
Kallt om fötterna och varmt om huvudet...
Bastun mäter 125 cm i bredd och 180 cm i djup, glasdörr och aggregat på 6 kW.
Dörren sitter i 45° vinkel och har springa undertill på 13 cm. Aggregatet sitter till höger om dörren på ca 50 cm avstånd. Rakt innanför dörren finns lavarna och längst in en frånluftsventil på väggen uppe vid taket, ca 100 cm från dörren.
Ca 30°C vid golvet, 50°C vid första laven, 70°C på översta laven och typ 100°C i höjd med ventilen.
Vad har jag gjort för fel?
Hur hanterar ni eran frånluftsventil vid bad, lite öppen, fullt öppen osv.
Jag vet att frånluftsventilen borde sitta under översta laven men det blev estetiskt konstigt, men skulle det rätta till problemet tror ni?
Har jag för stort flöde av tilluft?
Ja, vad är fel?
Hej, och tack för svar såhärlångt!
Jag har provat med öppen och stängd frånluft och med stängd blev det lite varmare om benen men jag upplevde att aggregatet fick jobba betydligt hårdare för att hålla temperaturen i bastun uppe.
Nu har jag satt in en till frånluftsventil, under översta laven, och tänker prova ikväll med den öppen och den vid taket stängd.
Du har samma resultat med din ventilation som när jag har bara övre ventilen öppen a la Tylöstyle. Stänger jag den och istället öppnar ventilen som sitter under översta laven har jag avsevärt högre temperatur ända ned till fötterna. Sannolikt kommer du att märka lika stor skillnad som jag, även om det inte är många på detta forum som verkar tro att skillnaden är rejält stor. Personligen upplever jag stor skillnad i min egen bastu och likaså gör övriga familjemedlemmar och vänner.
Jag träffade en säljare från Exacta för några år sedan som missionerade land och rike runt med budskapet att frånluftsventilen i bastun ska sitta riktigt lågt. Han ville ha den nästan nere vid golvet. Kanske låg nått i det?
Det blev bättre värmefördelning i bastun med bara den lågt placerade ventilen öppen, kändes betydligt bättre än premiärbadet.
La också märke till att temperaturen lågt ner i bastun blev högre när jag la en handduk vid dörren så att luftspringan blev ca 5 cm.
Överallt där jag läser om glasdörrar står det dock att det ska vara mellan 100 och 200 mm springa, någon som vet varför?
Vår dörr är från Harvia, tänker se om dom kan hjälpa mig...
Hur hanterar ni era ventiler, jag har tallriksventil och den stod öppen ca 1 cm under hela badet, lagom, lite, mycket?
men vad ger det att bara ventilera luften nere vid golvet?
Själva grejen med ventilation är ju att man ska få in frisk syrerik luft att andas. Inte att det ska dra behagligt nere vid fötterna. Då kan man ju även skippa ventilationen helt så ska ni nog se att det även blir jämnare värme också.
Nä, lagom mycket in och ut nerifrån och upp, känner man att det drar för mycket så får man strypa till och/eller frånluft.
Med ventil nedåt golvet till (egentligen allt under översta kanten på aggregatet) kräver mekanisk ventilation = självdrag är uteslutet och utsugsfläkt är ett krav.
För mig går det fett bort då jag vill ha tystnad i bastun.
DrKassler: Kul att det blev klart bättre. Stäng ventilen i taket helt och hållet när du badar och reglera enbart med ventilen i höjd med övre laven. När du bastat klart och bara vill ventilera ut kvarvarande fukt och värme så öppna även ventilen i taket.
Verkar konstigt att karmen inte ska monteras på golvet? All tyngd kommer ju då att hänga i karmskruvarna. Dessutom ser det ut som om "flaggan är på halv stång" och det blir ett onaturligt utrymme kvar mellan fodrena.
Instämmer.
Jag ställde mina karmar på dubbelvikt 3mm gummimatta och har även oljat ändträt på karen samt silikonat runtom för att få det snyggt. Med den lösningen så har jag dörren ca 3 cm ovan golvet och det funkar kanon.
Beror på vilken dörr man har, t.ex. med tröskel och om du har golvbrunn i bastun. Det är sedan inga problem för 3-4 karmskruvar på vardera sidan att ta kraften från dörren.
Kan vara smidigt med en glipa på 1-2 cm vid rengöring om man inte har golvbrunn i bastun.
Jodå. Jag har spygatt i min bastu och har 6 karmskruv som håller i dörren ändå, men så gillar jag att saker förblir som jag tänkt också. => Overkill jag vet. =)
Som sagt var om vi går tillbaka till trådskaparens huvudproblem så är huvudorsaken den gigantiska öppningen han har under dörren. Någon som inte håller med om det?
Jag har samma "problem" med dörravståndet, där det är omöjligt att ha under 10 cm om man inte vill ducka när man går in i bastun. Det här medför att jag i princip alltid kör med stängd frånluftsventil, vilket gör att problemet är hanterbart. Eftersom jag inte är någon långbastare så kunde jag med facit i hand ha struntat i ventilationen helt, eftersom jag inte noterar någon större skillnad i luftkvalitet med öppen vs. stängd under den timme jag bastar.
Bastudörrar och även vissa förrådsdörrar är lägre i höjd, t.ex mellan 1,85-1,90, men för den skull är det inte tänkt att de ska sättas högre upp.
De är inte avsedda att monteras för passage på 2m.
Att ha 10-20cm under dörren fungerar säkert, men då får man dimensionera aggregatet för det och "elda" för kråkorna.
Jag läste faktiskt Harvia installationsbeskrivning och där står det 10-20 cm men jag tycker det känns fel ändå.
2-3 cm kommer jag att ha när jag får tid att slutföra mitt bastubygge.
Iochförsig så regleras luftflödet utifrån frånluftsventilen. Så stryper man frånluften så blir det inte stort inflöde av luft under dörren även med 1-2dm.
Citat
"Tack för e-posten. Du undrade vad ska det vara som luftklipa
för bastudörr? Som det står på monteringsanvisningar, klipan borde vara mellan 100 -200 mm.
Det här klipan funkar som frånluftsventil, för du ju har en mekanisk ventilation in duschrummet, som dras ut luft från
duschrummet och samtidigt från bastun via luftklipan.
När ventilation funkar så här värme inne i basturum är mer jämt i.e temperatur skillnad mellan nedre och övre lave är inte så stort.
Om du har någon frånluftsventil i taket, det måste vara stängt när du värmar up basturum och när du bastar där.
Efter bad, du kan öppna det för att torka basturum.
MVH,
HARVIA OY"
Vår badrumsfläkt är fuktstyrd så den går inte under hela badet, om den gjorde det kanske det fungerar som dom säger..
Intressant. De säger alltså precis tvärtom jämfört med vad som står i de flesta instruktioner. Att tilluften under dörren i praktiken funkar som en frånluftsventil. Det här skulle ju göra bastuventilationen helt överflödig och de rekommenderar ju t.o.m. att man stänger takventilen under bastubadet. Så har jag gjort länge för att (som jag trodde) minska tilluftsinflödet under dörren och därmed få jämnare värme. Jag upplever dock inte att luft sugs ut under dörren, utan jag är mer inne på att den sugs in där.
Men man måste ju ha tilluft någon stans ifrån annars bildas mig veterligen vakuum.
Som jag skrev ovan kan det vara ok om man har mekanisk tilluft tex ovan aggregatet. I ovan nämnd fall med med mekanisk frånluft i relax/bad-rummet krävs tilluft från annat rum in i bastun för att det ska kunna dras någon luft under dörren och då kan det vara bra med lite större springa/klipa.
Tycker det är jämn temp i bastun och inget drag alls. Sen är jag en rejälv fjant som inte tål värme men det är en annan femma kanske och inte direkt bastuns fel
Har harvia glasdörr och kanske 5 cm under dörren till golvet.
Samma aggregat som TS har jag dessutom, dock är mitt en annan färg, kanske är bättre fräs i de sandfärgade vad vet jag?