Nykomling
Medlem: Jan 2008
Län: Jönköpings län
Brukstemperaturgräns på isolering? (kring skorsten)
Harvia anger i informationen kring sin Stålskorsten följande angående isoleringen vid takgenomföringen: utrymmet mellan skorstenen och taket ska fyllas med isolering av A-klass med en långvarig brukstemperaturgräns på 750 grader C eller mer. Detta gäller alltså inom Stålskorstenens säkerhetsavstånd som är 100mm.
Vad innebär detta? Uppfyller vanlig glasull (typ Isover) kraven eller är det stenull (typ Roxull eller vad de heter nu mera) som gäller? Eller är det någon typ av specialprodukt? Kan någon lista klassningar och brukstemperaturgräns för olika material så vore jag tacksam.
Nykomling
Medlem: Jan 2008
Län: Jönköpings län
Jag har en känsla av att Brandklass (A1/A2) är en sak, och att långtidsbruksgräns något helt annat. Såg på ex Isovers hemsida att den mesta av deras glasull har en långtidsbruksgräns på "endast" 200 grader C. Någon som känner till isolering med värde på 750 grader C?
Junior medlem
Medlem: Feb 2008
Län: Stockholm
Jag hade en liknande fundering när jag byggde min bastu men fick reda på att stenull, typ Roxull, har betydligt högre värmetålighet än glasull så det körde jag på.
Prova att slänga en bit stenull på en brasa så förstår man att det brinner väldigt dåligt!
Fullvärdig medlem
Medlem: Aug 2008
Län: Västra Götaland
Ja när jag köpte min Harvia skorsten stod det uttryckligen att det skulle vara stenull. K-rauta som sålde skorstenen till mig säljer dock inte stenull....inte heller bauhaus, byggmax, coop bygg etc...men det finns ju några som har, Beijers, XL bygg t ex.