hej hej är ny här och har lite funderingar om min bastu..bifogar en bild på hur den ser ut dock en paint bild..frågan är hur jag ska göra med venten..har en längsgolvet ut mot duschen..
Frånluften finns det olika alternativ beroende på hur du vill ha det. Jag skulle rekommendera dig att sätta in två frånluft
1. Under övre laven diagonalt från tilluften
2. Strax under taket i väggen diagonalt från tilluften.
Då kan du sedan välja hur du vill ha klimatet i bastun när du badar.
skulle de funka att ha kvar mitt "dräneringshål" som ett frånluft och sen sätta in en till i övre högra hörnet..kommer det att funka som självdrag?ska man ha nå sorts stängbara luckor till allt?
"Dräneringshålet" kommer sannolikt att funka som tilluft det med då det ligger vid golvet...
Skjutluckor kan du ha på frånluftventilerna om du har fler så kan du välja vilken du vill använda från ett tillfälle till ett annat. Tilluftsventilen tjänar det inget till att ha lucka på.
Självdrag blir det i och med att varm luft stiger
skulle de funka att ha kvar mitt "dräneringshål" som ett frånluft och sen sätta in en till i övre högra hörnet..kommer det att funka som självdrag?ska man ha nå sorts stängbara luckor till allt?
Funkar kanon. Har den lösningen själv med dubbla utluft som Thomas I beskriver. Gjorde min lösning så eftersom jag har influften mot duschen och det är avsevärt snyggare att ha ett hål längst ned mot golvet som sedan är kaklat runt, än ett hål mitt i väggen ovan aggregatet (som skulle varit optimalt).
Bifogar en principbild som visar hålet från duschsidan.