Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Nykomling Medlem: Sep 2009
    Län: västmanland

ventilations frågor

hej hej är ny här och har lite funderingar om min bastu..bifogar en bild på hur den ser ut dock en paint bild..frågan är hur jag ska göra med venten..har en längsgolvet ut mot duschen..
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	Namnlös.jpg
Visningar:	22
Storlek:	16.7 KB
ID:	31601  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Tilluft vid golvet under/nära aggregatet

Frånluften finns det olika alternativ beroende på hur du vill ha det. Jag skulle rekommendera dig att sätta in två frånluft
    1. Under övre laven diagonalt från tilluften
    2. Strax under taket i väggen diagonalt från tilluften.

Då kan du sedan välja hur du vill ha klimatet i bastun när du badar.

3.    länk #3

skulle de funka att ha kvar mitt "dräneringshål" som ett frånluft och sen sätta in en till i övre högra hörnet..kommer det att funka som självdrag?ska man ha nå sorts stängbara luckor till allt?

4.    länk #4

"Dräneringshålet" kommer sannolikt att funka som tilluft det med då det ligger vid golvet...
    Skjutluckor kan du ha på frånluftventilerna om du har fler så kan du välja vilken du vill använda från ett tillfälle till ett annat. Tilluftsventilen tjänar det inget till att ha lucka på.
    Självdrag blir det i och med att varm luft stiger

5.    länk #5

och då är det bara att köra med två tillluft och sen skaffa frånluft med lucka..tack för hjälpen

6.    länk #6
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

skulle de funka att ha kvar mitt "dräneringshål" som ett frånluft och sen sätta in en till i övre högra hörnet..kommer det att funka som självdrag?ska man ha nå sorts stängbara luckor till allt?
    Funkar kanon. Har den lösningen själv med dubbla utluft som Thomas I beskriver. Gjorde min lösning så eftersom jag har influften mot duschen och det är avsevärt snyggare att ha ett hål längst ned mot golvet som sedan är kaklat runt, än ett hål mitt i väggen ovan aggregatet (som skulle varit optimalt).

Bifogar en principbild som visar hålet från duschsidan.

//Rob

7.    länk #7

Hade dig i tanken Rob...

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01