Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Jönköpings

Vilket aggregat passar mig?

Håller på att renovera duschen och bastun.
    Vi har precis köpt huset och bastun ser väldigt bra ut.
    Dom har nästan aldrig använt den. Så allt trä är fint och vi kommer låta det vara som det är.
    Men aggregatet känns bäst att byta ut.
    Måtten är (bxhxd) 2500mm x 2100mm x 1500mm
    Idag sitter det ett 6Kw aggregat, ska vi köra på det igen eller ska vi gå upp på 8kw??
    Några större skillnader på aggregat som har en utvändig manöverpanel (det har vi idag) och en där man styr allt på aggregatet.
    Kom gärna med några förslag som är rimliga prismässigt, behöver inta vara det allra värsta men vill inte köpa skit eller.

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Kalmar

Varflör byta aggregatet om den inte den verkar vara använd

3.    länk #3
    Junior medlem Medlem: Jul 2007
    Län: Jönköpings

Därför att det är väldigt gammalt, hur gammalt vågar jag inte gissa på men huset är byggt 1959. Känns bättre med ett nyare aggregat, lär nog dra betydligt mindre el med.
    Vi kommer nämligen basta en gång i veckan ungefär.

4.    länk #4
    Fotografens avatar
    Forumgud Medlem: Mar 2006

Har bra erfarenheter av Harvias aggregat, finnarna kan detta med bastu.
    Effekten ska matchas till storleken på bastun.

5.    länk #5
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmland

Mman brukar räkna med 1 kw per kubik om det är optimalt isolerat.
    Du har 7,8 m3. Tror ändå 6 kw räcker för det finns ett span som brukar sträcka till upp en bit till. Men ring både Tylö och Exacta och hör vad de säger, så ta ett snitt på svaren

6.    länk #6
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Ska du ändå köpa nytt så skulle jag tveklöst välja 8 kw aggregatet. Min bastu är nästan exakt lika stor när jag kompletterar med att jag har 90 cm bred glasdörr som är 200 cm hög (jo, den är så bred i glaset). Med 8 kw Tylö/Kastor Megaline aggregat med 30 kg sten i så tar det drygt 40 minuter innan det är bastningsbart så med ett mindre pratar du kring eller sannolikt över timmen i uppvärmningstid.

//Rob

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01