Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmland

frånluftsventilation rör eller trägång

Hej
    Läser igenom alla inlägg och folk verkar vilja ha olika typer av rör för ventilationen. Syftar på sänkt tak där frånluften dras över taket för att släppas ut i relaxen.
    Men det måste la gå lika bra att bygga en gång i trä bara som leder ut luften eller?

2.    länk #2
    Senior medlem Medlem: Mar 2005
    Län: Västerbotten

Ja, det funkar säkert också, men varför krånga till det? Ett spirorör med 90 graders vinkel som man monterar en passande takventil i trä på är ju den absolut enklaste lösningen.

3.    länk #3

urk, ja vad vet jag. Jag visste inte ens vad ett spiro-rör var innan jag började söka här. Tänkte bara slå upp fyra bräder som en låda typ. Måste man inte krångla med popnitar och sånt på spirorören?

4.    länk #4

Nej, jag har bara tryckt ihop vilkelröret på spirot. Inte en popnit så långt ögat kan nå.

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Jag brukar bygga kanaler i trä av 22*170, det funkar perfekt. Spiro går säkert också bra, bara du isolerar röret ordentligt så du inte får kondens som sprider sig.

6.    länk #6

Gott. Då återstår bara att bestämma sig för om jag ska hålla mig till ursprungsplanen med tylö-principen eller göra något annat som känns smartare. Ska försöka få tag i en kunnig person på exacta imorrn för att reda ut fördelarna med deras filosofi.

7.    länk #7
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Gott. Då återstår bara att bestämma sig för om jag ska hålla mig till ursprungsplanen med tylö-principen eller göra något annat som känns smartare. Ska försöka få tag i en kunnig person på exacta imorrn för att reda ut fördelarna med deras filosofi.
    Det ena behöver inte utesluta det andra. Har själv byggt med både lucka högst upp i taket och en lucka precis under övre laven. Den nedersta när jag är ensam i bastun och den översta när dottern är med. När jag bastat klart öppnas sedan båda luckorna för att vädra ut fukten såklart.

Rekommenderas!

//Rob

8.    länk #8

Det är såklart ett alternativ om man nu har plats. Många har dock en befintlig yttervägg att ta hänsyn till när man bygger bastun och för att slippa regla väggen mer än nödvändigt väljer man då takalternativet. Så var det åtminstone för mig. En enkel lösning om man nu ändå ska regla ner taket 30 cm.

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01