Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Junior medlem Medlem: May 2009
    Län: Värmland

Synpunkter på inredning?

Hej
    Har skissat upp lavarna så här ungefär. Vad tycker ni om det, har jag glömt någon viktig detalj? Var köper man virket billigast förresten? Tycker det plockar på rätt snabbt..

Man ser dörren och fönstret lite lätt genom de två väggarna som jag gjort genomskinliga. Aggregatet är den rosa boxen. Golvet tänkte jag mig nån trall som jag ställer på plastmatta

/Robban
    Klicka på bilden för en större version

Namn:	bastusmall.jpg
Visningar:	62
Storlek:	84.9 KB
ID:	30694  

2.    länk #2
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2008
    Län: Västra Götaland

Ser bra ut men ett förslag är ev att tvärställa laven med fris i fram/bakkant, det har jag själv i min bastu och är nöjd Köpte asplav på k-rauta o tyckte det var ett bra pris.
    Senast redigerad av dosken 2009-08-11 12:28

3.    länk #3

hur menar du med fris?

4.    länk #4

Hmm har googlat lite
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fris_(arkitektur)

Menar du den vertikala täckpanelen mellan lavarna? Tvärställa som i att montera brädorna vertikalt istället för som nu horisontalt?

Eller jag kanske är helt ute och cyklar.. hehe

5.    länk #5
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Ser trevligt ut!

Jag skulle rekomendera dig att satsa på klinker eller sten på golvet. I min smak otroligt praktiskt och snyggt. Har du lös trall får du krångla och ta ut den när du skall städa. Klinker/sten är enkelt att våttorka/spola av.

Skulle också rekomendera dig att sätta belysning under lavarna. Har själv monterat i framkant under övre laven. Bild i inlägg #38, sid 2 Tyvärr blir det inte helt tydligt hur det ser ut då det är lite mörkt för kameran. Kan dock intyga att det ger ett helt lagomt ljus.

http://www.byggahus.se/forum/socialt...ong-altan.html

Bygger du i huset eller fristående?

Lycka till med bygget!

6.    länk #6

Nice!
    Med klinker behöver jag regla upp till cc30 eller hur? En del har pratat om dubbla golvgiftskivor på cc30 sedan. Är det verkligen nödvändigt? Jag tycker det bygger så på höjd då.

Ska man verkligen behöva betala 43 kr/m för lav-virket? Byggmax har inget och de andra verkar ha enats om det priset. K-rauta finns 15 mil bort tyvärr.
    Är det verkligen så otroligt hett att sitta på hyvlad finslipad furu?

7.    länk #7

Hmm har googlat lite
    http://sv.wikipedia.org/wiki/Fris_(arkitektur)

Menar du den vertikala täckpanelen mellan lavarna? Tvärställa som i att montera brädorna vertikalt istället för som nu horisontalt?

Eller jag kanske är helt ute och cyklar.. hehe
    njao jag menar kort lav i "sittriktningen" med en ram runt (fris kanske är fel ord men det är vad som poppar upp i mitt huvud) Man döljer ändträt ialla fall
    Ska se om jag kan ordna en bild ikväll...

8.    länk #8

ah du menar ändträt på lavarna? det är inget problem för de ligger dikt ann mot väggen i alla ändar (osynliga väggen på bilden)

9.    länk #9

ah du menar ändträt på lavarna? det är inget problem för de ligger dikt ann mot väggen i alla ändar (osynliga väggen på bilden)
    Nej men jag menar om du vänder laven 90 grader så har du ändträ hela långsidan, därav ramen runt. Ska ordna bild, säger mer än 27 ord

10.    länk #10

Vad är lagom att ha för mellanrum mellan plankorna i lavarna?
    ( Asp 21x65 )

11.    länk #11

Jo det är väl en klar fördel att regla på CC30 om du kör klinker. Kostar ju inte speciellt mycket med med lågra löpmeter reglar...

43:-/m lät rejält dyrt! Jag betalade 21kr/m för panelen 12x65 och 28kr för lavar 21x69 kvistfri asp. Köpte det hos AB Karl Hedin. Har förvisso en kompis som jag hadlade genom men nog skall de gå att förhandla om priser endå. Kolla runt om det är någon mindre såg eller dyl som säljer. Robster på forumet köpte från någon sådan till rät bra pris.

Svar på frågan från HawkEye: Jag satte en liten bit plywood mellan. Mins inte exakt men tror jag fick 7-8mm mellanrum. Ser bra ut i min smak. Tror att många kör något mer ca 10mm. Testa vad du tycker ser bra ut om du lägger ut några.

12.    länk #12

men allvarligt talat, är det verkligen så illa med gran/furu på lavarna? Någon som provat sitta på sånt i praktiken, så det inte är en vandringsmyt skapad av tylö för att få sälja lite dyrare virke?

13.    länk #13
    GzOs avatar
    GzO
    Fullvärdig medlem Medlem: Mar 2008
    Ålder: 31
    Län: Västra Finlands län
    Blogginlägg: 3

Njaa, det går nog men det är inte speciellt behagligt.
    .
    Volvo [ _ ], Villa [ X ], Vovve [ _ ]

14.    länk #14
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2008
    Län: Stockholm

Satsa på lavvirke, din bastu är ändå inte gratis att bygga så varför "fuska/snåla" nu? När det är gjort kommer du att vara nöjd över ditt beslut att laven kostade lite extra. Abacchi är ett alternativ, inte speciellt billigt men bra, lätt att arbeta med och ganska snyggt. Anledningen till att du iska välja lavvirke är att de håller relativt låg temperatur, övriga träslag blir heta.

Ett annat förslag på belysning, montera en list bakom ryggstödet så får du ett behagligt ljus och ett snyggt flöde.

15.    länk #15

nej allt annat än gratis hehe, iallafall en tröst att man kan få tag i det för 20 kr löpmetern med lite tur. Jag får försöka få fatt i nått lokalt sågverk

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
igår 21:29
Heidi Mikalsen
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01