Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: May 2007
    Län: Västmanland

torr/våt-bastu eller ångbastu?

Hej på er

Jag står i begrepp att köpa in bastuaggregat, jag är i valet och kvalet mellan att köpa ett "vanligt" aggregat för ca 3000 eller att spendera drygt 7000 och få ett kombiaggregat med ångfunktion. Det skiljer lite för mycket för att jag glatt ska köpa det dyrare för att "det kan vara bra att ha ångfunktion"

Jag har ingen egen erfarenhet av ångbastu, däremot en far som ivrigt argumenterar för ångaggregatet.

Finns här någon med kombiaggregat som har tips/tankar?

2.    länk #2
    Nykomling Medlem: Jul 2007
    Län: gävleborg

Köp ett vanligt bastuagregat med stort stenmagasin.
    När du sen slänger på vatten på stenarna så får du ju ångfunktionen som du efterlyser.

3.    länk #3
    Nykomling Medlem: Jul 2009
    Län: Västernorrland

Hej !

Är i samma tankar som dig...är det verkligen ingen som provat eller har ett combi-ångbastuaggregat hemma ?

Har tittat på Tylö Combi RC8...ser verkligen trevligt ut. Visst...dyrare än ett vanligt med de gånger jag provat ångabastu har det varit riktigt skönt.

Tror inte att slänga på en massa vatten ersätter detta "kotten". Ångabasta skall man göra i runt 50 grader och över 70% RH och det når du aldrig med ett vanligt aggregat. Hur mycket vatten jag kastar på så når jag aldrig över 40%....sedan sjunker det snabbt igen.

mvh
    Svansen

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Jan 2007
    Ålder: 43
    Län: Stockholm län

Vi har Harvias Fuga (K-Rauta), och är mycket nöjda med den.
    Den har täljstensskivor, och vattnet rinner mellan skivorna när man kastar vatten på aggregatet. Resultatet blir ett ångfyllt basturum, och mycket behaglig bastubad.

5.    länk #5
    Robsters avatar
    Fullvärdig medlem Medlem: Nov 2004

Hej !

Är i samma tankar som dig...är det verkligen ingen som provat eller har ett combi-ångbastuaggregat hemma ?

Har tittat på Tylö Combi RC8...ser verkligen trevligt ut. Visst...dyrare än ett vanligt med de gånger jag provat ångabastu har det varit riktigt skönt.

Tror inte att slänga på en massa vatten ersätter detta "kotten". Ångabasta skall man göra i runt 50 grader och över 70% RH och det når du aldrig med ett vanligt aggregat. Hur mycket vatten jag kastar på så når jag aldrig över 40%....sedan sjunker det snabbt igen.

mvh
    Svansen

Då har du sannolikt ett för litet stenmagasin. Jag har inga problem att nå 70% RH med mitt Kastor/Tylö 8 Kwh aggregat. Men personliga åsikt är att Tylös egenkonstruerade aggregat har på tok för litet stenmagasin för att passa ett frekvent badkastande. Stenarna svalnar om man inte har tokvarmt i bastun och då är det ingen som vill ha något vatten påkastat.

Personligen bastar jag med 50-60% RH men med högre temp än 50 grader kan man säga... =)

/Robert

6.    länk #6

Det blev ett combiaggregat från Tylö.. återstår att se om ångan kommer att bli utnyttjad eller inte :-)

7.    länk #7

Spännande !! Berätta gärna hur nöjd du blev...tror det är ett bra val :-)

mvh
    Svansen

8.    länk #8

No problem.. problemet är väl bara att det är åtskilliga projekt kvar innan bastun får prioritet. Vi bygger nytt utan inblandning av hantverkare... då tar det tid

9.    länk #9

Wintermania: Hur går det med din bastu ? Dax att inviga ditt kombiaggregat från Tylö snart ?

Nyfiken på resultatet...är på "återgång" i mitt badrumsprojekt och gissar att det blir köp av nytt aggregat inom kanske 3 veckor ...för mig lutar det åt en RC8.

10.    länk #10

Wintermania: Hur går det med din bastu ? Dax att inviga ditt kombiaggregat från Tylö snart ?

Nyfiken på resultatet...är på "återgång" i mitt badrumsprojekt och gissar att det blir köp av nytt aggregat inom kanske 3 veckor ...för mig lutar det åt en RC8.
    Aggregatet ligger fortfarande i tryggt förvar i kartongen. Jag ska bara göra klart resten av huset (golv, kök, badrum, inredning etc.) först, bastubygget blir nog framåt vårkanten tror jag :-)

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09