Altan & uteplats (forum) Annonsera Arkitektritat & extern design (forum) Arkitektur Badrum Badrum (forum) Bastu (forum) Belysning (forum) Bilder Biobränsle (forum) Bloggar Bygga Bygglov (forum) Byggnadsvård (forum) Cookies Ekonomi & Juridik El (forum) El & Teknik Facebook Fasad (forum) Forum Fjärrvärme & gas (forum) Fritidshus (forum) Fråga experten, advokat Fråga experten, arkitekt Fråga experten, byggnadsingenjör Fråga experten, byggnadsvårdare Fråga experten, elingenjör Fråga experten, inredningsarkitekt Fråga experten, plattsättare Fråga experten, trädgårdsdesigner Fråga experten, vvs-konsult Färg, måla & tapetsera (forum) Fönster & dörrar (forum) Försäkringar (forum) Golv (forum) Grund & Mark Grund & markarbeten (forum) Hantverkare (forum) Hemma hos (forum) Hustillverkare (forum) Information & feedback (forum) Inredning (forum) Isolering (forum) Juridik (forum) Kontakta oss Kök (forum) Kök & Inredning Köpa & sälja hus (forum) Köpes & bytes (forum) Länkguiden Lösvirke & timmerhus (forum) Medlemmar Miljö & hälsa (forum) Möbelsnickeri (forum) Nyheter Nyhetsbrev Olja & el (forum) Om Byggahus.se Ordlista Planlösningar (forum) Pool (forum) Priser, kalkyler, fastighetsskatt m m. (forum) Rapportera fel Redax blogg Quiz Referenser hantverkare & entreprenörer (forum) Regler Renovera Småhus, garage, friggebod, m m. (forum) Socialt & projekt (forum) Solvärme & vindkraft (forum) Start Stenhus (forum) Säljes & skänkes (forum) Tak & vind (forum) Teknik (forum) Tillbyggnad (forum) Tipsa redaktionen Tomt & Trädgård Tomter (forum) Träd, buskar, häckar & gräsmattor (forum) Trädgård allmänt (forum) Trädgårdsmaskiner (forum) Tvättstuga (forum) Vatten & avlopp (forum) Ventilation (forum) Verktyg, maskiner & fordon (forum) Vitvaror (forum) Värme Värme allmänt (forum) Värmepumpar (forum) Växthus (forum) Wiki Övriga diskussioner (forum)
Skriv svar Nytt ämne
  1.    länk #1
    Fullvärdig medlem Medlem: Sep 2005

Förslag på värmeskydd bakom vedeldad bastukamin?

Vad har ni själva för värmeskydd?
    ( Vill gärna se bilder? )

Tänkte om det finns något snyggare än en vanlig mineritskiva.

Det ska vara i en fristående bastu, byggd i lösvirke, ståendes på plint.

2.    länk #2
    ClasseClass avatar
    Forumgud Medlem: Nov 2004
    Län: Stockholm
    Inloggad
    På lander har jag minerit eller asbestsskivor, men den dag jag renoverar så tänker jag köra med luftade rf-plåtar skruvade på distanser. Det borde bli rätt snyggt hoppas jag. Kanske får det bli mattslipade plåtar så att de inte blänker för mkt.

3.    länk #3

Jag har murat med leca 19x19x59 och slammat dem, har även murat på sidorna av kaminen med passblock 9x25x59. Det är enligt min smak det snyggaste och det gör att kaminen kan placeras nära väggen (spar plats) i mitt fall 50mm från muren.

Bilder finns under socialt och projekt, länk: http://www.byggahus.se/forum/socialt...ong-altan.html

Sid 1 Inlägg #7 syns murningen innan den är klar
    Sid 2 nlägg #38 det färdiga resultatet med murning, slamming och kamin.

4.    länk #4
    Fullvärdig medlem Medlem: Feb 2007

min sambos farbror har murat med nån typ av tegel som ser ut som liggande skiffer, skitläckert! plåtreglar bakom såklart....

5.    länk #5

Men jag kan inte bara mura upp på trägolvet, va?

Stugan ska ju stå på leka block och med trägolv.

6.    länk #6

Du kan ju gjuta en liten platta precis under där du skall ha kaminen. Då slipper du också lägga något annat värmeskydd/gnistskyd under kaminen.
    Är ganska snabbt gjort när du samtidigt gjuter plintarna

7.    länk #7

Harvia´s skyddsvägg och golvskyddsplåt?

Behövs inget annat skydd när man kör med Harvia´s skyddsvägg och golvskyddsplåt?

( Trä i golv och vägg )

Någon med erfarenhet?

8.    länk #8
    Fullvärdig medlem Medlem: Aug 2007
    Län: Norrbotten

Avståndet mellan skyddsväggen och trävägg ska vara 50 mm. Inget annat skydd behövs. Instruktioner finns på www.harvia.se

/Kalle

Om detta ämne

Users Browsing this Thread

Just nu läser 1 personer det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

annons

annons

annons

annons

Senast bloggat
22 maj 15:42
Marlene Eskilsson
19 maj 09:42
Heidi Mikalsen
19 maj 04:01
K_arlstrom
19 maj 03:09