Badrum
BirgitS: Det är åtminstone lämpligt att prata med dem och att du tycker att det innebär ett dåligt utfört jobb. Men sätter de sig helt på tvären är det ju för lite pengar för att stämma dem. Det påverkar inte tätskiktet, dvs. det är estetiskt samt att det blir svårare att hålla rent.
undrar om: [citat] Hej! Har ni fixat badrummet än? Hur har det gått och hur gick ni i så fall till väga? Är i lite liknande sits, där vi tänkte ha ett duschkar (sånt som är vanligt på kontinenten) med liknande avlopp utan golvbrunn, och vattenbeständigt vinyl klickgolv. Har svårt att fatta om detta är ok enl svenska våtrumsregler. Det verkar inte vara det men samtidigt känns det här kanske
InsidersUnited: If the company goes bankrupt you check if they made a "kontrollbalansräkning" when the capital in the company went below 50%. If they did not make a "kontrollbalansräkning" in time , the persons on the board are personally responsible for the companys debt.
InsidersUnited: Jag har en o ringssats från biltema liggande sedan många år, den har lagat måånga saker allt från högtryckstvätten till gräsklippare. https://www.biltema.se/bil---mc/verkstadsutrustning/fastelement/o-ringar/o-ringar-419-st-2000064412 [bild]
E.Linkan: [citat] Kul önskar dig lycka till! Som svar på hur jag gjorde. Svar 1. Stämmer helt rätt, sågade bort typ 3st råspont lokalt vid brunnen. Sen satte jag kottligar så det blev en fyrkant med typ 30cc så golvbrunnen är helt förstärkt på alla sidor. Yes, jag drog ut den i krypgrunden och drog det vidare där, köpte purus brunnen med avlopp rakt ned. + isolerade med cellplastskiva under
Mika Björkman: Står inte på Ikeas hemsida vad maxvikten för kommoden är. Stomme METOD för kök har en annan bärighet än vad Ängsjö för badrummet har. Tror du att jag behöver en bärande konstruktion i väggen (regel/konsoler) samt ett plant underlag i plywood ovanpå, som stenskivan sedan vilar på. Eller finns den någon annan lösning?
Dilato: Vattenslangarna för varm kallvatten ingår oftast inte eftersom ingen vet hur det ser ut där kabinen ska anslutas, hur långt det är till anslutningar m.m.
maskeradeproggaren: Fortsätter tråden med en liknande frågeställing. Upptäckte att jag fått en spricka under badkaret som går mellan väggen och golvbrunnen... :/ Badrumsrenoveringen gjordes för tre år sedan. Är det i normalfallet att tätskicket blir skadat under, dvs kan man alltid räkna med att behöva bryta upp och byta hela golv och tätskikt, eller kan man komma ifrån att byta en enstaka platta?
Enstånka: Jo det ser så ut. De sätts fast med mutter, undar hur tjocka de skall vara och vilken diameter de skall ha. Jag har googlat väldigt mycket men har inte sett något Endast kranöverdel med plasthållare (⅜") ovanpå med kulkägla men jag vet inte om de passar inuti. Hoppas på fler svar.
Ewald: Tapeten är troligtvis från slutet på 70-talet.
FemTummar: Jag tror att jag lusläst alla artiklar om val av vägghängd toalett, och hittills har jag inte hittat nån ny toa som får bort skiten vid första försöket, även dagen efter ett stadigt julbord. Jag testade den notoriska lögnhalsen ChatGPT som menar att Geberit Acanto är svaret på mina böner. Nån som faktiskt testat den med annat än ketchup och plastkulor? Spolar den rent? Skvätter
Vladhundi: [citat] Tack! Det är dock lättare sagt än gjort att sluta vara nojig. Jag får väl ha lite tålamod, städa fogar och dylikt en gång i veckan och hoppas att insekter försvinner. Om de skulle bli kvar får jag kanske börja misstänka större problem då.
Amatiandas: Tack för svar. Toaletten i fråga kommer inte ha en inbyggd cistern. Så då borde det inte vara krav på tätskikt.
H.Mi: Vi planerar att renovera vårt badrum med microcement från Epodex. Är det någon annan här som gjort det och som kan dela med sig av lite tips, trix och erfarenheter? Hur lång tid tog det på ett ungefär? Hur länge väntade ni efter sista lagret av försegling innan ni installerade toa/handfat mm? Och hur är badrummet efter att ni använt det ett tag? All info och input tas tacksamt emot!
Kellopeli Appelsiini: Hej alla, Vi har ett duschrum som har lite högre till tak, det är ett betongtak nu med en armatur i mitten av rummet. Jag skulle velat lägga upp reglar där så man kan skruva upp gipsskiva. Sen lägga in några låga ledarmaturer som går till dimmer. Det finns en liten utsugsfläkt (röd pil) i ett hörn som är styrd av fuktnivå, den blir antagligen flyttad ner så att den sitter vertikalt
heiden90: Hej! Jag tänkte köpa Ikeas ängsjön 60cm kommod men inte deras tvättställ, har någon några tips på snygga tvättställ som passar till deras kommod? Har kikat på denna, kan den funka? 🤔 https://www.bygghemma.se/kok-och-bad/badrum/tvattstall-och-handfat/enkelhandfat/tvattstall-solid-surface-tenfors-flow-solid-surface/p-1979957-1980101 Tack på förhand! /Martin
Mierola: Rimligtvis så skall det ju finnas ett tillräckligt bra fall oavsett om det är ett badkar eller inte. Förmodligen så kommer golvbrunnen ligga mer i ytterkanten av duschutrymmet innanför duschväggarna än det är i en dusch där dess placering är anpassad. Givetvis så kan det påverka hur vattnet rinner och ge pölar längre ut från väggarna, men är fallet korrekt så skall ju det rinna
BirgitS: [citat] Kanske ett protokoll från en besiktningsman kan göra nytta.
BirgitS: Den inritade tvättmaskinen är inte 60 cm djup, utan en grund modell (finns det också). Det blir väl omöjligt att byta ut en normalstor tvättmaskin utan att ta bort duschväggen. Stor nackdel som jag ser det. Trångt att gå in i duschen. Risk för att blöta ner toaletten under en dusch. Duschdörr(ar) är väldigt bra i små badrum. Mitt förslag: Duschdörr(ar) och tvättmaskinen vriden
Jonas786: Utan organiskt material som är i kontakt med blöt betong så ser jag rätt låg risk. Om det ex börjar lukta blöt källare märker ni ju det. Att betongen/armeringen skulle ta skada är osannolikt. Tänk normal betong ute som man gjuter. Det tar åratal innan den tar skada av att vara blöt. Armeringen.rostar primärt om det finns syre, dvs ex frostsprucken betong
Düsseldorff: [citat] Ja det är normalt att det "blåser" från ett opluggat avloppsrör. Du ska skaffa ett lock.
hempularen: Njaa. I princip gäller kravet ändå. Men om det är en äldre källare där man kan bedöma att dte kommer fukt underifrån så skall man inte ha tätskikt, finns undantaget i branchreglerna. Men det gäller alltså gewnerellt för tätskikt i utrymmen med utifrån kommande fukt. Sedan kan man ju ev. själv fundera öpver konsekvenserna av en vattenläcka från toan. Är det rakt ned på rå
Fsnits: [citat] Bra att du reagerar – den är helt ok strukturerad men det finns några klassiska grejer jag hade rett ut: ÄTA (tillägg) Debiteras separat” säger egentligen ingenting. Hur prissätts det, och måste det godkännas innan? Transport / bil / mil Ingår det i priset eller tillkommer det? Rivningen Med ett inbyggt badkar och äldre badrum – vad ingår exakt? Och vad händer om det
useless: [citat] Det där är inte branschreglerna. Det finns en utbredd missuppfattning att plywooden skulle ha något med kraven på styvhet att göra, men det stämmer inte. Plywood är en rekommendation för att det enkelt ska kunna fästas saker vart som helst på väggen: "Väggen gör det möjligt att göra infästningar och att eftermontera t.ex. stödhandtag eller duschväggar i en duschplats
JHV3: Det var som föreslogs i tråden packningar som saknades 🤗
Greger_08: [citat] Ser ut som golvärme.. Kanske finns ett separat fördelarskåp för vattnet någonstans
Secondhandhomsted: Ser bra ut, ytspänning på vatten kan lura en mycket, det kan räcka med en knapp millimeters uppstick av kant på brun för att vattnet ska bete sig som det gör Bästa är att ta ut en oberoende besiktningsman för att få ett korrekt svar
JHV3: [citat] Helt rätt, jag fick loss dem genom att sätta på blandaren igen och sedan skruva åt andra hållet😏
BirgitS: Det finns en risk för att det läckte in vatten genom hålet och orsakade en fuktskada inne i väggen. Bestäm ditt maxbud utifrån att badrummet behöver renoveras liksom att material inne i väggen behöver bytas ut.