Badrum
BirgitS: Någon av de här metoderna kanske? https://www.badrumsrenoveringigöteborg.se/laga-spricka-i-handfat https://www.stockholmsbadrumsrenovering.se/laga-skador-i-handfat-eller-badkar-med-emaljlack
BirgitS: Ett badrum som bara är 160 cm brett kan aldrig bli fullt tillgänglighetsanpassat men man kan ju göra det sämre eller bättre om nu badrummet faktiskt ska användas av en rullstolsburen person.
spararen: [citat] Ser ju nästan ut som om en 90 graderas krök av dimension 125 går utanpå.
hakke13: Hej! Planerar badrumsrenovering och tänkte köra 6x24-kakel på alla väggar, inkl duschhörnan. En av offertgivarna har dock avrått från detta pga städskäl, att det är många fogar att städa. Vi har inte reflekterat över detta tidigare utan tänker att det borde lösa sig, men fick ändå tvivel. Finns någon i forumet som kört 6x24-kakel i sin duschhörna? Fungerar det bra eller
fribygg: [citat] Det tror jag, Sikaflex har lämpliga grejor för att täta sånt.
Elstongunn: [citat] Tack för svar. Det står iofs Pressalit på den, men ser ut som orginal. Precis samma beiga kulör och även ”prickig” på precis samma sätt som stolen. Fick idag veta att stolen heter Gustavsberg Arkipelag ifall någon mer skulle undra.
Klorgas: LÖST... platsgrejen högst upp satt ju för fan löst... vred den 5 varv och nu håller det tätt igen.
fribygg: Låt firman som orsakat skadan avgöra om de vill prova på en reparation eller om de vill byta hela mattan.
Aygo: Hej! Skulle montera en ny blandare i badrummet men upptäckte att anslutningsslangen inte passade på befintlig gänga. Ser ut som där sitter en övergångsnippel som är 3/8 sen vet jag inte vad den mindre storleken heter som går upp till blandaren. Anslutningsslangen är iaf 3/8. Vilken övergångsnippel ska jag sätta istället för den som redan sitter? Är det bara och demontera den gamla
jonaserik: Finns Ballofix 90 grader som passar rakt av med byte av 90 vinkeln, säkerligen en kona mot vinkeln. Lämpligt då kanske att sätta ett T-stycke efter 90 vinkeln med en ballofix för att tömma slang/rör som går ut. Glöm inte stödhylsor för kopparröret och då får man såga av röret, med rörkap kläms röret ihop och stödhylsan går inte att få i röret.
lbs129: Hej! Vi ska renovera ett badrum och jag har funderat mycket på vägghängd WC med inbyggd cistern kontra traditionell golvstående. Vi har avlopp i golv som vi inte planerar att flytta på. Som en kompromisslösning har jag funderat på Svedbergs Glasbox som är en utanpåliggande inbyggnadsfixtur. Är det någon här som har erfarenhet av den? Den är elegant men ganska dyr.
FreQa: [citat] Bra tips Man kan kolla i ett befintligt redan borrat hål för krokar eller liknande och testmäta hur tjock väggen är. Man kan provborra i det hålet och se om det kommer ut gipspulver eller träspån.
hempularen: Som sagt. Inloppsventilen stänger inte ordentligt. Inne i cisternen finns en flottör som flyter upp och stänger inloppsventilen när cisternen är lagom full. Felet gör att det fortsätter sippra in vatten i cisternen. Blir den överfull rinner det ut i toastolen. Men det kan ta många dygn innan den blir överfylld.
Camomilla7: Jag skulle vilja ta bort mitt badkar i badrummet. Jag har mått som gör att inte ens den minsta duschkabin får plats, bl a ett fönster som öppnas inåt. Jag är inte heller helt säker på fallet mot golvbrunnen och inte heller helt säker på ytskiktet för att kunna börja duscha direkt på klinkergolv då jag misstänker att det är ca 20 år gammalt. Funderar på då på ett fristående
Bjober: [citat] Det är nog 50 utan enhet som avses. Inte 50%. Så det är svårt att säga om det är en hög eller låg siffra.
AG A: Om ni har använt badrummet medans hyllan/skruven varit borta, så är det inte konstigt om det finns fukt i hålet. De som satt upp hyllan kan även ha slarvat, och använt för lite silikon när de skruvat. Hursomhelst så är det väldigt lite fukt, så den kommer inte göra någon skada. Vill du göra någonting, så låt bli att använda duschen ett par dagar, om möjligt. Sen blåser du med
Claes Sörmland: [citat] Det är verkligen inget att förvånas över. Det beror på att vi människor tenderar att fatta beslut spontant och utan analys, nästan helt känslobaserat. Ju viktigare beslut desto mer känslobaserat. Varje säljare eller lurendrejare vet detta och utnyttjar det. Sen funderar vi över händelseförloppet i efterhand och då kickar sociala delar av vår hjärna in, de som överväger
BirgitS: Det brukar gå bra om man använder duschdraperi och tänker på hur man riktar strålen och står. Om man man märker att det blir mycket som rinner ner bakom badkaret kan man ha duschdraperi längs väggen också. Eller så gör man som på den tiden alla badade och det inte fanns tätskikt på väggarna, man duschade av sig efter badet sittande på huk i badkaret.
balkens: Hej allesammans Vågar man pröva och frigöra klämringen för att byta till ny. I så fall tipsa om hur så att man inte skadar damasken. Mvh
JA1334: Hej! Har köpt ett Burlington Edwardian tvättställ med ställning likt: https://www.sekelskifte.com/products/tvattstall-burlington-edwardian-61-cm-massingsstallning?_pos=6&_sid=a79dbc6d8&_ss=r Jag hade inte koll på att att denna tydligen ska skruvas i golvet enligt instruktionerna. Har någon erfarenhet av att strunta i detta eller annan lösning på fästning? Känns ju som att det inte är
BirgitS: [citat] Jag föredrar blandare från de svenska klassiska leverantörerna som man vet har reservdelar under väldigt många år, dvs. FM Mattson, Mora och kanske Gustavsberg. Det är i och för sig möjligt att Tapwell har haft halva marknaden de senaste 10 åren, men jag tror inte det, men det känns som att hälften av alla trådar om problem med blandare yngre än 10 år är blandare från
Viktor.J: Jag hade borrat ett gäng välriktade hål där du vet att slangen inte går för att försvaga lite och göra sprickanvisningar för betongen
Fario: Nu har jag bytt ventilring. Bauhaus hade slut på rätt storlek så jag åkte till Hornbach i en annan stad. Efter tre dagar märker jag inte av att det läcker. Får se hur länge det fungerar.
Nikovic: [citat] Såg det här gamla inlägget och har en fråga. Du kommer möjligtvis inte ihåg vad er klinkerplatta heter? Vi har likadant i vårat hus men en platta har gått sönder och jag letar med ljus & lykta efter en likadan.
BirgitS: Det beror nog snarare på att Macro Design och INR är kvalitetsprodukter med rejält glas och stadiga profiler. Macro Design Spirit hörn med två raka eller två runda dörrar kostar drygt 10 000 kr också. Hafa är lite billigare (och oftast lite sämre kvalitet) om de har någon storlek som passar dig. Du måste ha dörrar som är gjorda för en nisch så att magnetlisten som håller ihop
Grillen: [citat] Det var jag som var blind alltså. 😅 Tack för snabbt svar
Stefan1972: Ska och ska, ytskiktsrenoveringar var nog lika vanliga då som nu.........Ny matta och måla om lite kanske är det nog många som gör utan att för den sakens skull byta nå vvs eller tänka på nå krav gentemot försäkringsbolaget. Det blir bara en grej man får reda på vid skada......
Paul-Staffanstorp: [citat] Absolut enklaste och bästa är att låta ett slätt 110 rör sticka upp. Fuktskydda mot detta med rörmanschett och när klinkern är lagd kapar man uppstickande rör så det bara sticker upp max 10mm över klinkern. Sen trycker man ner en sådan här i röret... klart. :) https://faluplast.se/produkt/2316848 Finns även excentriska varianter om man har behov av detta.