Badrum
ByggNiclas: Hej! Försöker lösa problemet med att min integrerade tvätt/tork (model EWW168543 W) inte vill torka tvätten längre. Jag har kollat alla ”externa delar” som slangar, avlopp, vattenlås och rensventil för att utesluta att det inte är något stopp el liknande där. Topplocket blir väldigt varmt vilket jag antar att man kan dra slutsatsen att värmeelementet är ok/fungerande (?).
erikjakan: Hur grovt är undergolvet? Hur mycket kan du bygga på utan att få problem med takhöjden? Ett alternativ kan vara att såga upp undergolvet, gjuta i mellan golvreglarna med EPS-betong, sen flytspackla på det. Mvh Erik Wedlund
Krilleman: [citat] Svaret blir samma, ingen vet om ditt anslutande rör från dyker rakt ner i eventuellt grus från brunnen eller går i betong sidledes. Du behöver öppna och kika för att få vetskap i det.
linnnordstrom: Tack för alla som tog sig tid att svara. Blir en Macro
Paul-Staffanstorp: Primar man golvet ordentligt innan golvvärmen läggs så kan man även bara duscha över lite primer med en sprayflaska eller blomsterspruta kvällen innan flytspackling.
platon1980: Förutsättningen är att anslutningen ska ut lite, befintligt rör är 115mm, gammal äggskalsstos i gjutjärnsmuff , kapat 1cm ovanför betongen (ska inte flytspackla där). Toaletten har plats för max 6 cm högt rör ovanför färdigt golv, medan stosen oftast är 7 cm från golv, visserligen kan det gå om klinkergolvet bygger minst 1 cm, men jag vill ju inte riskera att toaletten ska hänga
Bo.Siltberg: Ser ut att finnas lite av varje där, gissningsvis en golvvärmekabel, sensorkabel av något slag och strömmatning till en elradiator. Det går inte att svara närmare än så. Du kan kanske fråga förra ägaren. Är det lagt golvvärme ska det finnas papper på det.
BirgitS: [citat] Monteringsanvisningarna brukar ju gå att ladda ner på tillverkarens webbplats. Du vet väl vad det är för fixtur och toaskål du har köpt?
C.Lundin: Nu får ni sluta mata trollet. Just nu praktexempel på hur han lyckas...
digg75: Köpt på mig en fixtur som visar sig vara för hög. Tänkte få in den under snedtaket (1080 mm) men är 10 cm för hög (1180 mm). Ja, den kanske kan bytas men behöver installera den i morgon! Någon som vet om dessa kan kortas? Finns Kap markeringar på spolröret för kortning. Ramens underdel verkar kunna kortas med utan att sitthöjd eller avloppshöjd påverkas.
rawen77: [citat] Nja det gick inte att fixa med någon koppling eller liknande, så jag fick ta bort röret och såga upp hålet ca 5 cm . För att sedan sätt dit nytt rör och täta med flytspackel/tätmembran/MS-polymerlim och slutligen en del kakelbitar . Inte det snyggaste men lär hålla tätare än övriga badrummet :)
JöggeH: Hej! Ska montera blandarfäste till duschen i nyrenoverat badrum. På reglingen sitter nu en skruvbeständing Fermacellskiva som fästet ska skruvas i. Problemet jag ser är att skruvarna också måste genom plåten till väggbocksfixturerna, tror inte att skruvarna drar igenom plåten utan förborrning. Enligt Säker Vatten så ska man ju bara borra genom kakel och tätskikt men tror ni man kan
Elversson: [citat] Precis, hade jag vetat det jag vet nu så hade jag definitivt funderat annorlunda. Det är bara det att rörbekymren dök upp i samband med renoveringen av badrummet, då var allt redan utrivet och mattläggarn hade påbörjat arbetet. Och eftersom alla rör är ingjutna i golvet så finns två alternativ till ny rördragning. Alt. 1: Bila upp hela övervåningen och dra nya rör samma
Staffans2000: I praktiken är det alltid dyngsurt bakom kaklet och klinkern. Min uppfattning är att om vattnet kan tränga in genom fogarna, kan det också tränga ut genom fogarna. Så om det råkar vara stopp för droppens väg bakom kaklet ner mot golvbrunnen, spelar det inte så stor roll. Det man skall tänka på, är att det handlar inte om något "Niagarafall" bakom kaklet, utan endast fukt.
Hemmakatten: Du behöver inte ens måla timmerväggen om du inte vill. Det är ju bara en toa o handfat i rummet.
Snickesnackarn: Rör i rör i vägg med skvallerrör från kopplingsskåp då ser du om det läcker
test1: du får såga ut i de nya reglarna för den eller så ställer du de nya reglarna på den liggande så att säga. bäst är nog att såga ut i reglarna.
GoC: Förtvålat lim under plastmattan på golvet. Kolla så mattan sitter fast ordentligt. Hög fuktighet i betong och limmad plastmatta är ingen bra kombination. Limmet förtvålas, blir kletigt och luktar illa.
BirgitS: [citat] Men om du tittar på fotot så ser du att man normalt inte ser golv-vägg-vinkeln under toaletten (om man inte kan stå på långt håll i ett stort badrum).
roju: Någon som vet hur det är tänkt med en badrumsyttervägg. Får inte till det då konstruktionen skall vara. Väggreglar cc 60 Ångspärr Liggande 45*45 cc 45 Kortlingar i alla skarvar så skivan har stöd runt om. Stånde 15mm konstruktionsplywood (Måste då bli 120cm breda för att passa med cc 60 och kortlingarna) Stående våtrumsgips som skall skruvas i regeln med en halv skivas
t67565655: Saknar vattenlåset till denna och undrar vad det är för golvbrunn. Någon som vet?
BirgitS: Läs bara väldigt noga alla regler från BKR och alla instruktioner/anvisningar från alla tillverkare av de produkter du köper och följ dem slaviskt. Dusch i ett rum på 2 kvm då gäller det att tänka lite extra på elen också så att den inte kommer för nära (120 cm) duschmunstycket.
Hojte: Vilken storlek vill du ha? För dom som finns är små pga man har platsbrist om man behöver ett hörnhandfat vilket gör att dom blir små
Nyfniken: Mina 50 cent är att det är viktigare vem som sätter tätskiktet än tätskiktet i sig. Mina andra 50 cent är att hantverkare generellt snackar skit om andra företag/system/regler/dolda fel utan att ha någon egentlig koll.