Badrum
GoC: Verkar vara en sån där kabin där alla reglage sitter inne i ett hörn av kabinen. Är troligen en o-ring som sitter bakom den muttern du skruvat på som är utsliten. Du kan ju försöka stänga av vattnet och skruva loss muttern och se om du kan byta o-ring eller pröva med lite sånt här klet https://www.biltema.se/bygg/vvs/kemikalier/rorgangspasta-2000034558 Oavsett så verkar det vara
GoC: [citat] Absolut :) Rådet om att faktiskt lämna tillbaka grejerna är i all välmening. Finns det inte delar så att man inte ens kan montera det med ett blandarfäste för utanpåliggande rör så lär det bli minst lika krångligt att få tag reservdelar. Termostatkroppen, packningar mm borde faktiskt gå att få tag på enkelt om det behöver bytas. Annars måste du byta ut hela blandaren.
Äldre dam: Tack alla för tips och stöd. Hantverkare från firma åkte runt och i något byggvaruhus hittade gamla modellen av Tebo/London. Silen ligger mer plan, men inte helt perfekt. Jag är ingen kunnigt person, men troligen finns det ett konstruktion fel i den kvadratformade silen. Kommer aldrig rekommendera den modellen för någon.
RobertK_Malmo: Mycket bra förklaring av dröjsmålsränta ! Nyttigt för oss som inte är advokater :) Dela gärna mera i framtiden.
Rabbithole: Har inga problem med mina forbo mattor. Sling in på ett mattvaruhus och kolla vad dom har Forbo, Tarkett och Gerflor är ganska vanliga
Saintus: Badrumsrenoveringen är nu avslutad och det har gått bra. Känns alltid tryggt att se till att betalning sker EFTER att badrummet är klart så att man behåller någon form av påtryckningsmedel. Jag försökte vidare ha så mycket koll jag kunde under alla olika moment själv genom att jobba hemifrån ibland, även om jag är en lekman i sammanhanget.
Norrc: Hej! Läste runt, men inte helt klart än... ska byta blandare, visar en bild hur befintliga delar såg ut, och på nya som ska in.. vad behöver jag köpa? :thinking: Den tidigare var det ju en fast mutter på medans den nya är helt slät Med vänlig hälsning, hemmaknölare
Elversson: Okej ja men då kan ju det där vara ett alternativ. Jag funderade själv hur jag skulle göra men när jag såg att kakelfirman som gjort halvkaklad toalett hos mina föräldrar tillämpat den lösningen så körde jag också på det.
GoC: [citat] Eller köper en mjukstängande från Ikea för 300kr. Blir förstås inte lika snyggt som ett originallock.
saiter: Tack alla för hjälpen. (y) Ska kolla lite kontakter, så får vi se vad det blir. //AA
ZipLock: [citat] Helt rätt - jag lämnade nyckel till firman som gör jobbet.
ihägg: Ser du inte hacken i plattan mot fönsterlisten? Han hade med sig vattenkapen men tog den andra. Tack för det liksom. Och ursäkta närbilderna. Tar gärna emot förslag på hur du vill att jag ska fota så du kan se felaktigheterna jag vill ha råd om...
Sångaren: Tack snälla för alla svar. Jag tog bort spolknappen och skruvade åt muttern i mitten ordentligt med skiftnyckel sen tryckte jag på spolknappen. Fungerar som ny
allexx: Avlopp innan vattenlås. Och anslutningen på vatten från tm är väl G25 och vad har du på kopplingen på vattenrör där ändlocket sitter?
Janus82: Det närmaste som jag kan hitta vid en googling är att vid läggning av parkett så får golvet som mest bukta med 3mm över 2 meter. Golvspån är mycket mer förlåtande än vad parkett är så om du håller din kring 3mm bukighet så är det inget problem alls.
Rickard.: Vore intressant att höra av något som gått säkervatten tex. Det jag hittade snabbt var att just säker vatten skriver att toastolar med armstöd måste skruvas fast och det gör att jag tolkar det som att det är godkänt (om det görs rätt) när det behövs men avråds när det inte behövs.
BirgitS: Välkommen till forumet! Jag föreslår att du fotar badkaret så kanske någon känner igen det. Sen är det ju inte säkert att det fortfarande finns reservdelar efter 35 år. Står det inget namn på toalettens spolknapp?
BirgitS: [citat] Det lär finnas duschdörrar där profilerna limmas i stället för skruvas i väggen.
Tommytommytommy: Jag har en pågående badrumsrenovering hemma. I hörnet som är diagonalt från hörnet där brunn är i badrummet, kommer det elementrör upp från golvet. Hantverkarna som är på plats har haft diskussioner hur man ska lösa detta och kom på följande lösning. Man byggde in rören och låter de kommer ut från ”lådan” så att rören rent tekniskt kommer ut från vägg enligt säker
Mr B: Hej! Jag har börjat med en badrumsrenovering i mitt gamla hus som är byggt i slutet av 1800-talet. Just badrumsdelen är byggd i början av 1970-talet, så halvmodernt byggnadstekniskt åtminstone. Jag ska utöka storleken lite så jag får plats med ett badkar, så jag tar ett angränsande rum som har varit "matkällare" även om det inte är källare. Tanken är kakel och klinkers med
Snigla: När vi sålde sist fick vi också jaga hantverkarna för intyget. Det skulle tillhöra huspärmen.. papper med huset alltså. Vi hade inte någon bostadsanpassning eller så. Men efterfrågas om man säger att man renoverat badrummet.
Tomas Eklund: Tack HomeboY för informativ bild. Då förstår jag bättre varför det är fix mellan klinkerramen och klämringen. Jag kollade lite hemma hos pappa som fick sitt badrum helrenoverat av en annan firma för ett par år sedan. Det var förstås smutsigt i brunnen (så jag tog ingen bild), men såg i övrigt snyggare gjort ut. Inte lika "slabbigt". Men jag får uppfattningen att jag kanske bör
Oldboy: Som BirgitS skrev: det är luftfuktigheten över dygnet som styr huruvida det blir ngt mögel eller inte. Principiellt skulle jag säga att det inte är några som helst problem att öppna dörren och låta fukten blanda sig med resten av luften på ovanvån. Dock, oavsett temp i badrummet, så ska det inte finnas ngn imma på spegeln efter en halvtimme, och för hela ovanvån så borde det inte
Carwen: [citat] Vet inte själv så mycket mer. Fanns här när vi flyttade in... finns inga papper om det.
hempularen: Vet du vad som finns under tejpen? Ser mer ut som han lagat läckan med tejp, än satt dit någon koppling.
Bhelena: Vattenlåset är helt - ja. Bekostade en besiktning - allt fungerade som det skulle ända till för något år sedan isamband med ombyggnationen i fastigheten och i lägenheterna runt omkring. Man kan tydligt se att vattnet sakta strömmar ur golvbrunnen. Hur skulle de plötsligt sluta fungera utan att något skett i badrummet (som totalrenoverades 2003). Jodå jag ska renovera badrummet MEN om
Nils82: Hyr en redig bilmaskin så är kvarvarande jobb gjort på 30 min. Din tanke med att "säkra" det nya golvet är helt rätt.
Pappa1986: [citat] Tänker du göra det själv så är det billigt, hehe. Du kan ju bila upp plattan själv och sen låta rörmokaren komma och dra rör mm. Det dyra är ju själva badrummet med all sin inredning mm.