Badrum
Petter78: Återkommer med bilder. Bild 1 Så här är rummet nu. Jag ska ta bort bänken till höger. Borrad brunn är ca 2 m utanför. Min tanke är att ha handfat mm istället för bänken bild 2 Under en plastmatta finns ett trägolv bild 3 Till vänster står nu den gamla vedspisen Min tanke är att ha dusch i det hörnet Era tankar, råd, funderingar?
stefand: Har en bild men där är inte gipset med, bara OSB. Men kommer gips utanpå och sedan behöver jag bygga ut med ca 4-5 cm med puts på väggen till vänster för att den är så skev jämfört med väggen till vänster där jag står och tar bilden.
Emma Johnsson: [citat] Vi köpte på vår lokala Bad&Värme-butik. 412 kr tog de. Men de är vår hyresvärd som står för kostnaderna bara vi ordnar material och gör jobbet.
spacemoose: Stort tack för alla svar. Då blir det en klick våtrumsfärg under julhelgerna. (y):D
Rickard ljungholm: Ett sent svar men någon som kanske hoppar in i tråden å läser , Kan absolut spackla på xps, men lägg en fiberduk eller ålders beständigt plast först sen amering, oavsett så skall du alltid ha 30 mm på ett flytande golv även om du har armering då riskerna finns att golvet spricker annars , Finns en mängd olika sorters golv spackel , allt från 3mm- 200mm Vid 3mm spckling så används
KjellTimell: Att slukristen är offsett är Ok, så länge man kan få i och ur vattenlåset. Det gör man för att få en snygg plattsättning. Hur dom resonerat i ditt fall vet jag inte, men något har har dom säkert tänkt. Däremot bör/ska slukristen ha full täckning av fix under, vilket din inte ser ut att ha.
cpalm: [citat] Mja, alla dessa produkter som säljs som badrumsrengöringsmedel är en blandning av kalklösare och smutslösare. Det går utmärkt att blanda. Däremot verkar de ju lite olika och alla ytor kanske inte behöver båda, så det kan ju vara lite slöseri.
Staffans2000: Förbaskat klåpigt gjort. Påpeka det, vägrar han, skulle jag struntat i det men påpekat att du vet vilken yrkesbana hans mor och syster valt .
steve5432: Hej! Är snart färdig med duschinstallationen, men blir inte klok på denna https://www.gelia.se/10_gel/gelia-vvs-1/blandare/dusch-och-bad/3010003901/ Den ska skruvas in under termostatblandaren för att kunna fylla badkaret. Det finns två sexkantsskruvar. En som låter fast gängan mot termostaten och en annan som jag inte riktigt vet vad den gör, men man ska skruva åt den när man ställt
vectrex: Fuktig inomhusluft som kondenserar på den kalla fasaden. Svårt att komma på en vettig lösning som ser bra ut. Bästa är ju att leda ut detta på taket, men det är nog inget alternativ misstänker jag? Förlänga rören så de sticker ut en halvmeter från fasaden, kommer ju inte se klokt ut dock. Lite osäker på hur stort detta problem är? Tänker att taksprånget är det som tar mest
GoC: Hela vattenlåset saknas så inte konstigt att det luktar Skulle tro att det är en Purus Alfa 75 https://www.purus.se/produkter/gamla-vattenlasinsatser/
BirgitS: [citat] Nu vet jag inte exakt hur bred en rollator är men de måste vara så breda att man får händerna naturligt ovanför handtagen och inte riskerar att slå fötterna i hjulen även när man svänger. Men annars så är just dörrbredden satt efter en standardrullstol. Men däremot så ville ju "byron v2" även ha höga trösklar och det påverkar ju framkomligheten för en rollator
aspa-hasse: Jag har också fått byta duschblandare en gång pga dåligt flöde när den var igensatt och mycket svår att rensa. Det gäller att kolla upp vad som egentligen är problemet.
JA”Snabbe”: [citat] Det är på jobbet när det var nybyggt för 4 år sen. ;) I mitt garage får det knappt plats en halv bil :crysmile:
Derbyboy: Max spännvidd mellan upplag är 250 cm vid 45x195 reglar cc60. Jag har spännvid 220 cm med 50x175 reglar cc60. Hur ska jag räkna?
Lutte: Jo det är ju just den där biten som gjorde mig lite fundersam då rinkaby säger att alla brunnar passar förutom saga och rot då man inte kör med distansringen. Ska ha matta och då blir det släta sidan utan distansring. Vet inte om jag är extra trög men ned matta så ska det ju passa enligt rinkaby. Nu är det ju inga pengar att köpa en ny brunn
Pelle333: [citat] Här är 4 bilder. Bild 1: Så såg det ut innan väggen kom på plats. Där ser man det svarta röret som kommer ut på andra sidan väggen. Bid 2: Så ser det ut på gästtoaletten. Det svarta röret sticker ut ca 5 cm från väggen. Man ser röret från handfatet och kragen på gumminippeln. Bild 3: Så ser det ut när jag har tagit bort massan, tror det heter unigum som är på bild
JA”Snabbe”: Om inte ekonomin finns till helrenovering just nu så borde det väl funka med att sätta en ny klämring. Om inte spånskivan mjuknat helt och luckrats upp så torkar den väl tillslut. Fuktskada har du ju garanterat fått, men akut behöver det ju inte vara.
myrstack: Tomröret vid golvvärme är endast för att underlätta att dra tillopp eller retur vid förläggning och ev mekaniskt skydd av dessa under gjutning/förläggning. Eftersom du inte har ett tomrör längs hela slingan och även om du skulle ha det är det inte praktisk möjligt att dra om en golvvärmeslinga har det inte samma funktion som pex rir vid tappvatten
hempularen: Du kan ev. ordna stöd för spånskivan så nära brunnen som möjligt. Det ser svårt ut där röret går. Möjligen kan man skruva in en regel under röret, och bygga uppåt från den.
Bossesv: Att man kan byta kakel utan att sabotera våtrumsfolie har jag "listat ut". Men hur mycket svårare är det med gips bakom? Eller är det likadant oavsett underlag bakom folien?
Bamboozled: Tack för tipsen, jag försökte med rör med inbyggd muff först, men pga dåliga vinklar och trångt om plats fick jag köra på den ursprungliga idén med två skjutmuffar och en kort rörbit mellan. Fanns inte plats att trycka på tillräckligt hårt, blev lättare med kortare bitar. Sista skarven blev ett helvete ändå, men nu sitter det bra :) [bild]
Takläggare: [citat] Bara glad jag kunde hjälpa till:) Nu är man äntligen jul ledig så god jul och fortsättning.
Mathildatiger: Så här ser vårat badrum med matta ut. Renoverat 2018.
sonepeter: Limträbalk låter inte alldeles tokigt! Att jag inte tänkte på det, kollar vidare efter passande dimension! Tack för inlägget!
Rickard ljungholm: Du kan sätta vanligt gips på hela badrummet, alternativ sådan skiva som är som frigolit plats , sen kommer membran eller folie
Liljeros: Jag skulle nog gå på Tosses variant, dvs offra väggen på andra sidan om möjligt. Problemet är ju att tätskiktet är punkterat och sätter man upp med bara skruv istället blir det inte särskilt bra då den monteras i ett hål. Bara kladda in en jäkla massa silikon och hålla tummarna för att inte något vatten letar sig igenom... värt att nämna gällande limning är att det kan funka
hjalle74: Prova att gnida sprickor med ättiksprit, det kanske ordnar det för en stund om inte annat...
Hampusca: det här forumet är värre än FB
newbee: Jag tycker att det ser ut som om att det saknas brunsmanschett, men där är ganska mycket kladd med fix. En rensning av vattenlås och golvbrunn hade inte skadat.