Badrum
Vector: Sätt blandaren som du skulle ha haft dusch å fixa sedan med blandaren så du kan fylla badkaret. Då blir det inga problem om du en dag slänger ut badkaret med att ha blandare på fel vägg eller höjd....
JustDoIt: [citat] Tack för svar! Så varje vägg planerades helt för sig själv för att få lagom stora kapningar mot hörnen?
davveno1: Tex https://www.hornbach.se/shop/Golvbrunnssil-Stockolm-Lux-Black-200x200mm/10103370/artikel-detaljer.html
StevieGee: Hade måttbeställt på INR. 87x87? Ditt förslag kommer inte se klokt ut. Blir ju värsta skottgluggen..
Rolle85: Ikea skickar med ett silikon som råa ytor behandlas med när man sammanfogar dem.
erikssonjorgen: Hej, "Säkervattenväggen" är 15 mm konstruktionsplywood och skiva utanpå, t ex gips. Det är 3 mm skillnad mot ditt alt 1. /J
Lundqvist86: Skulle nog flyttat rören på vänster sida om av avloppet och sätter dem 40 cc mellanrum i millimeter. Då ryms det en bricka
betamax: Uppdatering; Gjorde en brygga enl. Snaggletooths tips. Så nu funkar fläkten med knapptryck tills vi fixar en koppling till lampans strömbrytare. Tack igen och god forts som man säger.
BirgitS: Troligen inte, men måtta för säkerhets skull om den kan vara i vägen för axeln när man lutar sig åt sidan.
sinclairhacker: [citat] Kör med liknande lösning ifrån Barco, och det håller verkligen en skön varmare komfort , även om betonggolvet är kallt. Lagt mina så jag smidigt kan lyfta upp och göra rent under, samlas ju en del smuts efter en tid.
Kurtivan: https://www.vvsobadrum.se/reservdelar/reservdelar-duschar/ido-showerama/ido-golvtatning-showerama-7-3
Patzie: Tar du bort det där, så kommer du antagligen få göra om hela badrummet, tveksamt om tätskikt är i folie form om de är gjort 2010 , så blir Inge bra att ”skarva ” på nå nytt. Och även om de vore folie så är de väldigt tveksamt att skarva sån stor yta av golvet.
Anderscurl: Vi hade liknande förutsättningar som er. Lite andra mått där badkaret stod, 100x160cm. Renoverade badrummet för drygt 2 år sedan med följande resultat. [bild] Kliver fortfarande in i duschen och känner mig fruktansvärt nöjd och glad i valet av dubbeldusch. Aldrig varit trångt i duschen än så länge.
BirgitS: Här är en broschyr med skötselråd: http://www.marmorgranit.se/wp-content/uploads/2014/08/Sk%C3%B6tsel-marmor_kalksten_h%C3%A4nvisningar-till-sk%C3%B6tsel-inomhus.pdf Men tyvärr är jag tveksam till hur det fungerar nu när handfatet är i så dåligt skick utan ska man få en så dålig stenskiva fin behöver man antagligen slipa och polera den.
hapazard: Vi budgetrenoverade vårt badrum ett par år innan vi sålde vår lägenhet. Målade taket, satte in nya dushväggar, kommod, toa etc, samt fogade om slitna fogar. Några helgers arbete och under 20000 i kostnad gjorde att badrummet såg nytt ut på bilder och kändes fräscht. Det lönade sig nästan garanterat, men var ju i en brf...
Atom: Har letat i omgångar efter antihalkmedel till klinkers. Fanns 2014. Hittade bara detta som inte finns till försäljning! https://www.harald-nyborg.se/antihalk-spray-250-ml.html Går det att köpa något liknande?
Åsa Lund: Jag hade nog skruvat loss den och tagit med till en firma som säljer reservdelar
Nikorasu: Du vill undvika dubbla tätskikt. Skär bort den difftäta plasten där våtrumsfolien kommer att täcka, men med ett "underlapp" på 20cm, dvs plasten går in under gips, etc. så långt
Blåbetong: Korrekt. Finns avlopp, men jag har lagt Plexiglas över och silikon runt kanten. Luktade bleka döden i utrymmet tidigare. Planen är att lägga plast på golvet i fd duschen, innan jag gjuter. En framtida ägare kanske vill göra det till dusch igen. Eftersom jag avser lägga överblivet klickgolv i rummet så tror jag det funkar hyggligt.
Någotmåstehända: [citat] Bindoplast 7, så det är nog inget bra val. Testar den andra istället. Precis! det är väll inte helt textbok men det betyder inte att det inte kan funka ;) är ju inte heller någon stor yta och det är inte precis i duschutrymmet heller. Tack så mycket :)
mattan_87: Har nu fått hjälp av en kvalificerad hantverkare som gett sin syn på saken och det verkar som det är en vanlig lösning att ha kvar rör som kommer ur golv om huset är byggt med detta. Det enda som är oortodoxt är avloppet, men vi har nu kommit överens med säljarna om prisavdrag på grund av detta. Tack för all er återkoppling och hjälp!
Claes Sörmland: Om man nu ändå vill måla på gammal tjock våtrumsmatta. Vad tror ni om plastprimer för PVC under våtrumsfärgen?