M
MkIorebro: Då var projektet 99% klart! Blev att riva ut alla gamla kommoder och sätta in ny glasvägg. Fogarna blev nerslipade för hand och jag la i en ganska mellangrå/ljus fog. Blir nog att i framtiden riva bort allt kakel och sätta nytt + värme i golvet. :D [bild] [bild]
9 svar · 1,7k läst
·
leraker
leraker: IFÖ caribia badkar, av senare modeller med hel front (alltså inte den varianten som har ett inpressat mönster i frontplåten), ser man själva fästerna på fronten eller inte? På bilder på nätet ser man inte fästerna på de med helt slät front, man ser de på bilderna med pressad front. Mailade ifö om detta och fick svar att man ser de även på de nyare med helt slät front. Detta
0 svar · 911 läst
BirgitS
BirgitS: På golvet har du klinker eller sten och jag vet inte riktigt vad du menar med "naturell" i det sammanhanget. Är det vanliga klinker du har eller en sten från naturen?
14 svar · 93,3k läst
·
rörpularniskaune
rörpularniskaune: Okej! Tack för svaren, jag kommer ersätta 45*145 reglarna med onödiga hål i, behålla cc måtten som är och slänga på en 22mm spånskiva ovanpå, limmad och skruvad med spånskruv med kanske 20 cm mellan skruven (samma som vägg gips tänker jag blir bra) sedan flyta ut iallafall 15 mm med lokalt fall till golvbrunnarna. Följer gvks regler för tätskikt (helvete vad noggranna de är
6 svar · 9,9k läst
·
oscarwww
oscarwww: Gjorde du jobbet själv i slutändan? Hur blev resultatet?
29 svar · 38,2k läst
·
Jiji
Jiji: Det finns alltså inget avlopp i huset, inget indraget vatten heller. Min lilla utläggning om det ev avluftningslösa badrummet var i ett annat hus. I det nu aktuella huset finns inget vatten eller avlopp.
4 svar · 4,3k läst
Hillpinch
Hillpinch: Tja! Fick hem mina kakel till tre väggar, vit blanka rakskurna plattor. Tänkte lägga dem stående. 29,8 x 59,8 är exakta mått. Mitt badrum är 3000 lång och jag kan teoretiskt klämma in hela plattor utan att behöva kapa, då med 1mm fog. Funkar det? Men i praktiken, skjuter jag mig i foten? Alternativt börja med delad kakel? Känns ju lite tryggare, men jag blir ju bara halvnöjd.
0 svar · 1,6k läst
B
björnkram: Hej! Jag har en duschblandare från Svedbergs av modell Quadra & Round (tror jag). Vet inte om modellen utgått men jag hittar ingen manual med rätt info och behöver hjälp. Den läcker där man skiftar mellan duschslang och takdusch. Kan jag lossa den på något sätt? Har försökt dra upp piggen och skruva på den, men vill inte göra sönder något. Om jag får loss den kan jag då
0 svar · 2,3k läst
·
T
tergo: [citat] Ja (byggsats från nordiska trähus)
15 svar · 2,4k läst
P
peter_sweden: Hej Jag har en bubbelpool där en kran har varit otät och runnit. Jag har mycket kalk i vattnet och där vattnet har runnit har det blivit missfärgat (se bilder). Det verkar som att vattnet även har frätt igenom något tunt ytskikt i badkaret och missfärgningen är i ytskiktet. Tips på hur jag kan lösa det? Har provat med ättika och med citronsyra. Det blev bättre men är fortfarande
0 svar · 891 läst
·
BirgitS
BirgitS: Kan ju vara bra att välja ett system som fick godkänt i senaste testet av tätskikt. Sen läsa de olika systemens instruktioner för att välja ett system vars instruktioner är begripliga för en själv.
2 svar · 2,7k läst
P
Powerslott: Är det nån som köpt våtrumspanel på Bauhaus till sitt badrum istället för kakel ? Och är det svårt att sätta upp ,tänkt till sommarstuga .
0 svar · 2,3k läst
D
Derbyboy: Vad är fackmannamässigt när man ska renovera ett badrum med reglade väggar 2” x 2” cc60 med råspont och gips på båda sidor? Är det fackmannamässigt att riva väggen och regla upp en ny vägg enligt säker vatten? Är det vad fackmannen gör när han får i uppdrag att renovera ett badrum där reglarna sitter cc60?
90 svar · 15,0k läst
·
V
vedklyv: [citat] Och för att strö ytterligare salt i såren bör du nog byta samtliga avlopp i huset, de är nog lika gamla.
14 svar · 4,0k läst
Britta Frank
Britta Frank: [citat] Hej hur löste ni detta? Har samma och hittar ingen lika med skruvhål. får väl borra nytt
2 svar · 4,5k läst
L
Lexii: Tycker om skåpet, hittar inga handfat som passar skåpet (har prövat 2 olika) och skulle helst hålla kostnaden nere för nu, plus tycker om betong/cementlooken nu när jag sett den. Ny handfat på 120 är 5000 minst, med skåp så landar det på minst 10000.
2 svar · 2,2k läst
sYph
sYph: Jag tycker det ser ut som om att man ska applicera silikonet EFTER man satt dit ramen, och lämna en glugg i mitten på bottendelen. Men i övrigt håller jag med, rätt luddig instruktion, förstår inte att det fortfarande trycks dylikt skräp utan någon som helst textrad med förtydligande.
1 svar · 1,4k läst
O
olofh: Vill du ha lite äldre look tycker jag sånt här är fint https://www.byggfabriken.com/beslag-och-inredning/ventiler/info/product/650-119-ventil-imkanal-rektangular-svart/ kolla runt i kategorin, finns lite olika
6 svar · 5,3k läst
·
Amatöraf
Amatöraf: Prova hemma, skiter det sig kapa plattorna till rätt mått och ta de till någon firma som kapar sten och be de gira.
1 svar · 2,7k läst
L
Leif i Skåne: Sättbruket får en sämre egenskaper vid högre temperatur, samt det torkar ojämnt fortare vid skarvar så mitten av en platta tar det 3-4 veckor innan vattnet vid mitten av plattan försvinner. Risken är att plattor kan lossa eller få en ihålig klang om man knackar på dom. Troligen inga problem, så sov lugnt. Om du läst i installation instruktionen för termostatet, så har del ett
1 svar · 1,1k läst
Anna_H
Anna_H: Sådan propp har vi i vårt nya, mycket bättre. Och lös front.
4 svar · 9,3k läst
·
vcx
vcx: [citat] Det är snarare bra att det är vatten i slangen, då får du ett vattenlås på köpet. Annars misstänker jag att det finns en risk för lukt då man ansluter slangen efter vattenlåset från handfatet.
1 svar · 2,3k läst
T
tappvattenledning: [citat] Tack!
9 svar · 2,8k läst
·
F
falkn: Håller med ovan, men allt beror på vad ni har avtalat. Enklast är väl att ringa din hantverkare och fråga alt. skriva in det i avtalet om det inte är skrivet ännu. Sen hade jag nog velat ha en lampa själv ändå.
3 svar · 718 läst
snuttjulle
snuttjulle: Klassisk gammal brunn. Är säker dags att göra om hela badrummet men är det i källarvåning eller i stenhus och platta på mark skulle jag skrubba rent ordentligt med rostlösare och rengöringsmedel. Sedan börja spara ihop för en renovering. Om det är i trähus skulle jag nog försöka skynda på en renovering men det kan fungera i många år till bara man får bort lukten. Men håll
3 svar · 4,4k läst
·
Luccio
Luccio: Hej alla, Har tagit bort gammal sjukhusväv i badrum för att kakla, rester från väv,papp mm finns kvar på väggen,väggar är av lättbetong. Vad ska göras för underarbete för att få ett duschutrymme? //M
0 svar · 1,3k läst
S0MMER
S0MMER: Skulle tro att denna funkar. https://www.rskdatabasen.se/kategori/sanitetsarmatur-utrustning/duschutrustning/duschomkastare/omkastare-kompl-8126920-1 Men om jag var du skulle jag ringa Gustavsberg och fråga imorgon. Kika om du hittar en liten insexskruv på baksidan av omkastarn. I länken ser du rsk nr på reservdelarna, tala om för Gustavsberg vad du har för blandare och uppge rsk nummer så
12 svar · 2,9k läst
·
S
Simon Hellsten: Ah! Nej nu när jag kollade närmre på den nya är det ingen jordbeteckning (inga beteckningar alla på den gamla). Resterande är för olika stopp och start funktioner. [bild]
2 svar · 1,6k läst
·
B
byggarätt: [citat] Ok kontrollera hur fuktlasten ser ut för det är lätt att glömma att se hur huset utsätts för fukt när människor duschar med öppen dörr till badrummet!
8 svar · 2,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.