Badrum
Saintus: Jag kan inte svara på om det är enligt reglerna att man gör genomföring i våtzon 1 igenom tätskiktet på det sättet men som någon skrev måste ju en ventilationskanal monteras in i hålet. Det kan inte se ut som nu med bara ventilationskåpan på som på bilden över badrummet.
Ulltand: [citat] Byta är ju så klart bäst och det tillhör vanligheterna att det börjar läcka runt spindeln när man vrider på den typen av ventil. Ibland kan ett litet läckage upphöra över tid och det kan också vara så det inte läcker alls i viss lägen.
Alexn72: Spontant... laser eller vattenskärning så kan du göra mönstret själv i svart vitt...
hakan74: [citat] Gustavsberg har en modell som heter 8300. En wc med p-lås med tillhörande flexibel avloppssanslutning. Då har du justermån och kan få wc-n där du vill
Lagerström: Har inte undervåning. Är betong-plast-cellplast-golvgips-flytspackel-som det ser ut. Fick med blött trä när jag drog upp skruvarna så det är draget rakt igenom. Känns sådär att silikona och ställa dit stolen bara. Ringer imorgon till försäkringsbolaget.
MattiasGustafsson: Fenomenet har jag lyckats söka fram till att det kallas färgvandring eller migrering. Tydligen skall vissa typer av gummi eller plast från t.ex plastpåsar framkalla dessa missfärgningar, där färgen från det främmande materialet kryper ner i plastmattan, under topplagret på mattan vilket gör att det inte går att tvätta bort.
tergo: jag tror att det ev är en mora blandare https://www.byggahus.se/forum/threads/laeckande-gammal-ma-tvaettstaellsblandare.301365/ [MEDIA=youtube]vgaJ85w6avw[/MEDIA]
LampanC: Hej I vårt gamla hus på landet har vi byggt badrum och i samband med det hittade vi under några lager masonit ett tak av fin gammal grönmålad pärlspont. Det taket vill vi såklart behålla! Färgen är både flammig o sprucken och inte alltid i samma ton och det är såklart en massa spik ål...men vi vill ändå ha kvar både pärlspont o färg. Hur göra? Försegla m lack? Låta det vara
leby: [citat] Inga barnsjukdomar som finns kvar, ev förbättringar har lösts för länge sedan
Ludde Jakobsson: Hej igen. Det är alltså fästet på bilden som skall sitta på golvet som jag har problem med. Jag har provat med vanlig byggsilikon och det fäste inte . Tack för alla tips
Anonymiserad 168520: Det luktar som påbörjan till fuskbygge. Riv ut och börja om är mitt råd. Du får vara nöjd med 30 årig livslängd.
Färgskalan: [citat] Ja, det var ju det där med priset. :oops: Helt omöjligt i förväg få veta någonstans vad rimligt pris är. Löpande och svårt säga var ju svaren ... så till slut tänkte jag att ett fast pris är väl bra, då vet jag iaf. vad det landar på. Men hade ju ingenting att jämföra med, så om dyrt ... :thinking:
Jonatan79: Fuktskador blir det ju aldrig 120-150cm upp på väggarna! Detta lands påhittade regler och rekommendationer börjar ju likna galenskap!
Gustav Franck: Hej! Radhus från 1960 där vi är andra ägaren. i stort sett allt var original förutom toaletten på övre plan som renoverades på 90-talet. Nu har jag äntligen börjat bygga efter att ha rivit ut precis allt och skulle uppskatta lite tips angående avloppsrörens dragning. På bilden är de gamla rören kvar med avluftning som går upp på taket. Ritade in var placering av golvbrunn,
JLyck: Kör! Vi valde Rx tune, just för att den blir varmare i ljuset när man dimmar ner och att den ger ~1050lumen/m. Vi kommer troligtvis köra med den i hallen.
tergo: kanske denna del som behöver bytas https://www.vvsochbad.se/oras-nova-termostatinsats-364832
Svampe: Jag har en Myson badrumsfläkt som nu gett upp och funderar på lämplig ersättare som inte låter som ett jetplan och har grundventilation. Tänkte även passa på att sätta in en fläkt i tvättstugan/grovingången. Huset har i princip obefintligt självdrag till ventilation så med två fläktar som går kontinuerligt bör ventilationen bli aningen bättre i alla fall. Fläktarna sitter på
allemannen: Hej, Vi har tänkt bygga om vårat badrum och flytta avloppet till tvättstället och toan ca 1m. Sen även ett extra avlopp för tvättmaskin som vi tänkt ställa i rummet intill och ha som tvättstuga det är 3m från befintlig brun. Huset står på betongplatta och avloppen går i plattan så det behöver bilas för alla rören. Vi känner inte att vi har helt koll på hur det funkar så
cnyqvist: Ok. Men den verkar inte fungera. Om den inte fungerar (ej blir varm), så borde väl heller cirkulationen ej fungera? Eller är det bäst att ha den på i alla fall?
Violina: [citat] Inte mycket snyggare tror jag tyvärr inte.. "felet" är ju alla rören som går ner i golvet.. man hade troligen behövt dra om dem (kanske tom helt och hållet) frågan är om du skulle vilja ta den kostnaden? Angående garantin på badrummet i sig så tror jag den gäller ändå och ditt försäkringsbolag tar eventuella skador OM rören som går ner i golvet var godkänt (enligt då
larka742: [citat] Ja, vad gör man... man ringer och pratar med dem? Säger att man vill vara i stugan under sommaren och säger till dem att fokusera på badrum/toalett. Viktig poäng att föra fram är att ingen ska lämna nåt ofärdigt så att det blir farligt eller ohanterbart.
tank77: Ja, gjut igen med till exempel Kiilto 60 upp till den befintliga betongen, ingen armering behövs.
Hammar&spik: Att jag inte tänkte på det beror på att vi redan har en fristående kran i trädgården. Annars hade jag samma tankar.
larka742: Jag hade en kollega som när han hjälpte mig på jobbet, om han ville sitta ned vid min skärm och visa på en lösning så började han alltid med att justera tangenbord, mus och bildinställningar. "så här kan man ju inte jobba sa han innan han satte igång" Jag brydde mig inte, det var ju inga stora saker så jag lät han ändra till sitt sätt. Men varje gång tänkte jag att det var så
bortek: Jag har hittat svaret och det var precis det du skrivit ovan :) .Tack. Ni behöver inte skriva något mer.
AndersMalmgren: Väggnära brunn är nice, har det själv. Men man blir ju mer eller mindre begränsad till en nish då. Eller speciallösning som jag med vattenakurna plattor och grejer
Harald Blåtumme: Jo jag förstår vad en plattsättare har att hantera, säkert gjort det bästa som gick. Det är känsligare med stora plattor vilket var fallet jag berättade om, man har mindre möjligheter att finjustera. I vårt fall såg det betydligt mer iögonenfallande ut än vad TS visar och ledde till att vi fick stoppa och det fick göras om - det blev eskalerande fel och det gick inte att fortsätta.
Snablas: Hur gick det för TS renovering?