M
Anonymiserad 339807: Då det är så få som skrivit om microcement så bidrar jag lite. Skrev följande i annan tråd: Vi körde microcement. Älskar det i badrummet, blev väldigt fint. Hotell känsla, utöver det ordinarie. Det var tråkigt med kakel. Microcement är även bättre då kaklet kan ju lossna efter nån tio år om det är dåligt utfört. Microcement håller rätt länge, enkelt med hålltagning osv.
2 svar · 2,9k läst
J
Anonymiserad 339807: Då det är så få som skrivit om microcement så bidrar jag lite. Skrev följande i annan tråd: Vi körde microcement. Älskar det i badrummet, blev väldigt fint. Hotell känsla, utöver det ordinarie. Det var tråkigt med kakel. Microcement är även bättre då kaklet kan ju lossna efter nån tio år om det är dåligt utfört. Microcement håller rätt länge, enkelt med hålltagning osv.
1 svar · 8,2k läst
·
H
hempularen: Man kan troligen argumentera att du antagligen ändå inte har något fungerande tätskikt på väggarna. Men om du senare skall åtgärda väggarna så kommer det att vara i princip omöjligt att ansluta det nya tätskiktet på ett korrekt sätt mot det nya tätskiktet på golvet, om de inte görs samtidigt. Tätskikten måste överlappa.
3 svar · 2,0k läst
Krokben
Krokben: Nej, kör inte handdukstorken på strömbrytaren till lampan. Vadå ström att tillgå? Anlitar du en elektriker så ser han ju till att dra in ström, vare sig det finns på andra sidan huset eller i en dosa i badrummet. Låter som du beställt installation via typ Jula eller Bauhaus? Om så är fallet, låt inte dem koppla utan anlita en riktig elektriker. Deras "installatörer" är oftast bara
1 svar · 1,6k läst
B
Anonymiserad 282191: Det går att skruva fast/lös uppifrån i bottenventilen i tvättstället,antingen insex eller spårskruv i mitten.
2 svar · 2,2k läst
·
F
FDT: [citat] Ventilation i badrummet utanför ångbadet: Fuktstyrd Fresh Intellivent som trycker ut till kråkorna (gammalt hus med självdrag) Måttanpassning är ju grejen med Duschbyggarna! Jag beställde special på millimetern höjd och bredd. Vettig leveranstid trots det. Kolla på deras hemsida lite neråt och hitta "Du ger oss måtten - vi ger dig duschen". Och som sagt ring och kliv in på
8 svar · 5,5k läst
·
JOB The Builder
JOB The Builder: Det blev en Atlanta 80x80x1995 från Bauhaus som duschkabin. Tilverkaren är Bath Deluxe. Den gick in precis på platsen där den skulle vara. Kabinen känns stabil och gedigen, om någon annan är i samma situation.
2 svar · 2,4k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Att brunnsmanschetten inte syns är ju nästan standard om det geggats lite mycket med tätskikt/fix. Inget konstigt. Om nu badrummet läckte så borde det synas tydligt i taket på undervåningen så här 14 år efter byggnationen.
1 svar · 4,9k läst
·
M
Manhunter: Byt till råglas
4 svar · 6,7k läst
·
Wasim mia
Wasim mia: [citat] Tack för svaret
2 svar · 1,4k läst
R
Rolle85: Allt löst
15 svar · 6,0k läst
·
R
TheImprovisor
TheImprovisor: [citat] Efter att ha följt tråden slet jag huvudet av min toastol och gav mig ner i cisternerna alla plastdetaljer. Hittade en liten skruv med plus- och minus symboler. Skruvade i riktning plus och plötsligt började vatten strömma in. Vatten i så stora mängder att det flödade över i själva stolen via ett överfyllningsskydd i form av ett rör gömt i mängden av detaljer. Skruvade i
88 svar · 31,9k läst
·
V
Veronika: Tror modellen heter Cera. Den ska hur som helst byta från sidosvängd pip att ge vatten från dusch, och med pipen framåt ge vatten till bad. Men, den skruvar loss sig hela tiden och det kommer oftast vatten bara ur duschen oavsett läge. Det räcker med att svänga den 1-3ggr så tappar den funktionen. Den är ny (
0 svar · 1,1k läst
T
tank77: [citat] Ja, eller så kan du prima EPS:n så håller den sig längre. Annars gör du det enkelt för dig och gjuter igen med Kiilto 60 istället.
4 svar · 1,2k läst
·
K
VVS
Kromo: Körde båda nu och det verkar hålla tätt. Peppar peppar
4 svar · 1,2k läst
·
C
ClaesMalmö: Vi har ett litet duschrum 140x60cm som har fel lutning på golvet så vatten samlas på kanterna. Finns det någon enkel "fix" som man kan göra tillfälligt som åtgärdar det? Jag tänker på någon vattenbeständigt spackel, bara en galen tanke, men vad vet jag, det finns säkert bättre. Vad säger experterna?
0 svar · 481 läst
K
Klicka: Det har blivit missfärgat gulrött på väggen (våtrumsmatta) där badkaret har legat nära väggen. Går de få bort missfärgningen på något sätt? Provade klorin, Vim och Kalkosan. Kanske lägga på klorin och sen plastfolie så det får verka längre tid utan att torka ut. Någon som har tips?
0 svar · 2,2k läst
S
Skogsmumrik: [citat] Sannolikt inga problem hållfasthet. Men har märkt att tex delar av köket sjunkit några cm då underlaget under husgrunden också rör sig och det leder bla till att diskbänken nu lutar in mot väggen. Börjar tänka att plastmatta golv + glasfiber på väggen får vara ok och lägga energin på annat istället. Kan ju trots allt välja den minst fula plastmattan och rummet är bara
3 svar · 1,0k läst
J
Jasse64: [citat] Tackar för tipset, det ska jag absolut göra. Har funderat en del på hur jag ska fästa men inte hålband så det var bra info.
2 svar · 2,3k läst
·
R
Renovator 88: [citat] Jag byggde precis en kostade 35k
1 svar · 2,1k läst
J
joonah: [citat] Ser onekligen väldigt likt ut, ska kontrollmäta lite :)
3 svar · 2,3k läst
·
J
J-O: Här finns info angående elinstallationer i badrum: https://shop.elstandard.se/Handlers/PreviewHandler.ashx?code=10128888801&f=1 Sen så bör du såklart kolla vad som gäller för själva beredaren du har tänkt dig.
1 svar · 2,8k läst
Stefan N
Stefan N: Ok. (y)
1 svar · 1,2k läst
Stefan N
1 svar · 1,2k läst
Jonatan79
Jonatan79: Lägg ut bilder
5 svar · 2,3k läst
H
hempularen: Där jag jobbade på 80 talet tog de upp en ny ingång från receptionen till fabriken. Med betongsågning tjooock betong. I väggen gick en sprinklerledning... Av säkerhetsskäl fanns ingen avstängning. Fick stängas i gatan. .
14 svar · 2,5k läst
J
J-O: Nej, det borde bara vara att dra bort och sätta ny. Antar att golvbrunnen är under badkaret? Det borde finnas ett typ ventilationsgaller eller en lucka i inbyggnaden så man kommer åt att rensa, där borde du kunna se hur det ser ut under badkaret och bort mot bakomliggande väggar.
3 svar · 1,0k läst
P
Pettsson76: [citat] Bra tips, tack! Ska jag använda någon speciell primer?
8 svar · 1,9k läst
Tommytreeleg
Tommytreeleg: Tack för svar. Jag handlar rätt material. Får väl gjuta nånting med formplyfan
6 svar · 2,8k läst
T
ttooove: Vi har ett badkar som är inbyggt. På ”framsidan” sitter någon form av cellplast eller frigolit som man lagt mosaik på och runtom en fog. En del av dessa mosaikfyrkanter har lossnat eller spruckit och jag undrar nu om det är ok att bända loss dessa och sätta nya utan att förstöra tätskikt? Är det tätskikt endast i golv och väggar eller sitter det tätskikt även runtom badkaret i
0 svar · 1,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.