BirgitS
BirgitS: Dörrhandtag är ju bara utsatta för våra händer och lite rengöring då och då medan i ett badrum är det mängder med kalkhaltigt vatten, tvål, schampo och hudavlagringar mm..
6 svar · 2,1k läst
·
RRUNITED
RRUNITED: [citat] Tack Magnus. Jag får kolla på Fein istället :)
2 svar · 4,2k läst
·
GoForIt
GoForIt: Hej! Här gäller det att läsa på regelverket från Byggkeramikrådet (uppdaterade regler från 2021) och SäkerVatten. Det är också viktigt att stämma av i förväg med anlitad elektriker, rörinstallatör och andra. Ibland kan det vara svårt att helt slaviskt följa regelverken, och då får man göra avsteg som noteras noga. Det är svårt att ge bra förslag utan att ha med alla
1 svar · 1,7k läst
J
Jonte Andersson: [citat] tackar.. Återkom med skadekostnad svarade dom i mail. Jag har gjort en uppskattning och skickat in den. Skrev även att om dom tycker den är sned så får dom skicka ut nån som räknar på det. :P
2 svar · 915 läst
L
laperss: Bra input, det ska jag testa. Får hålla tummarna att det funkar och att det inte är något mycket svårare problem... Tusen tack för hjälpen!
7 svar · 3,2k läst
·
T
tank77: Som sagt inga problem och vanligt fix funkar prima.
8 svar · 3,3k läst
D
Daniel Larsson: Hmm. -20 i natt fått nog låta droppa då :)
43 svar · 20,6k läst
·
Åsa Lund
Åsa Lund: Tror det är mögel som satt sig i plasten
1 svar · 570 läst
·
S
swirve: Skulle nog säga att det är ok gjort, men när jag gjorde badrum till mig själv kostade jag på mig både väggbricka och avstängningsventil.
11 svar · 2,1k läst
·
Gammelnörden
Gammelnörden: Jag har inga färgbilder från den tiden ;) men några inspirationsbilder från "Wihl.Sonessons & CO Sanitärtekniska artiklar" 1908 [bild] [bild] [bild] samt en reklambild från Högberg & Lindqvist bemyndigad entrepenörfirma." [bild] Från en lägenhetsannons har jag en bild som jag tycker är en fin "modern" tolkning av fotot ovan. [bild]
7 svar · 5,5k läst
·
A
Ace83: [citat] [citat] [citat] Nä ingen sommarstuga. När jag kollade på original ritningarna på huset så verkar det som att det tidigare var en toalett uppdelat i halva bastun.
2 svar · 1,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] :crysmile::crysmile::crysmile: Så långt tittade jag inte... Såg att någon nyligen skrivit i tråden och då måste man ju in och kladda lite. :p:crysmile: Tittade inte heller så noga på den bilden med skruvdragaren.
7 svar · 12,1k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det handlar ju om att ALLT ska vara massiv konstruktion, även väggarna ! [citat] Folien är inte alls krångligare utan tvärtom hur smidigt som helst att sätta. Dock ska du välja ett system som har lång öppentid på sitt 2K-lim eller om det fortfarande finns någon som är godkänd att sätta i gummi vilket jag är tveksam till dock. Vissa 2K-lim har inte så lång öppentid och
11 svar · 8,6k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Nu sätter de iaf inte fler sådana små slukristar utan och kontrollera att det går och få upp vattenlåset. ;)
33 svar · 5,2k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Det kan sluta "tvärt" i dörröppningen utan uppvik mot tröskeln om ovankanten på tätskiktet ligger 20mm över tätskiktsnivån vid brunnen. Detta för att man ska kunna handikappanpassad badrum. [citat] Dörrbladet får ju kapas av. [citat] Som sagt ovan så behövs inte detta. Vad gäller nivån så låter 50mm väldigt mycket för att flytspackla in elslingor. 20mm plus plattans
10 svar · 2,4k läst
·
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: [citat] Källare under... alltså optimala förutsättningar OM du kan hitta just ditt toalettavlopp. Det man ser i källaren kan lika gärna vara stammen som går rakt upp genom huset och din kan vara inkopplad på den stammen t.ex i golvet. Har du villa så är det ju inte ens lönt och tänka tanken att INTE hugga bort och byta hela skiten när ni ändå ska renovera. Det är småpengar i
17 svar · 4,5k läst
Paul-Staffanstorp
Paul-Staffanstorp: Det är bara golvbrunnen som vissa BRF (men dock långt ifrån alla) brukar bekosta och du måste kolla med föreningen för i vissa fall har de då även avtal med speciell vvs-firma för att utföra denna delen av vvs-arbetet i ditt badrum och då måste man anlita den firman för just golvbrunnsbytet.
5 svar · 996 läst
M
Mattias Svederberg: Ser ut som svartmögel. Vi hade samma när vi flytta in. Rören var helt luddiga, så mycket så de såg ut som isolering. Vi tog och behandlade med antimögel spray och de försvann helt och hållet ett par omgångar. Sedan kom de aldrig tebax igen.
33 svar · 18,5k läst
·
B
Bytasnus: Säkert korkad fråga, men hur vet man vilken typ som passar muff-ända? Är den räfflad eller slät?
2 svar · 1,3k läst
Stefan N
Stefan N: Du behöver två klämringskopplingar, passa att ta Ballofix då. Mät diameter på röret som finns (12mm?) och det på kranen (10mm?) och så skaffar du koppling med samma, tex 12-10 om det nu är dom dimensionerna. edit: det är Ballofix man skymtar i nederkant? Då kan du skaffa dessa istället, observera att du måste mäta.
1 svar · 3,0k läst
·
H
Håbbe01: Nej lådan räcker som kanal bara det är tät mot vägg
10 svar · 1,4k läst
·
BirgitS
BirgitS: Här en bra beskrivning av tillgänglighetsreglerna: https://www.nacka.se/497ec2/globalassets/boende-miljo/dokument/bygga/riktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf och de är ju mycket bra även när det gäller badrum som inte måste vara anpassade. Just för toaletter bör utrymmet man ställer toaletten centrerat i vara minst 80 cm för att det ska vara lätt att städa på toalettsidorna.
5 svar · 35,4k läst
BirgitS
BirgitS: [citat] Sätta upp en lapp i hissen/anslagstavla och fråga om det är fler som har tänkt att renovera sina badrum så kan ni samla kunskap tillsammans.
10 svar · 9,5k läst
·
13th Marine
13th Marine: Shit, och jag som inte ens undersöker ifall jag själv skvätt utanför i normala fall.
6 svar · 3,7k läst
·
LevaLivet
LevaLivet: [citat] [citat] Blev det ett köp av någon rostfri variant? Fungerar det bra? Samt, fungerade det med Wave/Drop designen ihop med låsanordningen du länkar till? Om inte låsningen fungerar till Wave/drop får jag nog satsa på Golvbrunnssil SR 150 (art# 7138332 / https://www.purus.se/produkter/produkt/sr-150-rostfri-sil/) som iaf enligt bilderna i monteringsanvisningen går att låsa om inte
8 svar · 10,9k läst
·
useless
useless: Den ena tråden är säkert kopplad till lampans tändtråd eller en extra strömbrytare. Men om du inte har någon aning om hur det ska kopplas så kanske det är bättre att anlita någon?
1 svar · 2,1k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: [citat] Jag tror det blir en bra planlösning :ok:
8 svar · 2,1k läst
·
Fredrik67
Fredrik67: 1. I detta fall behövs ingen renovering av badrummet. Ta ut badkaret testa att duscha, beroende på hur golvet lutar köp en list eller en duschkabin. 2. De del av golvbruunnen tråden handlar om räknas till ytskiktet och är den boendes ansvar. Nya regler kräver att gamla brunnar byts. För att detta skall ske ger de flesta bostadsrättsföreningar ett BIDRAG till bytet i samband med
75 svar · 24,4k läst
·
G
gösta16: [citat] Ok, jag får plocka isär lite till och se vad man kan hitta
2 svar · 733 läst
King Average
King Average: Hej, för det första, mäktigt! Jag hade satt den i sargen ovanför duschen även om ångtrycket är störst vid fönstret. Hade inte velat förstöra mäktigheten med en ful ventil.
1 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.