Badrum
Alfredsson-A: Hej Jag köpte ett hus i förra året och har byggt om det samt renoverat i princip det mesta i det. I december fick jag en läcka i tvättstugan där ett av rören lossnade. Läckan var rätt stor och spred sig i princip i hela bottenvåningen. Som tur hade inget golv eller annat lagts eller byggts färdigt utan endast tvättstugan som då var täckt med täckpapper, vilket gjorde att vattnet
NEO_AMiGA: Jag var lite otydlig inser jag nu. korrekt, den ventilen man satt på vägg sa även OVK-killen att den inte var ok och inte fick finnas där. Det är alltså en vanlig ventil med spjäll för till-luft. Sådana sitter i alla rum på ovanvånignen och även nedanvåningen. De har inte dragit något alls för frånluft. Ligger ju rör förberett på kattvinden från smålandsvillan men de har
TheGame: Duger det att gjuta fast golvbrunnen med EPS? Ska bila bort 10cm i hela rummet av betongplatta. så det blir ca 15cm upp till tänkt golvnivå. Kan man använda eps betong 12cm tjock och resten flytspackel och gäster det på bilar betong eller behöver man göra nått med ytan? Förutom dammsuga osv.
quelli: Ska renovera badrum i min villa och har lite funderingar jag gärna vill ha svar på. Det är ett mindre badrum på ca 3,3 kvm med snedtak som ska renoveras och vara det huvudsakliga badrummet i huset. (Inga barn så, används av 1-2 vuxna endast) Såhär ser planlösningen ut på våningsplanet där badrummet finns, det lilla utrymmet mot klädkammaren sitter det ett gammalt expansionskärl samt
hempularen: Om du tittar i beskrivningen för produkten så står det "endast torra utrymmen". Den får alltså inte läggas i ett badrum. Jag är lite skeptisk till att ha golvvärme på så begränsad yta i badrummet. Då kommer det kalla golvet att kännas ännu kallare när man barfota går från varm till kall zon. Tänk också på att du måste ha jordfelsbrytare om du lägger in golvvärme. Samma
Byggvm2022: Badrumsrenovering går framåt. För ett par veckor sen byggde jag in en vägghängd toalett. 15 mm plyfa och våtrumsgips. Plyfan är limmad med Esstak både på trät/reglar och fixturen. Denna veckan hittar jag en buktning under avloppet. Alltså om jag lägger ett pass vänster till höger under avloppet så glappar det lite på plyfa+gipset. 3-5 mm kanske ut på mitten. Finna det någon risk
TheGame: [citat] Då är det nog ingen fara då tätskiktet under är helt och gör det inget att det är sprickor mer än att det ser taskigt ut.
Alebaleportocale: [citat] när grillköttet börjar lägga på ett par extra tusen på fakturan ifall kunden inte märker, inte dyker upp när det lovade, kör med fullösningar vars effekt ses bara om några år när firman är satt i konkurs osv kommer folk lessna på det också. Hade branschen varit helt ärlig och transparent i sin prissättning och jobbmoment hade det varit en annorlunda läge. Inte många
Tjrex: Lite sent svar kanske men om d inte är för stort så hyr en betongslip.
Osg: Har precis dragit igång ett projekt där vi ska göra om ett trångt badrum till en gästtoalett. Rummet är på bottenvåningen och både golvbrunn och avlopp går sedan ner i plattan. Tanken är att sätta igen avlopp och golvbrunn (har en till avloppsanslutning i rummet). Sen är tanken att flytspackla golvet för att bli kvitt fallet i duschen och sen microcement på golv och väggar. Ska
annbjo: Hej! Jag behöver byta ut ett trasigt ock till en gammal golvbrunn från 1970-talet. Den kommer från AB Wifa-verken i Virserum. När jag söker på det företaget så verkar det som det är en annan industri på adressen där Wifa-verken var. Finns det någon som vet hur jag ska bära mig åt för att få tag på ett sådant lock vore jag mycket glad och tacksam! Man bör ju byta ut gamla
janwide: Ser helt ok ut. Det är väl kakelfix som ligger runt kanterna. Enligt vissa ska man lägga fix över hela tätskiktet i brunnen för att skydda detta.
RAIS23: Titta på Microcement. Blir snygg yta och finns i många kulörer.
larsbj: [citat] Ska man följa normen ska det va 70mm rör och då blir det 95 vägg om det ska funka, alt om du skruvar på en 45a på den befintliga. Men vid renovering brukar man ibland dra 50mm det funkar, gör bra fall bara. Då klarar du dig med 70 reglar.
Winsa: Hjälp önskas till en stackare. Jag skall montera en tvättmaskin i badrummet. Tror det är 1/2 tums anslutning. Vattnet tänker jag ta från anslutningen till toalettstolen. Därifrån med stålomsluten pexslang till tvättmaskin. Men för att få ut två pexslangar G15 från ett utlopp behöver jag någon slags t-koppling för pexslangar. Är det någon som har en länk till detta. Bauhaus,
jörgen7506: Jag och min fru håller på planera att göra en relax avdelning i källaren och funderar hur man ska tänka när det är rappade väggar. Tänkte en dusch i ett av hörnen och funderar på fuktspärr. Ska man fuktspärr dusch hörnet med duk eller räcker det med att rolla fuktspärr, eller kan man kakla hörnet utan spärr. Tänker att väggen ska väl andas ut fukten när det är i en källare
TheLittleMonkey: [citat] Samma här! Om du skulle hitta några bra bilder så tipsa gärna :)
Pugetik: Har sökt men hittade inte definitivt... Huset är byggde 1946 så inte finns isolering alls. Så här utifrån (panel - luftspalt - fasad skiva inkl vindskydd) - träplanka 28mm - luftspalt - träplanka - masonit 3mm. Inom parentes = ny tillägg för några år sen. Nu rev jag gamla toalett och ser man vägg är 50 mm tjock plankor och total bredd är 130 cm. Andra väggar är inne. Ska ha ny
nu1mlock: Ser intressant ut! Jag kan ingenting om sådant här, så jag har ingen aning om vad som skulle passa bäst. Får kika närmare på det, tack!
VictoriaM: Vi renoverar våra badrum just nu och badrumsföretaget har precis flytspacklat golvet. Golvet är nu 6 cm högra än det gamla golv. När klinkorna är lagt kommer badrumsgolvet vara 7 cm högra än på den andra sida av dörren. Jag hade frågat projektledaren innan hur högt golvet skulle bli när dem var klara och då sa dem 2-3,5 cm högra än innan. Jag fick informationen över telefonen
MariaiÖstergötland: Springor eller sprickor? Varför skulle du behöva kolla efter fukt? Menar du från duschen eller utifrån yttertaket? Jag hade nog inte ens tänkt tanken att börja riva tak lite på måfå om man inte har anledning att misstänka fuktproblem.
Mjano: [citat] Alternativt ändra till golvreglering om det är golvgivare du har som av någon anledning hoppat över till inställningen för rumsgivare
Knubbe 37: Vi vill sätta upp träreglar på våtrumsmatta i badrummet för att skapa en fondvägg med pärlspont. För att undvika att borra genom tätskiktet onödigt mycket, så tänker vi även limma reglarna på väggen. Vilket av alla lim som finns på marknaden passar till detta? Det ska både fungera i våtutrymme, vara superstart och fungera mot trä & plastmatta! Tips mottages tacksamt! Obs! Vi
StevieGee: Är det för lysknapp eller liknande vid dörren och är i våtzon 2 tror jag inte det behövs någon tätning (enligt BKR / BBV). https://www.bkr.se/fakta/branschregler/
BirgitS: [citat] Du får känna efter hur det känns med det korta avståndet framför toaletten.
Viktor.J: Vi fick en fuktskada i vårt badrum för några månadersedan, grannen ovanförs avloppsstam hade börjat läcka och rann ner på vårt innertak och sedan vidare. Då var besiktningsmän på plats och gjorde fuktindikering. De sa att den endast indikerar fukt. Men en vidare utredning isåfall behöver fastställa om det är fukt, vad orsaken är etc. och precis som många har skrivit så kan ju
Range: Idén med ej kvadratisk duschhörna måste jag titta på mer, det kan nog bli en fördel
TheGame: Kan inte redigera mitt inlägg men jag tänkte att golvet kanske också blir kallare om det är EPS hela vägen upp? Det ska vara plastmatta när allt är klart.